Jump to content

Forbruksinstrument


BEG

Recommended Posts

Er kort fortalt lei av instrumenter som ikke er til å stole på. Spesielt tankmåler som viser kvart tank, når det kanskje er 1/3 tank igjen. Problemet er nok relatert til nøyaktigheten i "dataene" fra giveren, som baserer seg på motstanden i viklingene på denne. I tillegg spiller trimmingen av båten, plassering av last og mengde vann i tanker etc. inn.

 

Har søkt på nettet og funnet leverandører av gjennomstrømmings-instrumenter, som altså måler hvor mye fuel motoren forbruker. Dermed kan man faktisk se gjenværende fuel-mengde "helt" nøyaktig.

 

Problemet er at de instrumenter jeg har funnet, kun er for bensin. På en dieselmotor må det også være en gjennomstrømsmåler for retur-røret til tanken, for at forbruket skal kunne måles korrekt.

 

Er det noen som vet om forhandlere av slike instrumenter, innenlands / utenlands. Fint med raskt svar, er sikker på kona ønsker seg et slikt instrument til Jul. :boxing:

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Her er linken til den jeg selv betrakter som den beste i markedet. :smiley:

http://www.floscan.com/html/index.asp

 

Prisforespørsel kan du gjøre via denne linken  :santcheers:

http://www.brokenlegdave.com/Manufacture/FloScan/floscan_5500_cruisemaster_fuel_monitoring_gauges_digitalinboards_sterns_engine.h

 

tm ://http://www.brokenlegdave.com/Manufa...rns_engine.htm ://http://www.brokenlegdave.com/Manufa...rns_engine.htm ://http://www.brokenlegdave.com/Manufa...rns_engine.htm ://http://www.brokenlegdave.com/Manufa...rns_engine.htm ://http://www.brokenlegdave.com/Manufa...rns_engine.htm ://http://www.brokenlegdave.com/Manufa...rns_engine.htm ://http://www.brokenlegdave.com/Manufa...rns_engine.htm ://http://www.brokenlegdave.com/Manufa...rns_engine.htm ://http://www.brokenlegdave.com/Manufa...rns_engine.htm

 

Men kona skifter fort til parfyme når hun hører prisen, så det er mulig du skal benytte teknikken med todelt faktura  :boxing::cheers::yesnod::flag: :flag:

Link to post

Jeg hadde selv Floscan på min forrige båt - bensin. Kostet rundt 5.000 dengang. Ikke den mest avanserte typen  - jeg valgte den analoge pga. prisen. Den har ett telleverk som du kan nullstille f.eks. ved hver fylling, mao. du kan ikke holde oversikt over både trip og akkumulert forbruk (men akkumulert kan du jo regne ut på si). Mener å huske at den mest avanserte digitale typen kostet rundt det dobbelte.

 

De samme instrumentene finnes for diesel men er langt dyrere (type +50 - 100%). Årsaken er mer komplekst opplegg pga. at overskuddsdiesel føres tilbake til tanken og dette må også hensyntas for å måle riktig forbruk.

 

Instrumentet fungerte veldig bra, og - som du er inne på - det var en god følelse alltid å vite hvor mye bensin jeg hadde igjen. Dog - je hadde ikke den samme gode følelsen nær lommeboka når jeg på full fart så at forbruket nærmet seg 80l/t  :fishing:

 

Egentlig ganske utrolig at selv på båter til flere millioner så er det tankmålere som er så upålitelige og så grove i visningen at de ofte er til mer irritajon enn nytte. Her må det være mulig med radikale forbedringer uten at det skal koste allverden.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Hva med å montere en trykktransmitter ved bunnivå i tanken. Den leverer et analogt signal i området 4...20mA over et nivåområde på f.eks. i 0..1000mm. Med digitalt innstrument eller en PC kan man få mm-nøyaktig avlesing. Brukes mye i industrien. Den måler egentlig trykket i væsken, men det øker jo som kjent med nivået.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post

Hva med å montere en trykktransmitter ved bunnivå i tanken. Den leverer et analogt signal i området 4...20mA over et nivåområde på f.eks. i 0..1000mm. Med digitalt innstrument eller en PC kan man få mm-nøyaktig avlesing. Brukes mye i industrien. Den måler egentlig trykket i væsken, men det øker jo som kjent med nivået.

De er ikke særlig billige de heller og en må ta hensyn til skvulping i tanken ellers flyr de opp og ned.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

De er ikke særlig billige de heller og en må ta hensyn til skvulping i tanken ellers flyr de opp og ned.

Kanskje enda viktigere er det å ta hensyn til tankens fassong: instrumentet viser bare rett dersom tanken har samme tversnit hele veien fra toppen ned til trykksensoren. Det er nok ikke lurt å bruke i en tank som har skråvegger, f eks i baugen eller i kjølsvinet.
Link to post

Dere har rett begge to.  :headbang:

 

Transmitteren vil selvsagt reagere på skvulping. Målingene må derfor integreres over tid.

 

Tankens form er også viktig, men det er ikke noe problem for en PC. Den kan både integrere målingene og berenge volumet i selv den merkeligste tankform.

Denne metoden er vel og bra hvis hensikten er å ha en måling på gjenværende mengde i tanken.

 

Men i mange tilfeller ønsker man å holde rede på løpende forbruk til enhver tid. Både fordi det kan være en god indikator på den generelle tilstanden av motor/undervannsskrog/propell  -   og fordi det kan være greit å vite hvor meget effekt man tar ut fra motoren, som f.eks når jeg sleper.

 

Til det formålet er det trolig bare gjennomstrømningsmålere som duger  -  og jeg følger spent med på hvilke gode råd som skal dukke opp i denne tråden.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Har søkt på nettet og funnet leverandører av gjennomstrømmings-instrumenter, som altså måler hvor mye fuel motoren forbruker. Dermed kan man faktisk se gjenværende fuel-mengde "helt" nøyaktig.

 

Problemet er at de instrumenter jeg har funnet, kun er for bensin. På en dieselmotor må det også være en gjennomstrømsmåler for retur-røret til tanken, for at forbruket skal kunne måles korrekt.

Er det noen som forklare hvorfor dette er tilfelle? Skulle tro at det er like "enkelt" å lage en til diesel som bensin!  :headbang:
Link to post

Er det noen som forklare hvorfor dette er tilfelle? Skulle tro at det er like "enkelt" å lage en til diesel som bensin!  :headbang:

Vel, det er ikke like enkelt med diesel fordi der er en større eller mindre mengde diesel som alltid går i retur og denne dieselen er betydelig varmere enn tur-dieselen. Varm diesel har mindre egenvekt og dermed går en større volumetrisk mengde i retur enn der egentlig burde for å få regnestykket til å gå opp. Alle flowsensorer i denne klassen måler volumetrisk med større eller mindre grad av nøyaktighet. En kan jo temperaturkompensere men det baller jo også på seg med nye sensorer i tillegg til de 2 som måler flow (en på tur ledningen og en på retur).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Overskuddsdieselen fra innsprøytningsdysene er oppvarmet og for at den skal kjøles ned er det lettest å føre den tilbake til tanken for å blandes med den kalde dieselen. Derfor har du både tur- og re-tur dieselslange/-rør.

 

Mener imidlertid bestemmt at det også finnes dieselkjølere. I såfall kan du føre den nedkjølte dieselen direkte tilbake til innsprøytningspumpa og kan måle dieselforbruket med bare én gjennomstrømningsmåler. Om det blir billigere.....?

 

(Dette bare etter etter en svak, ca 14 år gammel hukommelse - correct me if I'm wrong)

Link to post

Er det noen som forklare hvorfor dette er tilfelle? Skulle tro at det er like "enkelt" å lage en til diesel som bensin!  :headbang:

Det var jo det jeg forsøkte å forklare litt lenger opp i tråden, og som flere har utdypet lenger ned. Overskuddsdiesel føres tilbake til tanken og må hensyntas i forbruksmålingen. Dette er visstnok komplekst og bidrar til at forbruksmålerne er betydelig dyrere for diesel enn bensin.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Er kort fortalt lei av instrumenter som ikke er til å stole på. Spesielt tankmåler som viser kvart tank, når det kanskje er 1/3 tank igjen. Problemet er nok relatert til nøyaktigheten i "dataene" fra giveren, som baserer seg på motstanden i viklingene på denne. I tillegg spiller trimmingen av båten, plassering av last og mengde vann i tanker etc. inn.Mvh. BEG

Er selv bruker av og tilhenger av tekniske duppeditter, mest for å tilfredsstille meg selv og mitt behov, men også litt for for å prøve å få et visst overtak over båtvenner med samme tendenser som meg. Hittil har ingen vinner blitt kåret.

Har drøftet og sett på forskjellige "on-time" målere men ikke funnet noen som jeg har syntes vært brukbare.

For å få en riktig måling av tankene gjorde jeg som følger: (Har 2 tanker så det ble dobbelt opp)

1:  Tømte tanken helt.

2:  Fjernet glasset fra tankmåleren.

3:  Fyllte opp 10 liter - og merket av på måleren med tusj.(Null utslag)

4:  Fyllte opp 10 liter til og merket opp på måleren.(Utslag)

5-18: Fortsatte med 10 liter i slengen og merket av på måleren.

 

Lagde ny skive på PC-en som jeg printet ut og limte på måleinstrumentet. Og nå kan jeg se nøyaktig hvor mye jeg har brukt og hvor mye som er igjen. Og det stemmer på 10-literen når jeg fyller.

 

NB! Har WEMA instrument som kan justeres.

 

Anser ikke at trimmingen eller fart skulle være noe problem, det er jo bare å stoppe opp et lite øyeblikk for å få riktig tankpeiling.

KAT :headbang:

Link to post

Anser ikke at trimmingen eller fart skulle være noe problem, det er jo bare å stoppe opp et lite øyeblikk for å få riktig tankpeiling.

KAT :headbang:

 

Beklager KAT, men tror nok ikke problemet er så enkelt å løse. VDO-Giveren er bygget opp ved bruk av flotør som sitter på en lang arm, som på motsatt side av omdreiningspunktet sleper mot en ledning som er viklet uttallige ganger. Strøm inn på ledningen og så ut på det punktet som armen ligger an mot. Altså en variabel motstand som påvirker instrumentets utslag. Denne mekaniske oppbyggingen er vel selv et utgangspunkt for unøyaktighet, instrumentet vil vel egentlig være mest påvirkelig av nivåforskjell i tanken, når denne er halvfull. Eventuelle avleiringer på viklingene og forandring i presset mot dem (fra slepekontakten på armen) kan vel også innvirke. Vet ikke om variasjonen i ladespenning også påvirker instrumentet.

 

Vel, det er mine teorier. I praksis vet jeg med sikkerhet at dette instrumentet (og nøyaktig like i andre båter) ikke er til å stole på. Jeg pleier alltid å avlese instrumentet før tanking, men opplever at jeg kan bomme på mange 10-talls liter.

 

Takker for alle innspill. Om ingen kommer opp med en billigere løsning enn den CAT fant, får jeg nok slite videre med et upålitelig instrument.  :rolleyes:

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Det var jo det jeg forsøkte å forklare litt lenger opp i tråden, og som flere har utdypet lenger ned. Overskuddsdiesel føres tilbake til tanken og må hensyntas i forbruksmålingen. Dette er visstnok komplekst og bidrar til at forbruksmålerne er betydelig dyrere for diesel enn bensin.

Dette hviste jeg om, men trodde ikke at det var så betydlige mengder på enkte båter at det ville utgjøre såpass stor feilmargin.

 

Man lærer så lenge man lever!

Link to post

Kanskje et dumt spørsmål men behøver overskuddsdiesel føres helt tilbake til tanken?

Kan den ikke kobles inn på dieselrøret igjen etter filteret?

Godt poeng men en av funksjonene til returen er også å kvitte seg med luft i dieselsystemet. Om en er ute i litt styggevær vil der kunne komme en og annen luftboble inn i turledningen og hvis dette får lov å akkumulere seg opp er motorstopp uunngåelig, før eller siden.

 

Jeg driver for tiden å snekrer en motoråvervåkingssystem. Prisen på komponentene gjør at det ikke blir noe særlig billigere enn Floscan men jeg får i alle fall gleden av å ha laget noe selv. Det er tenkt å kunne gi en del mer info enn Floscan som f.eks. L/NM, L/T, totalforbruk, motorbelastning, timeteller, turtall +++. Kommer tilbake med merdetaljer et styke ut på nyåret.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Hei og god jul til dere alle :confused:

 

Jeg har tenkt på en løsning på en  indikator for bensinnivå.

 

Tenkte at jeg skulle kople på et salgs plastrør fra bunn på tanken og som gikk inn igjen på toppen.

 

Inni dette røret skal jeg ha en flotør med en magnet  på, og på utsiden setter jeg noen reed releer,  som føler posisjon på flotøren.

 

Hvis jeg i tilegg har en dyse/strupeventil i bunn av røret vil jeg slippe å få feil utslag i litt sjø.....

 

for mitt vedkommende ønsker jeg å ha en så diskret indikator på inst.panelet som mulig, så jeg leker med tanken på en led som har flere tilkoplinger slik at den forandrer farge ettersom hvilket reedrelee som er aktivert.  kanskje Rød - gul - hvit og grønn? (vet ikke hva som finnes enda...)

 

 

Eller en kan lage en "urskive" med mange dioder som lyser opp på feks hver 5 liter?

 

Er det noen som sjønte hva jeg mente, eller er det bare inne hodet mitt det ser greit ut?? :headbang:

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Hei og god jul til dere alle :headbang:

 

Jeg har tenkt på en løsning på en  indikator for bensinnivå.

Den enkleste og billigste tankmåleren lager du av noe gjennomsiktig plastslange og vann. (Evt litt andre materialer dersom det er agressive væsker med i bilde). Hadde det på min forrige båt til vanntanken:

 

Plastslangen senker du med den ene enden ned i tanken og fester den der slik den forblir slik. Kan derfor også med fordel brukes et fast montert rør. Derfra går slangen til et annet sted hvor du gjerne vil kunne se hvor mye det er i tanken. Her legger du slangen som et U. Den andre enden av slangen fører du tilbake til tanken og kobler den til et sted hvor det aldri/sjelden er væske.

Når tanken er helt tom fyller du noe vann/væske inn i U-en. Når du nå fyller tanken forårsaken det stigende nivå et trykk i slangen som forplanter seg til U-en og bringer væsken der i ubalanse. Nå kan du lage noen streker ved siden av U-en for 10-20-30 liter osv.

 

Ulempen er selvfølgelig at du ikke får plass til U-en i et standard 52mm-hull, U-en må kanskje bli like høy som tanken. Det andre er at visningen ikke er lineær, men det er - bortsett fra for avfallstanker - en fordel fordi den viser mer nøyaktig når tanken er nesten tom.

Link to post

Tankmåler er en ting, forbruksmåler er noe annet.

Har sett på instrumentet fra Floscan, men syntes det var for grovt! (Eller er det jeg som misforstår??) 0 til 32 gallon pr. time krever en helsikes feit lommebok. Hvis en gallon er ca. 4 liter, blir det ca. 120 liter bensin i timen, og det blir en "ganske" stor motor..... Ikke mange som fyker rundt med en 400 Hk bensinmotor, eller?? Over tusenlappen i timen? Ikke for denna gutten nei!

Etter å ha studert kurver i hytt og pine (og prøvd litt i praksis) vet jeg at det er ganske mye penger å spare på et skikkelig forbruksinstrument. For mitt vedkommende, vil max 25 LITER pr time være mer passende. Der blir Floscan-instrumentet uegnet. For en planende båt er det ganske store forskjeller i forbruk rundt 3-4 knop, rundt planingsfart og hva som er beste økonomifart.

Begynte på et prosjekt for et par år siden (se:

her

men det ble lagt på is, p.g.a. tid og mangel på PLS som fungerte skikkelig på 12VDC. Ville ha vært morsomt å se om noen andre har tenkt i samme baner (og kanskje gjordt noe med det).

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...