Jump to content

Hva slags båtmotor(er) har du?


Winrace12

Recommended Posts

Motorer er noe som slenger overalt rundt hele huset. Noen motoer er desverre lite i bruk... :cryin:

 

Her er en liten oversikt;

- 1990 mod Mercury 4hk.

- 1994 med Suzuki 6hk (Defekt/kjert seg)

- 2003 mod Mariner 15hk.

- 1996 mod Yamaha 20hk.

- 2007 mod Suzuki 6hk. 4-takt.

- 2001 mod Tohatsu 8hk.

- 1970??? mod Evindrude 4hk, 2 sylindere, luftavkjøt.

 

Tror ikke jeg har glemt noen nå... :rolleyes::lol:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

2 x Detroit, To-Takt Diesel. 6.9L 6/71TA med for tiden rundt 385 Hk hver, fra 1980 tallet (ordentlig gromlyd)

1 x Lombardini Diesel (Generator 3.5KW)

1 x Selva 4 HK (fire takt) fra 2002

1 x Suzuki 30 Hk fra 1992 eller deromkring

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Først syntes jeg folk hadde mange maskiner, men ved litt ettertanke så har jeg noen jeg og.

-Steyr 256 med bravo1 drev, 97 modell.

-Yamaha 25Hk med kort stamme, 87 modell.

-4Hk yamaha med lang stamme, tror den er en 85 modell.

-Eldgammel Evinrude 4Hk med kort stamme og uten gir, spake for å gi gass, ukjennt årsmodell.

-Litt mer eldgammel 3Hk Evinrude, uten gir og med spake for å gi gass. Denne er litt spesiell da den har hengslet stamme som brettes opp slik at motoren blir lettere å ta med seg. Reisepåhenger.. ;) Fornuften sier at en entusiast burde overta den eller at jeg selv shiner den opp.

Link to post

Svar til Saga vedr Johnson:

 

Takk for advarsel.

Har vært innom Bjordal og Madsen i Bergen i dag (og de har nok en del erfaring med denne type motorer) og de kjente også til problemet med 2004 modellen. Av 50 motorer måtte visst 15 leveres inn igjen. Det skal være historie nå og de anbefaler faktisk sterkt denne motoren til gummibåt av følgende grunner:

- uhyre enkel å betjene(litt tungvint med egen gasshendel..., men, men motoren er billig)

- olje i bensinen istedet for egen "tank", noe som gjør at ungene kan "slenge den litt rundt".

- svært lett; kun 13,5 kg.

 

Var egentlig ute etter en Tohatsu, men markedet er omtrent støvsuget for denne motoren i tilsvarende klasse etter det jeg har funnet ut.

 

Beklager igjen forstyrrelsen i denne tråden, som egentlig handler om litt andre ting.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post

Har følgende 3 motorer:

 

Mercury 4 hk (merc 40) 1969. Meget lite brukt, ser nesten ny ut.

 

Suzuki 30 hk, 1988. Ser ikke spesielt pen ut men har startet og fungert utmerket de 2 månedene jeg har eid den.

 

Yamaha 5 hk, 1991. Ser fin ut, men har hatt litt problemer med at den høres ut til å jobbe veldig tungt på full gass. (Ble slik etter at brytepinnen røk i fjor og jeg satte inn ny. Håper å finne ut av dette etter hvert). Er forøvrig i god stand.

 

God sommer!

Link to post

En liten oversikt over antall motorer av hvilket merke viser nå:

 

Yamaha 35

Johnson/Evinrude 32 (12/20)

Mercury/Mariner 30 ( 21/9)

Suzuki 16

Tohatsu 10

Honda 5

 

Har ikke laget noen oversikt over alder da dette bare er delvis oppgitt, men kan se ut som det er Suzuki som er på fremgang og tar markedsandeler, mens JOhnson/Evinrude er på tilbakegang! "Tilfedigvis" har jeg selv tidligere alltid hatt Johnson/Evinrude, men har nå 2 Suzuki og 1 Tohatsu.

 

Og så dages Quiz; Hvis man opplyser om at man er markedsleder, betyr det at man har størst omsetning/salg eller er det et ord som også kan brukes om teknologi, serviceapparat, nettverk av forhandlere osv osv? :confused:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Og så dages Quiz; Hvis man opplyser om at man er markedsleder, betyr det at man har størst omsetning/salg eller er det et ord som også kan brukes om teknologi, serviceapparat, nettverk av forhandlere osv osv? :confused:

 

Tja si det... jeg ville sagt de med størst markedsandel.

Eller man kan finne sin nisje å være markedsledende på. Mener f.eks å ha lest at Suzuki er markedsledende i Norge på 4-taktere...

 

Teknologi..? tja, både Honda , Suzuki og Mercury har avanserte 4-taktere , mens Evinrude er langt framme med sine E-Tec motorer. Men jeg vil ikke si at en av disse er markedsledende i forhold til de andre

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...