Jump to content

Forbruksinstrument

BEG

Recommended Posts

Tankmåler er en ting, forbruksmåler er noe annet.

Har sett på instrumentet fra Floscan, men syntes det var for grovt! (Eller er det jeg som misforstår??)

Jeg tror du misforstår. Velger du den analoge typen kan du velge mellom flere alternative skalaer, og på den måten finne den som passer deg best. Velger du den digitale (som selvsagt gir mest informasjon å "leke seg" med) får du 2 desimaler bak komma (tror jeg) og det brude holde for de fleste.

Ser av http://www.floscan.com/html/index.asp at Floscan har lansert en ny K-serie som skal redusere installasjonskostnadene med 30-50%. Da bør den digitale versjonen begynne å bli innen rekkevidde.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Ser at mange er misfornøyd med nøyaktigheten på sine tankmålere. Selv har jeg 3 WEMA tankmålere, diesel. vann og septik. Synes selv de virker meget nøyaktig.

Septikmåleren er en perle. Riktignok går ikke giveren helt til bunns, og slår ikke ut før ved nærmere kvart tank. Deretter slår nåla pent og pyntelig ut. Jeg kan se utslaget for hvert dobesøk. Jevnt og fint. Så nøyaktig er det at jeg kan si at nå er det 4 runder med bomelom og 3 med bimelim før tanken er full.

Diesel og vann har en annen type giver. Ikke fullt så nøyaktig, men mer enn god nok. Vanntanken er vanskelig å kontrollere, men på dieseltangen kan jeg si at her går det på 130 liter. Stort sett treffer jeg med +/- 5 liter. Når dieselmåleren viser null, er det fortsatt 10-15% igjen. Giveren går her ikke helt ned til bunnen, og det er jo ikke verdens mest nøyaktige giver heller. Men nytta gjør den. Mye mer nøyaktig enn full, halv  og tom. Antar at den kan skille greit med 10% intervaller.  Trenger jeg ytterligere nøyaktighet ved lite drivstoff, er det ikke verre enn at jeg skrur opp mannlokket og tar en titt. Så for 500 kroner synes jeg ikke at jeg kan forlange bedre. Ikke trenger jeg bedre heller. I bilen beregner jeg å ha 3 liter igjen på tanken når jeg fyller. I båten her jeg en helt annen sikkerhetsmargin.

Forbruksmåler hadde vært en kjekk ting, men da primært for å måle forbruket. Men etter noen uker, kan jeg av turtallet og gps'en vite akkurat det samme. Tabellen som jeg lagde for turtall/fart/forbruk ved hjelp av forbruksmåleren gjør nytten. Nå er forbruksmåleren NESTEN bare noe som tar ekstra plass på instrumentpanelet. Floscan for min motor har listepris på godt over $900, men selges for rundt $550. Med frakt og moms blir det mer penger enn jeg har lyst til å bruke. Det er andre båtduppeditter jeg heller ville bruke 5000 kroner på. Muligens et Batt-meter.

Lotus

Til Lotus:

Men er det ikke variasjoner på forbruket etter hvor mye last du har ombord, og ved forskjellige værsituasjoner?

(Eller har du deplasementsbåt?)

Har 15 Hk 4-takter "hjelpemotor" (planende båt) og ved å finstille hastighet rundt 3-5 knop (kosefart i skjærgård) sparte vi mye drivstoff; Men vi måtte eksperimentere endel før vi fant mest økonomisk fart i det området. 3,8 knop resulterte i forbruk på ca 22 liter, med 7-8 timers gange utenfor Kragerø! Et Øko-meter ville kanskje ha vist beste forbrukshastighet umiddelbart?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

• 1 år senere...

Siste:

Prosessteknikk på Levanger har kommet med en liten PLS for 12 volt DC, med inngang for gjennomstrømningsmåler... I sin enkleste utgave tilkobles bare en flow-giver, du taster inn hastigheten din (avlest fra GPS) og får ut liter / Nm, (på innebygget display) samt nøyaktig batterispenning.

PLS-en kan tilkobles to flow-givere (for dieselforbruk), pulsgiver (fra hastighetsgiver) og tankmåler... Da får du ut tankmengde, tid til tom tank, hastighet, forbruk pr. Nm osv.osv.

Telefon 74 08 44 17, Jonassen

...Prosessteknikk på Levanger har kommet med en liten PLS for 12 volt DC, med inngang for gjennomstrømningsmåler... I sin enkleste utgave tilkobles bare en flow-giver, du taster inn hastigheten din (avlest fra GPS) og får ut liter / Nm, (på innebygget display) samt nøyaktig batterispenning.

PLS-en kan tilkobles to flow-givere (for dieselforbruk), pulsgiver (fra hastighetsgiver) og tankmåler... Da får du ut tankmengde, tid til tom tank, hastighet, forbruk pr. Nm  osv.osv.

Telefon 74 08 44 17, Jonassen

Vet du noe om prisen på duppeditten? Funksjonene du nevner går jeg ut fra må programmeres, slik at man selv bygger opp logikken - kan dette gjøres med en hvilken som helst PC, og kreves spesiell programvare, i tilfelle til hvilken pris? Kunne selvsagt ringt vedkommende, men du later til å være bra informert, så da spør jeg her først.

Personlig så har jeg en enkel tankegang .....

Jeg vil ikke se hvor mye diesel jeg bruker per time .... og jeg vil heller ikke at min kone eller venner kan se dette :nonod: .... Jeg vet hva som går igjennom maskinene ved en bestemt belastning, og har en kalkulert rekkevidde basert på dette + 20% .... Fyller opp tankene med minst 500L, når jeg har 300L igjen (ca 3 timers gange ved marsjfart :headbang: ) eller hvis jeg skal langt, så topper jeg helt opp... (1500L, men da kan jeg få innkjøpsrabatt for volum).

Tankmåler er et plastrør på utsiden av babord tank, med kran fra bunnen, og skala oppover i 50L intervaller (mindre er ikke interessant, og hvis de blir det, så er mine marginer for små for sikkerheten). Underveis på lengre turer, så sjekker jeg maskinene regelmessig, og kaster et blikk på tankmåleren, men føler ikke behov for en nøyaktig måler, eller forbruksinstrument ved styreposisjonen(e). Et forbruksinstrument blir for deprimerende da en stadig får påminnelse om hvor mye dette koster deg (Hvis folk er ombord under bunkring, så ser de vel hva som går ned i hullet, noe min kone vet om, men trenger ikke påminnelse underveis...). Når hoved tankene våre er tomme, så har vi 150L igjen i balansetanken, hvor dieselen for maskinenen løftes fra.... men så langt ned vil jeg ikke....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Til baatdilla:

Hvis firmaet skal gi alle disse opplysningene, er det neppe aktuellt å lage dette heller. Det tar tid og koster noen kroner å lage programmet... Billigst for hvermansen vil være å kjøpe en PLS, sette seg ned og lage det hele og komme unna med deleprisene :rolleyes: (Ikke glem utviklingsprogrammet heller...)

Til Alf:

På denne siten er vi (heldigvis) en broket forsamling; Alt fra "pinnebåt" og 4 Hk, til joller og Cruisere på ørtog fjørti fot. :yesnod: For egen del, med begrenset tank-kapasitet (70 liter + res. kanner), er det av og til VIKTIG å VITE forbruket / Nm. For ikke å snakke om økonomi! (Hu mor ser på forbruket / sessong!) :cryin:

Et eksempel: Ved å FIIN-trimme hastigheten brukte vi bare 22 liter bensin på en hel dag (kl. 0900 til kl. 1900) i Kragerøskjægården på forrige båten, med 4 voksne og 3 ungdommer; Tøffet rundt hele dagen med kun små opphold!! Med beskrevet forbruksmåler vil jeg kunne kjøre med minimalt forbruk til enhver tid. (10 liter bensin KAN bety litt for meg når beregningene skal gjøres) :yesnod:

Tillegg:

Vet du noe om prisen på duppeditten? 

<{POST_SNAPBACK}>

Prisen vil ligge på ca. 1500,- NOK + brennstoffgiver og MVA, ferdig programmert i enkleste versjon (den jeg beskriver i tidligere innlegg her.)

Redigert av Marwin (see edit history)

Egentlig ganske utrolig at selv på båter til flere millioner så er det tankmålere som er så upålitelige og så grove i visningen at de ofte er til mer irritajon enn nytte. Her må det være mulig med radikale forbedringer uten at det skal koste allverden.

<{POST_SNAPBACK}>

Volvo Pentas D motorer (D3-D4-D6-D9-D12) har fullt opplegg til å måle dieselforbruk pr time/ -nm, hvor langt man kan kjøre på gjenværende diesel, gjennomsnittshastiget etc etc integrert i datasystemet for motorene (man får i prinsippet same funksjoner som en kjørecomputer i en bil). Det man trenger i tillegg er VP's multiinstrument. Tror en komplett pakke til båten min ville kostet rundt 10.000 kroner. Redigert av Bitteliten (see edit history)

Ser jo flott ut. Hvor mange innganger har PLS?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor langt er et tau?? :smiley: For orden skyld (og uinnvidde):

PLS står for Programmerbar Logisk Styring... Det er "en duppeditt" som kan ha fra noen få (3-4) til MANGE (100+++) inn- og utganger (ofte kalt I/O) Disse kan behandle signaler som er: analoge, digitale, variable, pulsformede osv.osv. En PLS kan være mye rart, fra en en ren relé-erstatter til en avansert computer, som kan foreta beregninger og aritmetiske operasjoner. Det er derfor logisk at PRISEN bl.a. vil være helt avhengig av kompleksitet og antall I/O; (Fra noen hundingser til mange tusen...) Noen PLS-er kan ekspanderes; De kommer ofte med basis 6 - 8 I/O, og kan tilkobles nye moduler (I/O eller aritmetiske enheter). Avhengig av fabrikat, kan disse modulene enten "klipses på" basismodulen, eller tilkobles via en eller annen bus.

Når det gjelder DENNE PLS-en, TROR jeg det er snakk om 10-12 I/O, samt at den går på 12 volt, hvilket er heller sjeldent! (vanligvis 24 volt DC, eller 230 volt AC (via innebygget PWR)), samt at den har innebygget display...

Som oftest (i hvert fall for litt større PLS-er) trenges et eget program for å lage / laste inn det vi ønsker PLS-en skal gjøre... I tillegg er det ofte ønskelig å utføre programmeringen fra en PC (programmeringsmodul); Dette programmet koster alt mulig fra kr. 0,- til mange tusen kroner, avhengig av kompleksitet og fabrikat.

Denne "tiraden" er IKKE ment som fleip, men som litt info til de som ikke er familiær med termene. :blush:

Redigert av Marwin (see edit history)

Volvo Pentas D motorer (D3-D4-D6-D9-D12) har fullt opplegg til å måle dieselforbruk pr time/ -nm, hvor langt man kan kjøre på gjenværende diesel, gjennomsnittshastiget etc etc integrert i datasystemet for motorene (man får i prinsippet same funksjoner som en kjørecomputer i en bil). Det man trenger i tillegg er VP's multiinstrument. Tror en komplett pakke til båten min ville kostet rundt 10.000 kroner.

<{POST_SNAPBACK}>

Yes, sikler på dette eller eventuelt noen andre EVC instrument produsenter.

Navman har flera typer av bränsleförbrukningsmätere. Den enklaste av typ 2100 för bensin kostar i Sverige komplett ca SEK 2400, men säljs ofta billigare.

Sedan finns det en typ 3100 för bensin som jag själv har köpt till mässpris för ca SEK 3300. Denna kan via NMEA motta uppgifter från en GPS så att man bl. a. också kan få specifik förbrukning som nm/liter. Mätaren är ny för året och har än så länge fungerat perfekt.

Navman har vidare en typ 3200 för diesel som även innehåller en returflödesmätare. Kommer inte ihåg priset.

/Johan

...Hvis firmaet skal gi alle disse opplysningene, er det neppe aktuellt å lage dette heller. Det tar tid og koster noen kroner å lage programmet... Billigst for hvermansen vil være å kjøpe en PLS, sette seg ned og lage det hele og komme unna med deleprisene :rolleyes:  (Ikke glem utviklingsprogrammet heller...)

Det kan virke som du enten misforstod spørsmålet mitt, eller at jeg misforstår svaret ditt. Poenget med spørsmålet mitt var bare å få vite om det er snakk om en duppeditt som leveres ferdig plug-and-pray med de funksjonene du nevnte innledningsvis, eller om det kun er snakk om hardware med nevnte muligheter, hvor man i tillegg må gjøre programmeringsjobben og skaffe sw for programmering selv.

Jeg mener nå en slik sak kunne vært nyttig, ikke minst for å finne marsjhastighet som er det optimale mellom komfort, hastighet, forbruk, m.m.

VERY SORRY. Misforstod :blush::blush::blush:

Unnskylder meg med: Stri dag, trøtt, sulten, regnvær, sola har snudd m.m.m.

Selvsagt er det ferdig programmert! PLS-en trenger KUN giver for forbruk (pulser, gjennomstrømningsmåler) i tillegg. OG 12 volt forsyningsspenning selvfølgelig. (Den enkleste utgaven) For å slippe inngang fra GPS eller annen fartsgiver (rimeligste utgave), leser du av din egen GPS og taster inn hastigheten; DA får du utlest L/Nm på displayet.

Beklager igjen.

Marwin

...Selvsagt er det ferdig programmert! PLS-en trenger KUN giver for forbruk (pulser, gjennomstrømningsmåler) i tillegg. OG 12 volt forsyningsspenning selvfølgelig.

OK - dette var det jeg lurte på. Er vant til at PLS'er tomme, og tomme PLS'er må programmeres før de kan gjøre noen nytte. :smiley:

Selvsagt er det ferdig programmert! PLS-en trenger KUN giver for forbruk (pulser, gjennomstrømningsmåler) i tillegg. OG 12 volt forsyningsspenning selvfølgelig. (Den enkleste utgaven) For å slippe inngang fra GPS eller annen fartsgiver (rimeligste utgave), leser du av din egen GPS og taster inn hastigheten; DA får du utlest L/Nm på displayet.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette høres jo flott ut. Ser at de bruker 3 forskjellige PLS merker. Vet du kanskje hvilket merke/type de bruker til dette ?.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

sola har snudd m.m.m.

Ikke ta det så tungt du Marwin. Se det positive i saken. Om under 6 måneder går det mot lysere tider og SOMMER! :lol:

Lars H. Bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvis vi ikke tar feil, kunne nok Marwin ha tenkt seg noen duppeditter på snøfreseren sin også slik at han kunne maksimere/minimere antall kvadratmeter gårdsplass/vei ryddet, antall kubikkmeter snø forflyttet, antall meter forflytting av freser eller antall timer arbeid utført per liter bensin forbrukt.

Når det gjelder fjernpeiling av tanken, tar Andreas prisen. Hans skissering av U-rør med vannfylling utenfor tanken er idiotsikker og billig.

Men til måling av brennoljeforbruk - et problem vi har arbeidet med i over ti år. Det hjelper ikke om instrumentet kan avleses med to eller flere sifre dersom giveren er av den grove sorten og kanskje uheldig plassert. SISU, vet du. Og Jibb, Bosch foreskriver at tilført brennoljemengde bør være 3-5 ganger motorens forbruk. Det gir 2-4 ganger så stor retur som forbruk. Returmengdene kan altså være betydelige. Og så til Gladiator: Når returen til dagtanken lukkes og oljestrømmen ledes tilbake til sugesiden av oljepumpa (sirkulasjonspumpa), stenges trykkpulsene inn i brennoljekretsen, og trykkpulser på 100-200 (ett hundre til to hundre) bar flyr frem og tilbake med lydhastigheten der inne (ca. 1450 m/s). Dette påvirker flowmeteret så mye at tilsynelatende oljestrøm (målt) kan bli over to ganger virkelig strøm.

Løsningen vi har valgt er å montere pulsasjonsdempere (akkumulatorer). Men med et flowmeter til 10 000 kroner er det ikke så moro å måtte addere akkumulatorer til 10-12 000 kroner. Nå ble det kanskje klart for alle hvorfor det er dyrere og mer komplisert å installere måleutstyr for registrering av brennstoff-forbruk på en dieselmotor enn på en bensinmotor.

P.S. Hvis noen har en løsning som gjør at vi fortsatt kan bruke deplasementmåler (ringstempel) uten å montere akkumulatorer, men likevel klare å måle brennoljeforbruket med samme nøyaktighet som nå, i den kretsen som er vist her http://www.motorconsult.no/virkemate.php, har vi en kandidat for sponsing av brennstofforbruksmålingen i båten hans. D.S.

Hvis vi ikke tar feil, kunne nok Marwin ha tenkt seg noen duppeditter på snøfreseren sin også slik at han kunne maksimere/minimere antall kvadratmeter gårdsplass/vei ryddet, antall kubikkmeter snø forflyttet, antall meter forflytting av freser eller antall timer arbeid utført per liter bensin forbrukt.

<{POST_SNAPBACK}>

Derre vart FOR komplissert for mæ! Forræsten sjøtte æ itj pæng i brøytinga!! OG: DET e itj akkurat lyst-betont! (I motsætning te båt, meine æ.)

P.S. Hvis noen har en løsning som gjør at vi fortsatt kan bruke deplasementmåler (ringstempel) uten å montere akkumulatorer, men likevel klare å måle brennoljeforbruket med samme nøyaktighet som nå, i den kretsen som er vist her http://www.motorconsult.no/virkemate.php, har vi en kandidat for sponsing av brennstofforbruksmålingen i båten hans. D.S.

<{POST_SNAPBACK}>

Spørsmål: HVORFOR går det ikke an å bruke to nøyaktige gjennomstrømningsgiver, og så subtrahere måleresultatene?? I flg. skjemaet HAR du jo allerede en prosessor tilgjengelig...

Derre vart FOR komplissert for mæ! Forræsten sjøtte æ itj pæng i brøytinga!! OG: DET e itj akkurat lyst-betont! (I motsætning te båt, meine æ.)

<{POST_SNAPBACK}>

Det glede mett sarkastiske hjærte at snøbrøyting itj e løstbetont hos annafolk heller. Æ ha næmli vorte så gammel at æ huse itj lenger ka man kainn bruk snø te :confused:

Spørsmål: HVORFOR går det ikke an å bruke to nøyaktige gjennomstrømningsgiver, og så subtrahere måleresultatene?? I flg. skjemaet HAR du jo allerede en prosessor tilgjengelig...

<{POST_SNAPBACK}>

Som det fremgår av skjemaet over vårt emulsjonssystem, så ledes ikke returoljen til dagtanken. Dieselolje blandet med Hammerdown og vann kan ikke sendes dit, for da akkumuleres de to sistnevnte fluider der og man mister kontrollen med innblandet andel av Hammerdown og vann i brennoljen.

Forøvrig måles ikke motorens brennoljeforbruk helt nøyaktig om man registrerer volumstrøm i tilførsels- og returledning heller med mindre man har innebygget en form for temperaturkompensasjon. Oljen i tilførselsledningen er noe kaldere og har derved noe høyere tetthet enn i returledningen. En liter i tilførselsledningen veier altså litt mer enn hva en liter i returledningen gjør. Bare massestrømsmålere basert på Coreolis aksellerasjon gir nøyaktig resultat. Elementært, ja, men også noe akademisk, og takk for det, for målere basert på Coreolis aksellerasjon koster ca. 60 000 kroner per stk.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...