Jump to content

Forbruksinstrument

BEG

Recommended Posts

Forøvrig måles ikke motorens brennoljeforbruk helt nøyaktig om man registrerer volumstrøm i tilførsels- og returledning heller med mindre man har innebygget en form for temperaturkompensasjon. Oljen i tilførselsledningen er noe kaldere og har derved noe høyere tetthet enn i returledningen. En liter i tilførselsledningen veier altså litt mer enn hva en liter i returledningen gjør. Bare massestrømsmålere basert på Coreolis aksellerasjon gir nøyaktig resultat. Elementært, ja, men også noe akademisk, og takk for det, for målere basert på Coreolis aksellerasjon koster ca. 60 000 kroner per stk.

<{POST_SNAPBACK}>

Og så?? Er det ikke en enkel sak å legge inn denne korrigeringen i tilstedeværende computer? :confused:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Her var det mange kreative forslag.

Selv har jeg en impeller type gjennomstrømningsmåler som måler bensinforbruket på min båt. Nøyaktikheten er på ca +/- 0.1 liter. Det holder i massevis.

På Diesel så holder det vel at man vet temperaturen og volumet på dieselen som passerer måleren, for så å la en liten computer regne ut resten. Da tar jeg utganspunkt i at man vet tettheten på dieselen ved forskjellige temperaturer. Da skulle man kunne komme langt med relativt enkle målere som måler volumet som passerer og temperaturen. Dette burde holde hvis man ikke skal vite forbruket i antall ml/nm da.

Hvis man baserer seg på impeller måler så er det nøyaktige nok til dette formålet.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Har noen tips on en egnet PLS til bruk i båt?

Bør ha 8 innganger og 4 utganger. 12V selvfølgelig, og den bør ha lavt strømforbruk og mulighet for PC tilkobling/innlesning.

<{POST_SNAPBACK}>

Der er ikke så mange 12V PLS-er å velge i, men OEM har en type som heter Crouzet SA12 som har akkurat det du ønsker.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

• 6 måneder senere...

Jeg monterte Navmans dieselforbruksmåler sommeren 2005. Den har to flowmetre med temperaturmålere for henholdsvis tilført og returnert diesel. Instrumentet kompenserer for ulik temperatur på tilført og returnert diesel. Dessuten har den tachometer for måling av motorens turtall og tilkobling til GPS sensor. Det er LED indikatorer både på tachometeret og de to flowmetrene slik at disse giverne kan overvåkes. Resultatet for en sesong har vært ganske utrolig. For det første viser instrumentet kontinuerlig forbruk av diesel beregnet per time, distanse som kan kjøres per liter disel, gjenværende disel på tanken, forbrukt diesel, og kjørt distanse. Instrumentet har vært meget instruktivt for optimal bruk av trimflaps og jeg lærte nesten like mye om båten når det gjalt kjøring i ganske stor sjø motvinds og motvinds, trimflapsbruk og gasspådrag, som jeg hadde lært de fem foregående sesonger med denne båten. Motoren er en Yanmar 6LYASTE (340 Hk). Det mest imponerende for meg var imidlertid måling av det totale dieselforbruket. I følge mine egne nøyaktige opptegninger hadde jeg sommeren 2005 fylt og brukt 4.144 literdiesel. Dieselforbruksmåleren viste at jeg hadde brukt 15 liter mer, dvs 4159 liter. Jeg ser ikke bort fra at denne forskjellen skyldes at endel av dette gikk til dieselvarmeren. Flowmetrene er ferdig kalibrert fra leverandør og skal ikke etterjusteres. Jeg kommer til å montere dieselforbruksmåler også i den nye båten og er spent på å se hvorledes måleren håndterer informasjon fra fire flowmetre.

Roald

Hvis man virkelig vil rive i på instrumentsiden og vil ha nøyaktige tankmålere, nøyaktig forbruk, hvor lenge man kan kjøre på det som er igjen på tanken med samme turtall, digitalt voltmeter etc., eller man har et instrumentbord som er i ferd med å ta kvelden ville jeg ha kikket litt på hva Univa selger til Steyr motorene:

http://www.steyr-motors.com/products/pdf/D...portline_E1.pdf

Men, du vet, prisen blir jo deretter.......

Redigert av Gudrun (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Jeg driver for tiden å snekrer en motoråvervåkingssystem....Kommer tilbake med merdetaljer et styke ut på nyåret.

Vel, kanskje på tide med en oppdatering. Nyåret kom og gikk... Har delvis gitt opp da pulsene fra flowsensorene ikke ble plukket pålitelig opp i microcontrolleren. Hendig liten microkontroller VM-1 fra Microrobotics som vi bruker noen av på jobb også men alle som har noe med pulser å gjøre virker upålitelig. Har hatt en del kontakt med produsenten men de har ingen ide om hva som er feil, sier bare at der er en haug med andre som bruker encoder/pulsinnganger og det virker helt 100 :sad: Jeg har f.eks. testet med en encoder og gitt et antall pulser ene veien og deretter samme antall pulser andre veien og telleren kommer konsekvent IKKE tilbake til startverdi. Så lenge jeg har dette som en helt konsekvent feilsituasjon og produsenten ikke klarer å få fram lignende feil så er det ikke helt enkelt. Samme problem med flowsensorene, koblet de i serie på samme slangen og da teller den ene sensoren mer enn den andre (betydelig større avvik enn sensorspec.)... Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Samme problem med flowsensorene, koblet de i serie på samme slangen og da tekker den ene sensoren mer enn den andre (betydelig større avvik enn sensorspec.)...

Det var ikke bra. Opplegget må jo være rimelig nøyaktig. Hva slags type sensorer brukte du ?.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Hva slags type sensorer brukte du ?

Mitt problem er ikke sensorene men microkontrolleren som ikke "skjønner" pulsene riktig.

Har brukt 2 forskellige sensorer (en turbintype og en med skovlhjul) med samme resultat. Finner ikke type akkurat nå for RS-Components sine sider er nede for vedlikehold...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mitt problem er ikke sensorene men microkontrolleren som ikke "skjønner" pulsene riktig.

Har brukt 2 forskellige sensorer (en turbintype og en med skovlhjul) med samme resultat. Finner ikke type akkurat nå for RS-Components sine sider er nede for vedlikehold...

Kanskje det er en ide å gjøre som Navman har gjort for å ha visuelt inntrykk av skolvelhjulets aktivitet:

De har montert en led som synes å ha blinkefrekvens som gjenspeiler gjennomstrømingen.

Dessuten registrerer flowmetrene temperatur på gjennomstrømmet diesel.

Et separat tachometer registrerer turtallet på svinghjulet.

Kan du legge ut opplysninger om denne når du finner dem. Vurderer å lage noe lignende selv, men kommer vel trolig til å satse på en Atmel AVR kontroller, har brukt dem litt i jobbsammenheng.

Har Elfa slike sensorer ?

Kan du legge ut opplysninger om denne når du finner dem.

Her er skovlhjultypen og turbintypen

Det blir neste vinters båtprosjekt. Bør gå å koblen en slik til PCen også, Kan nok f.eks. bruke joystick inngangen, eller kansje også printer porten. Litt inp() kommandoer i et C program så skulle det vel trolig være på plass. Et digital kort (eller AD med digital innganger) kan også brukes.

• 5 måneder senere...

Instrumentet (PLS-en) ble lagt litt på is p.g.a. mye jobbing for det daglige brød siden sist.

Men etter USA-turen nå i sommer, har intr. tatt seg opp, særlig etter at jeg IKKE fant FLOSCAN i båtbutikker, samt at prisen er steget til over 900$. :headbang::cryin:

Navman har noe styr (instrument og ekkolodd) som jeg har rettet foresp. om. PLS-er tatt frem igjen, og vi jobber nå med å få den til å dekode GPS-signalet slik at SOG (Speed Over Ground) kan bli tilgjengelig. Dermed slipper vi å taste inn hastigheten manuellt...

Men har enda ikke funnet en litt nøyaktig (OG rimelig) gjennomstrømningsgiver for bensin.

Noen som har tips nå?

HVIS dette lar seg gjennomføre (OG navman-produkt ikke overflødiggjør dette!!), vil slikt instrument bli ganske rimelig. :rolleyes:

• 7 måneder senere...

Instrumenter for gjennomstrømsmålinger er bl.a. avhengig av den totale gjennomstrømningen av diesel i motoren.

Eksempelvis har måleinstrumentet til Navman en øvre grense på 600 liter i timen.

Ved fullt turtall vil en 6LYA-STE kunne bruke mer enn 600 l/timen (ca 10 % forbrenning og 90 % i retur).

Noen ganger klarer Navman å følge med - andre ganger ikke. Dette er bl.a. omtalt i lenker i USA.

Navman baserer seg på flere prinsipper:

1. Den måler tilført diesel og returnert diesel (to forksjellige målere)

2. Den beregner forskjell på temperatur på tilført og returnert disel (forskjellig egenvekt)

3. Den måler turtall på motor ved tachometer (meget nøyaktig måling - slik jeg har erfart)

4. Den mottar signaler fra GPS for beregning av fart.

Navman forbruksmåler kan deretter gi informasjon om forbrukt diesel per nm (eller hvor mange nm man kan seile per liter).

Jeg brukte Navman dieselforbruksmåler (3200) flere år og var forbauset over nøyaktigheten i målingene - disse var mer å stole på enn tankmåleren på båten.

• 4 måneder senere...

Hever denne igjen. Siste:

Etter å ha sjekket / tenkt litt, BØR det være input fra GPS til PLS-en; Dette fordi de aller fleste i dag HAR denne duppeditten ombord.

DET igjen betyr at PLS-en må være i stand til å ta imot NMEA0183-signal (fra GPS-en).

Derfor kom neste utfordring: Finne en RIMELIG nok PLS for 12 volt DC, MED display, nok regnekapasitet OG inngang for nevnte signal fra GPS-en...

Virker som et langt lerret å bleke :cryin:

Har også tenkt på et lite rimelig prosessorkort (i stedet for PLS) hvor vi kunne programmere på bit-nivå...

Vi testet et par gjennomstrømningsmålere på verkstedbenken, men fikk SVÆRT differerende resultat på mengde. Etter en konsultasjon med Motordoktoren, fant vi at vi hadde brukt feil slange-lengde / diameter under testen. Skal kjøre dette om igjen.

I mellomtiden har jeg gått til det skritt å kjøpe Navman 3100 (for single petrol motor < 75 Hk), også for å få erfaring med nøyaktighet osv.

(Pris 202 UK-pund inkl. ALT! Kjekt med datter i UK) :wink:

Kommer tilbake med mere info etterhvert. (Kommentarer ønsket!!)

Redigert:

Sjekker også utviklingen på CarPuter. DER kommer det til å skje MYE i nærmeste fremtid....

(CarPuter = en miniPC på størrelse med en bilradio...)

Redigert av Marwin (see edit history)

Jeg "testet" NAVMAN 3100 for noen år siden på en Yanmar 6 LYA-STE og skrev et erfaringsnotat til Pronav som omtaler instalasjon og uttesting. Dette instrumentet har flere sensorer og måler som nevnt i innlegget litt høyere oppe tilført og returnert diesel samt temperaturforskjell mellom tilført og returnert diesel. Konklusjonen min når jeg sammenlignet hva jeg hadde fylt på tankene en sesong, og hva dieselforbruksmåleren viste av forbruk, var så overraskende lik at jeg ikke trodde det var umulig å måle så nøyaktig med sensorene. Jeg vet ikke hvilken teknologi Navman bruker i flowmetrene sine. Jeg tror ike det er skovelhjul teknologi, snarere lys-teknologi, men er usikker. Det sitter bl.a. diode under sensorene som viser om de er aktiviserte. Man kan også by-passe sensorene. Ulempen med systemet til NAVMAN for diesel er at det har en øvre kapasitet på ca 600 l/timen. En Yanmar 6 LYA-STE med ca 3200 RPM vil ha gjennomstrømning over 600 l/t, men jeg fikk ikke noe problem med dette. Da jeg monterte forbruksmåleren i nåværende båt som har to tilsvarende motorer, virket ikke forbruksmåleren (jeg måtte da ha fire flowmetre og to turtallssensorer [tachometre]). Trolig ble gjennomstrømningen for stor?

Øøhhh... Turtalls-sensor?? Må du ha DET?? Er det turtallvisning på 3100 også??

Trudde jeg kun behøvde spenning (batterivisning har den), GPS-signal og kabel fra gjennomstrømningsmåleren jeg... :blush:

Og slik JEG leste brosjyren: Viser L/time, L/Nm, Tankkapasitet, tid eller avstand igjen på tanken med samme fart opprettholdt, batteritilstand...

Redigert av Marwin (see edit history)

Det følger med et tachometer som kobles til systemet, dermed får man avlest dieselforbruk (tilført - returnert diesel, kompensert for temperaturforskjell ved "dieselavkjøling" av motoren) i forhold til fart (GPS) og turtall på motoren (tachometer). Disse avlesningene benyttes for å beregne forbruk per time, forbruk i forhold til fart og turtall, og man kan beregne det mest gunstige forbruk for båt og motor.

Det er jeg som "roter" nå. Jeg har erfaring med forbruksmåler av diesel. Da fester man en refleksbrikke på svinghjulet. Tachometeret sender en infrarød lysstråle mot svinghjulet og registrerer med fotocelle når lyset reflekteres. Denne teknikken brukes vel ikke på bensinforbruksmålerne. Beklager forvirringen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...