Jump to content

Hvordan fjerne deler av kjølen...


Goddis77

Recommended Posts

Jeg har en Conway 26 som jeg lenge har klødd meg i hodet på hvorfor jeg har en slik rar kjøl:

 

Conway26_2.jpg

 

Har de siste dagene prøvd å ligge litt over det turtallet som jeg vanligvis bruker, og har da merket at hvis jeg overstiger 16-17 knop, så blir båten VELDIG ustabil.

 

Har en kar i England som har samme båten som meg og han har ikke den samme kjølen. Han sier at den må være satt på i etterkant. Hans båt går over 20 knop uten problemer, og han merker ikke noe til de problemene jeg har.

 

Spørsmålet er da:

 

Hvem/hvor kan jeg få folk til å kutte vekk kjølen min på en riktig måte? Og hva vil prisen på noe slikt være?

Link to post
Share on other sites

Dette fikser du sikkert selv. Jeg er sveiser, ikke limer. Den tåpelige greia der hadde jeg satt vinkelsliperen i og feid av. Slipt rundt, plastret opp sparklet og primet. Garantert ny båt. Den finnen du har vil garantert gi problemer over 15 knop. Jeg skjønner ikke hvorfor den er der. Men det gjør sikkert ikke du heller.

Link to post
Share on other sites

Du har en engelsk kanalbåt som gjerne ble levert med slike kjøler. Som regel i stål og boltet til skroget. Tilsvarende båter er Birchwood, Norman og masse andre. Kjølenes fortrinn er beskyttelse av skrog, ror og propell, sidestabilt ved vind og ikke minst strømmer i elver. At det er kjølen som som gjør båten ustabil ved fart, er jeg usikker på. Ville heller sett på andre ting først.

 

Anbefaler at du undersøker nærmere ang. denne kjølen din og finner ut om funksjonene før du kutter noe som helst.

 

Å modifisere standarder til racere er sjelden vellykket.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Du har en engelsk kanalbåt som gjerne ble levert med slike kjøler. Som regel i stål og boltet til skroget. Tilsvarende båter er Birchwood, Norman og masse andre. Kjølenes fortrinn er beskyttelse av skrog, ror og propell, sidestabilt ved vind og ikke minst strømmer i elver. At det er kjølen som som gjør båten ustabil ved fart, er jeg usikker på. Ville heller sett på andre ting først.

Anbefaler at du undersøker nærmere ang. denne kjølen din og finner ut om funksjonene før du kutter noe som helst.

Å modifisere standarder til racere er sjelden vellykket.


Grunnen til at jeg ønsker å fjerne kjølen er bygget på samtaler med en kar som heter Ian i Jersey. Han har samme båten som meg. Ser helt identiske ut, både interiørmessig og ytre former. Når han så bildene av kjølen min, kunne han fortelle at den ikke fantes på hans båt. Ei heller kom den slik fra fabrikken i sin tid.
Det er godt mulig at denne typen båt kom i flere varianter, men han marsjer i over 20 knop med sin, og har ingen av de problemene som jeg sliter med. Derfor ønsker jeg å kutte vekk kjølen min.
Link to post
Share on other sites

Du har ikke muligheter til å få han til å ta noen mål og sende over bilder til deg?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Du har ikke muligheten til å måle avstanden ifra et felles punkt ( ripa ?? )og ned til kjølen ?? , utvendig OG innvendig .

Dette for å se om det er en differanse som ikke kan forklares med tykkelsen på støpen .

 

conwaykeel_1_copy.jpg

 

Gjerne også et par nærbilder ( utvendig og innvendig .)

 

Hvis jeg hadde vurdert en slik operasjon hadde jeg boret meg noen hull først ( disse kan jo tettes igjen :yesnod: HVIS det går galt ), da ser du jo hva som er gjort.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Det må da være relativt enkelt å konstatere om kjølen er påstøpt utenpå skroget?

Er det en V-formet kjøl eller bare en flat plate?

Hadde den vært av stål går jeg ut fra at du hadde sett det.

 

Slik å forstå at båten ligger på vannet og at du derfor ikke får tatt bedre bilder?

Link to post
Share on other sites

Hei, forstår godt at båten din blir ustabil i høyere hastigheter med en sånn kjøl, du får for mye løft og blir liggende å balansere på kjølen i høgere hastigheter, før du fjerner kjølen er det lurt hvis du får sammenligne nøyaktig bunnprofilen på den andre båten, kanskje der skal vere en liten kjøl på noen få cm, kansje du uansett skal la der vere en liten kjøl, det hjelper på retningsstabiliteten, noe v-skrog ofte har problemer med.

- Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang....

Link to post
Share on other sites

Båten står utpå. Bildene som er vist her, er fra opplaget i fjor.

Har tatt noen mål i båten idag. Tror ikke de ble 100%, men kan likevel gi en pekepinn...

 

Mål utvendig ved vindu ned til bunnstoffet = 102 cm

Mål innvendig samme sted fra kjøl og opp til gåplass ute = 177cm

 

conwaymaalinneute_red1.jpg

 

Hmmm...har ikke helt fått med meg at bildene blir forminsket. Dette var egentlig på over 800px.

Skal forstørre ett jeg har.

Redigert av Outbreak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis bunnen innvendig i båten ikke stemmer med kjølen du ser utvendig så har sikkert båten din "ekstrautstyr". Enten i fra en tidligere rakettingeniør eier eller kansje i fra orgianlt. Kjør deg en tur ut i Hagavik i området Strøno, der finner du AB Service (Atle Berge). Han er utrolig flink med plastbåter, har et godt rykte og gjorde en kjempejobb med min båt!!! Han holder til i en gammel visjfabrikk helt nede ved sjøen og har krane på kaien. Tror det var i dette bygget Norwinch var for mange år siden.

Link to post
Share on other sites

Har tatt kontakt med AB service per mail, og fikk en hyggelig tilbakemelding. Har var dessverre på ferie, men var villig til å se på det over sommerferien. Skal derfor ta kontakt med han i midten av August.

 

 

Her er noen bilder av båten i Jersey:

 

boats0030.jpg

 

conway_ian_2.jpg

 

conway_ian_3.jpg

 

conway_ian_4.jpg

 

conway_ian_5.jpg

Link to post
Share on other sites

Får du bunnen på båten din lik den der så tipper jeg du kommer til å se en røys med ekstra knop, og du trenger sikkert ny propell. Sveis og propellservice på strøno hjelper deg med det. Det kan også tenkes at båten blir mindre rank, legger seg ikke så mye når du går på dollbordet.

Har kikket inn på båten din en del i det siste men har ennå ikke sett deg. Jeg har vært ute med båten min hver dag siden torsdag når jeg satte den ut.

Link to post
Share on other sites

Har vært mye jobbing i det siste, så båtliv har det ikke blitt så mye av.

Men damen har handlet inn madrass og stoff, så jeg regner med at vi har nye puter i båten om noen få uker.

Kjekt det, men summen av det hun har kjøpt kom på over 5000 kroner. Ikke billig å ha båt nei.....

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...