Rastløs Posted June 17, 2007 Share Posted June 17, 2007 - Sitter å scanner bruktmarkedet for nyere bruktbåter rundt 30 fot +. ( seilbåter) Det er jo en del båter fra 1998 - 2002. Når man kjøper en båt fra 80 tallet så er liksom, vedlikehold og reparasjoner "priset inn". Er det noen som har erfaring med hva man må anse som vedlikeholdskostnader på en 5 - 10 års gammel seilbåt ? - Hvor lenge lever en moderne diselmotor ? - Når er det på tide å skifte ut stående og løpende rigg ? O.s.v Er det sån at man allikevel kan regne opp mot kr 100.000 i løpet av en treårsperiode kan man jo heller kjøpe en helt ny båt. Noen som har noen erfaring/betraktning rundt dette ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Posted June 17, 2007 Share Posted June 17, 2007 Et veldig relevant spørsmål du stiller. Har selv kjøpt en seilbåt på 32 fot fra 1997 og da den ble kjøpt i 2005 var alternativet å kjøpe en litt mindre men helt ny båt. At valget ble som det ble skyldes kanskje mer tilfeldigheter enn noe annet. Etter 2 år er status at en 10 år gammel Volvo er det litt småting på. Jeg har måttet ha ut sjøvannspumpe og skifte simmerringer i denne, skiftet belgen på drevet og har også en kommende jobb med spor i akslingen på drevet etter slitte simmerringe. At dette skjer på en 10 år gammel motor synes jeg er utrolig men det er nå så sin sak. På selve båten har jeg i år byttet ut uthalerlinen for storseilet og taueverket i akterstagsstrammeren. Ikke den store kostnadenen. Seilene er vel orginale og duger fint til min bruk. Første året med båten tok ekkolodd/logg kvelden og nytt ble kjøpt til en pris av 2800 kr. Har jo selvsagt kostet mer på båten enn dette men da har det vært snakk om oppgraderinger og ikke reperasjoner av ting som har gått i stykker. Oppgraderinger ville jeg uansett ha foretatt på en ny båt også. Men prisen på nye seilbåter har vel falt siste årene noe som sikkert vil påvirke hva jeg ville fått for min også. Prisen på å ha båten er jo det du kjøper for minus det du selger for lagt til alle påkostningene. Så hva som lønner seg synes jeg på ingen måte er opplagt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Posted June 17, 2007 Share Posted June 17, 2007 Et tema som det kan sies mye ulikt om, men jeg vil nevne noe ting som jeg selv har erfart. Generelt kan en si at en 20 års båt kan være nesten like god som enn en ny dersom den holdes nøye oppgradert, men jeg tror det er sjelden en kommer over slike tilfeller. Noen elementer som jeg tror er viktig å sjekk: - Seil: Svært mange båtkjøper, inklusivt meg selv, har neglisjert kvaliteten på seilen ved båtkjøp. En stor kostnad å fornye. - Motor: Eldre og særlig saltvannskjølte motorer må i svært mange tifeller utskiftes etter nokså kort tid. En stor kostnad. - Instrumenter som er over 10-15 år må en regne med tar kvelden etter hvert. - Annet elekro- og mekanisk utstyr som varmapparater, pumper, kjøleskap/bokser, varmvannstanker, autopiloter, ankervinsjer osv som er over 10 - 15 år må en også regne med utskifting på. - Skroget på en båt på 20 år eller mer (plastbåt) kan være i utmerket stand, men det kan også være dårlig. Sjekk for større reparasjoner i kjølområdet , delaminering, ror- og aksellager osv. Skroggjenomføringer og ventiler bør være skiftet. - Rigg: Dette mer komlisert, en 20 års gammel rigg kan være i god stand eller motsatt, er en tvil bør en kontakte en rigger/seilmaker. Dette er bare noe av mange sider. En kan derfor gjøre alt fra et røverkjøp til katta i sekken på en eldre båt, det gjelder å ha nese, øyne og ører åpne Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
pete Posted June 17, 2007 Share Posted June 17, 2007 En gammel båt behøver ikke bety store vedlikeholdsutgifter ved overtagelse. Min båt er 30 år og jeg overtoj den ved 25 år. Som pettersand sier, seila koster en formue å erstatte, motoren kan være et sjansespill, elektronikk må erstattes innimellom. Så lenge skrog og rigg er i god stand er det kun motor og seil som gir deg de store vedlikeholdsutgiftene. Hvor gammel båten er før de store vedlikeholdsutgiftene kommer blir derfor et spørsmål som er vanskelig å besvare eksakt. Jeg har sett kun få år ganle båter som har vært utrolig slitne, pga. mangelfullt vedlikehold. og jeg har sett ganle båter som min egen som fortsatt er i godt hold. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Posted June 17, 2007 Share Posted June 17, 2007 Så lenge skrog og rigg er i god stand er det kun motor og seil som gir deg de store vedlikeholdsutgiftene. Samt avlastere, wincher, varmeapparater, kjøleaggregat / skap, tauverk, trearbeider, alskens pumper for fersk og lensevann, varmtvannstankeer og elektroanlegg, puter og trekk, steke og kokeovner for å nevne noe som da tydeligvis ikke koster noe i det hele tatt. Forslag til butikk der sånne ting er gratis, mottas pr IM Suzuki Quote No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 hmmm... Min seilbåt er fra 1981, og ble kjøpt for ca 7 år siden. Mange av installasjonene ombord var av nyere dato, bl.a hadde båten nesten ny motor og nesten ny genoa + rulleforstag. Påkostinger har det vært, men lite reparasjoner bortsett fra rep etter grunnstøting (forsikringen dekket skaden). Ting som er gjort i løpet av disse årene: - Skiftet ut en del teak utvendig. Teak i cockpit + langs rekka. - Kjøpt en god del elektronikk, plotter og diverse instrumenter, tricolor, TV antenne, batteriovervåknig m.m. - Skiftet en del av el. opplegget - nye hovedkabler, batterier m.m. - Nytt toalett + gjennomføring/ventil - Lagt ny epoxyprimer - Forbedret rorlager - En rekke mindre ting - Diverse vedlikehold - teakdekk (nating m.m.) Jeg synes ikke vedlikeholdsutgiftene har vært avskrekkende, og båten har vært så godt som 100% operativ hele tiden. Vedlikeholdsutgifter blir det, men hvis man ikke er veldig glad i å mekke på båt, og prioriterer at båten skal være operativ så tror jeg det kan lønne seg å heller betale litt mer for en båt der mange av påkostningene allerde er gjort. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 Har man båt, har man jobb. En båtpenge = 1000kr. Quote baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
Rastløs Posted June 18, 2007 Author Share Posted June 18, 2007 M.a.o en båt fra 2000, som er relativt godt holdt, vil ikke avstedkomme de helt avskrekkende utgiftene de første 3 årene da . Vi får se i dag da. - Skal se på en BAvaria 31 fra 2000. Kanskje det blir seilbåt på meg allikevel. ( De var jo utsolgt for nye Bavaia 30 hos Lunde båt så da får man finne alterativer) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hydrox Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 Dette kommer helt an på hvor lidenskapelig eier av båten har tatt vare på den og hvordan båten er blitt brukt. Store utgifter kan komme både på seilbåter og motorbåter etter få år hvis ikke det utføres jevnlig vedlikehold. En maskin som har lidd under hardt kjør vil kunne koste dyrt allerede etter få gangtimer. Slurv med innkjøring av ny motor fører til redusert ytelse, og hvis man i tillegg unnlater å gå maskinen varm før man drar på hjelper man aldringsprosessen godt på vei. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
blueline Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 Vi har selv en 2006 Bavaria 30. Når jeg ser på eldre Bavaria så ser det ut som om det ikke tas høyde for at utstyret har begrenset levetid. Hva som faktisk oppnås i salgspris vet jeg ikke men at man skal betale nesten like mye for en 1997 som en 2003 mod osv. finner jeg ikke rimelig. Kjøper man en 5-10 år gammel båt får man ofte en godt utstyrt båt, men mye av utstyret har begrenset levetid selv om båten er godt vedlikeholdt. Dagens marked for de minste Bavariaene er faktisk sykt når jeg i dag ville fått mer i kr. tilbake om jeg selger min 1 år gamle båt enn det den faktisk har kostet meg. Jeg lurer faktisk på når markedet fatter dette. Litt trangere økonomi i Norge ville nok gi litt mer realistiske bruktpriser. Har man tid til litt leveringstid så lønner det seg faktisk å kjøpe nytt framfor brukt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
pete Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 (edited) Samt avlastere, wincher, varmeapparater, kjøleaggregat / skap, tauverk, trearbeider, alskens pumper for fersk og lensevann, varmtvannstankeer og elektroanlegg, puter og trekk, steke og kokeovner for å nevne noe som da tydeligvis ikke koster noe i det hele tatt. Forslag til butikk der sånne ting er gratis, mottas pr IM Suzuki På krigsstien? Noe av det du ramser opp går under hva jeg normalt slenger inn i gruppen rigg, herunder stående og løpende rigg. Noe er utstyr jeg kanskje burde nevnt, siden det vekker din vrede. Annet er av gruppen ting kjekt å ha, der definerer hver sitt behov. Savee? Edited June 18, 2007 by pete (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 På krigsstien? Nei, men ærlige spm. fortjener ærlige svar. At det ikke koster noe å ha en gammel båt, fordi skroget varer lenge, blir helt feil. Følger en potensiell båtkjøper DET rådet, kan han lett lures opp i stry. Poenget mitt var at absolutt alt som finnes ombord i en båt slites, og det må man ta høyde for. Suzuki Quote No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
pete Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 Ja, mitt poeng var at så lenge rigg og skrog er ok, kan man diskutere lenge hva som er de store vedlikeholdsutgiftene. Men jeg er ikke uenig i dine merknader. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Pjolter Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 Vel. kan vel bare si at jeg har vært heldig da.. Mine 3 siste båter har alle vært eldre en 27 år! Altså 1980 eller eldre. Utgifter kommer det, og det er klart at sjansene er større på en eldre motor, Men , som andre her inne også påpeker, kommer det mye ann på vedligeholdet når man kjøper båten samt oppfølging av deg selv videre. Er ikke mye jeg har påkostet mine motorer gitt.. Et par nikkepumper til ca 800 kr stk. samt en overgang til ca 700. Ikke er jeg speiellt flink heller. motorene jeg har hatt de "store" båtene mine er Ford 80 mod, Ford( og Perkins 78 mod. Med og uten turbo- Tror også mange av de eldre motorene har blitt reparert en del opp igjennom årene, så de "slitedeler" som går i stykker etter x antall år, sannsynligvis er skiftet. Alle andre deler vi snakker om blir også oppgradert etter som årene går, Eller så pleier de faktisk å virke er min erfaring. Så å finne årstallet på båt før de store vedlikeholdsutgiftene kommer tror jeg ikke finnes.. Skrogmessig står vel ikke de gamle traverene tilbake for de nye hvis man ikke er angrepet av plastpesten da.. Mvh Pjolter Quote I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post Share on other sites More sharing options...
Hallaron Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 Det koster å ha båt, ny som gammel. De store investeringene uteblir på nye båter, men det dukker opp småtteri der også. Jeg er jammen ikke sikker på hva som er billigst i lengden. Siden jeg handlet i høst har jeg: Byttet do og septikslanger, ventiler og skroggjennomføring til denne Installert 30Ah landstrømlader, Installert 230 sikringsskap med to kurser og jordfeilbryter. Installert separat regulator til dynamoen. og fjernstyring/display til denne. Montert 300W 12VDC->230VAC omformer. fått på plass nye madrasser med nytt trekk i akterlugar Nytt trekk puter i resten av båten Batt meter for overvåking av batterikapasitet og ladesituasjon Nye 4x110 Ah varta til forbruksbanken Ny badeplattform Nytt gasskokeapparat og fjernstyringsventil til denne Bygget kjøleboks med innebygget LED lys. og montert kjøle aggregat, Montert VV tank og lagt VV ut til cockpit / pantry Lagt nye tepper i hele båten Montert 230 volt stikk i ruffen, teknisk rom, og akterkabin Montert 2x12 volt uttak i akterkabin, og 1 stk i forpiggen. Montert ny VHF og ny kartplotter Montert dieselmåler. Montert 2 nye lamper i ruffen og 2 nye i akterkabin Montert jordingsplate utenfor skroget Montert galvanisk isolator for å hindre galvanisk tæring Ny gummibåt med påhenger Kostand ; ca 90 lapper, og masse masse arbeid. En del av dette hadde jeg sluppet på ny båt, og en del hadde kommet i tillegg uansett. Nå får jeg det som jeg vil ha det og nå kjenner jeg alle slanger og kabler i hele båten. Det vil alltid være faktorer for og mot, men jeg er nok av den typen som trives med noe gammelt ræl jeg kan flikke på. Det er imidlertid ikke sikkert at jeg kommer så veldig mye billigere til båtlivet enn en som bare casher ut 700' og seiler av gårde i en båt med garanti.... Jeg håper imidlertid at det lønner seg litt å handle gammel båt........ Quote Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 Det koster å ha båt...... Det kan jeg skrive under på. Og det er verdt all morroa en får på kjøpet. Samt at en står friere til å gjøre forandringer uten at en må ta hensyn til eventuell salgsverdi (noe en burde gjøre), men skitt au. Har selv strippet båten (kjøpt i fjor i januar) og innredet etter eget hue og ønske på løsninger. Motoren var det eneste som sto igjen og nå nermer vi oss noe vettug. En båtpenge = kroner titusen etter egen innsats. Jeg håper imidlertid at det lønner seg litt å handle gammel båt........ Får inderlig håpe at det lønner seg. En skal jo finne kjøpere til vidunderet en gang i framtiden . jawik Quote The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 Kostand ; ca 90 lapper, og masse masse arbeid. En del av dette hadde jeg sluppet på ny båt, og en del hadde kommet i tillegg uansett. Nå får jeg det som jeg vil ha det og nå kjenner jeg alle slanger og kabler i hele båten. Det vil alltid være faktorer for og mot, men jeg er nok av den typen som trives med noe gammelt ræl jeg kan flikke på. Det er imidlertid ikke sikkert at jeg kommer så veldig mye billigere til båtlivet enn en som bare casher ut 700' og seiler av gårde i en båt med garanti.... Jeg håper imidlertid at det lønner seg litt å handle gammel båt........ Jøss og kors, det høres nesten ut som forbruket til Hulda!!! Som er 'ny' båt under bygging, fremdeles. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hallaron Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 Jøss og kors, det høres nesten ut som forbruket til Hulda!!! Som er 'ny' båt under bygging, fremdeles. joda, men nå er også den tekniske siden under dekk ganske bra. til neste vinter er det mer morro på gang, men det blir forhåpentligvis ikke så dyrt... Quote Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.