Jump to content

Motorbytte-overhaling av tamd31a


jornen

Recommended Posts

Har akkurat fått beskjed fra VP verksted at jeg har gjennomslag/lekkasje i en sylynder og at motoren må ut.Denne må plukkes opp for nøyere diagnostisering.Har noen erfaring med dette.Kan det lønne seg med full overhaling?Ny motor D3-130 med innbytte?Motor er fra 1989.Ville satt stor pris på noen råd om dette.Hilsen st.hans i jolla.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er hvorfor det er gjennomslag?

Har du kjørt på billig olje og stempelringer er kokset fast kan det være nok med en skikkelig motor-rens innvendig.

Er motoren slitt burde det være gjennomslag på alle sylindre.

Har du fått en skade/riving må en sjekke omfanget først.

 

Du nevner ikke gangtid på motoren som jo har svært mye å si i slike tilfeller.....

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig en vurdering, pris på overhaling. Må ikke heller glemme at motoren er 17-18 år. Opplever ofte at det svarer seg best med ny motor og gear for motorer med denne alderen. Men det er klart dette har med økonomi å gjøre. Her har du to alternativer ny instalasjon eller rep gammel motor og da har du faktiskt ikke noe annet en en gammel motor som kommer selvfølgelig til å fungere men ofte så kommer det fler reprasjoner på sikt konta nytt.

En slik oprasjon du står overfor nå er ofte dyr.

Link to post
Share on other sites

Foran sesongen i fjor hadde jeg full gjennomgang på min AQAD31A fra 86 som er en TAMD31A med drev. Problemet hos meg var dårlig kompresjon forårsaket av lekk intercooler. Salt og aluminiumsoksid var kommet inn i motoren. Kun stempelringer måtte skiftes hos meg. Det var ikke nødvendig å skifte stempel, foringer eller lager. Motoren var gått under 1000 timer. Kanskje kan du slippe like lett unna.

 

Hvis du skal få motoren reparert vil sannsynligvis mesteparten av sesongen være over før motoren er i båten. Uansett ville jeg fått demontert toppen først for å se om foringer evnt. stempel er skadet. Når dette er gjort er det lettere å få en pris på jobben.

 

Husk at oljekjøler, intercooler og varmeveksler og kanskje andre ting må sjekkes evnt. skiftes når motor er ute. Dette kan gi ekstra kostnader både i deler og arbeid. Du har nok en noe vanskelig avgjørelse foran deg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...