Jump to content

Behandling av utvendig teak.


Rolf Yks

Recommended Posts

Owatrol har også et produkt som er ganske effektivt mot svartsoppen. Tror det heter D-rens eller noe sånt. Er noe blå-grått stoff på en flaske som må ristes godt før bruk. Har brukt det flere ganger selv, og den gjør jobben. Men du trenger tilgang på rennede vann for å skylle godt etterpå.  :santa::santcheers:

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg tør våge den påstand at det ikke finnes noe effektiv behandling som holder mer en 2 til 3 år. Har fulgt leverandørens anbefalninger til punkt å prikke men det holder ikke. '

Min anbefalning til badeplattformm er rett å slett, puss ned så 15-20 strøk owatrol D1 vått i vått. Det blir grått relativt fort utpå første sommeren, men det holder i mange år.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg tør våge den påstand at det ikke finnes noe effektiv behandling som holder mer en 2 til 3 år. Har fulgt leverandørens anbefalninger til punkt å prikke men det holder ikke. '

Min anbefalning til badeplattformm er rett å slett, puss ned så 15-20 strøk owatrol D1 vått i vått. Det blir grått relativt fort utpå første sommeren, men det holder i mange år.

... men om du fortsetter med 7-8 strøk D2 eller Benar holder det i en del år.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Pusset ned teaklistene utvendig på en Saga en gang. Behandlet dei med Epifanes Teaklakk. Dette vart meget bra og såg ikke antydninger til slitasje da eg solgte båten.

Har brukt Epifanes lakk i tre-fire år nå, og det ser ut til at det holder brukbart. Det har blitt noen små matte felter på plattformen der hvor det har blitt rifter i lakken. Disse har jeg bare slipt ned igjen og lakket, så holder det igjen.

Ser ut til at Epifanes holder bedre enn mye annet jeg har prøvd ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Det beste du kan gjøre for å rense teaken er:

 

Vask med lunkent vann og sun maskinoppvask middel og en fin gryteskrubb.

Skrubb forsiktig så all møkka kommer opp.

 

Deretter vasker du med tykk grønnsåpe blanding 50:50

 

Gjør selv dette en gang i sesongen, og teaken blir som ny....

Link to post
Share on other sites

Kjenner godt til problemet, hadde det på forrige båt med slik badeplatform. Pleide å slipe ned og så noen runder med Owatrol teak-olje. Det holdt aldri sesongen ut. Slipingen var dessuten tidkrevende pga. div. detaljer som gjorde det vanskelig å komme til med maskinen.

 

Imidlertid fant jeg ut at en kraftig høytrykk-spyler fungerte veldig godt som "slipemaskin". 100 bar og tett innpå, så forsvant det Owatrol-restene. Tror ikke slitasjen på teaken var dramatisk.

 

Lekte litt med tanken på å lage et kar hvor jeg kunne legge teakplankene nedi over mange ukers tid i teak-olje. Vet ikke om det fungerer, teaken er i utgangspunktet ikke særlig "sugen".

 

Har i dag en båt med stort akterdekk i teak, irriterer meg over at det ikke går an å finne en løsning som er holdbar over flere år. Har hørt mye positivt om Epifanes lakk, med på den annen side blir vist lakken veldig varm når solen står på. Nordwest fabrikken bruker en olje de hevder holder sesongen igjennom, men...... det var en selger som sa det.

Det er kanskje ikke uten grunn at så mange båteiere velger å la teaken gråne, selv om ikke jeg synes det er så lekkert å se på.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hei Svein Harald,

 

... men om du fortsetter med 7-8 strøk D2 eller Benar holder det i en del år.

 

Har prøvd dette, 3. sesongen begynte sprekkene å komme. Riktignok sto det 6 strøk  med D2 på boksen. Benar og Owatrol har jeg erfaring med og det holder ikke. Har diskutert med begge leverandørene på Sjølystmessene og merk dere de er ikke villig til å gi noe som helst garanti på holdbarheten. Men for all del om noen får det til å holde så legger jeg meg gjerne ned i støvet.

Mitt svar var mer ment som "en trøst" til alle som har slitt med problemet, ikke misnt meg selv. Man må ikke miste troen på seg selv. Mim påstand er at det er oljen/lakken som rett å slett ikke tåler påkjenningene på badeplattformen. Sol, sjø og (litt sand av og til) er døden på lakk!

Link to post
Share on other sites

Hei.

Min egen badeplattform tok jeg sist vinter, sliping og pussing. Mine planker hadde svarte "nater", "natet" med svart bengalakk, lot de ligge i Owatrol Teakolje en ukes tid. Tørking før jeg gikk på med 3 strøk blank Benar.

Ser likedan ut i dag etter en hard sesong.  :eek:2 planker forsvant i hard sjø :sailing:

Link to post
Share on other sites

Går det ann å behandle teaken med epoksy? For deretter lakke med Uv-lakk?

Hva slags epoksy hadde du i såfall tenkt å bruke? Epoksy er stort sett brukt til å reparere, men brukes også til å beskytte plast. Epoksy er en type to komponent lim som herder. Det finnes mange typer epoksy som brukes til forskjellige formål, men jeg har ikke hørt om at det kan brukes til behandling av trevirke!
Link to post
Share on other sites

Ekopsy blir jo brukt til å bygge trebåter. Og overflatene blir behandlet med glasfiberduk og epoksy.

Når du bygge kajakker i tre, Bruker du epoksy utenpå.  den blir da helt blank og fin. Men den må behandles med en lakk med uv-filter.

 

Her er et bilde av en kajakk som er kledd med epoksy:

Bilde

Link to post
Share on other sites

Jo, epoksy brukes til plast (jeg kaller av gammel vane glassfiberbåter for plastbåter)! Jeg leste litt av hvordan de bygde kajaken og de skriver: "Når skrog og ev. dekk er ferdig bygd og pusset, legges glassfibervev utvendig og innvendig limt til trelistene med epoksy.". Slik som jeg leser det så har de brukt epoksy for å lime glassfiberen til trevirket. Gådt mulig at jeg leser det feil.

 

Det viktigeste man må tenke på når man skal bruke epoksy i/ på tre er at tre beveger seg, så man må velge en epoksy som kan bevege seg med treet og ikke sprekker når treet f.eks. ekspanderer.

 

Interesant å lese hvordan man kan bygge en kajak, tror ikke jeg skal begi meg ut på det med det første! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Epoxy bør bare brukes på 100% stabile underlag, teaken på badeplattformen vil ikke være stabil nok, den er vel også muligens festet med bolter og dette vil utgjøre et svakt punkt om du bruker epoxy.

 

Bra info om epoxy vil du finne her: http://www.njordforum.no[/url]

 

Det som kan anbefales er Coalan, dyrt men meget bra.

http://galeas.no/Sider/Baatprodukter.htm[/url]

 

Lakkprodukter holder sjelden lenge på teak, oljer kan være et bedre alternativ om en gidder å etterbehandle med jevne intervaller, helst flere ganger i løpet av en sesong.

 

Selv har jeg prøvd med Owatril Edelolje, denne ser ut til å holde relativt bra, dekket er like fint etter inneværende sesong. Bruksanvisninger er fulgt for en gangs skyld:-)

http://www.owatrol.com/produkter/edelolje.htm

 

Håper noe av dette kan være til hjelp!

Link to post
Share on other sites

Teak og annet treverk er et levende materiale som ikke trenger behandling før vi hogger og bearbeider det, men da må det ha noe "næring". Hvis skaden allerede har skjedd, med "blåmann" eller sopp, så prøv som foreslått med maskin-oppvaskmiddel eller svak oppløsning med klor i en eller annen form.

Etter at treverket er rengjort, slipt og behandlet må det ha fett.  Det være seg olje, parafin, det finnes sågar kremer i handelen. Selv sverger jeg til olje på teak, er gammel møbelmann skjønner du.

MEN, har du først påført epoxy, da vil jeg påstå at du har gjort om matrialet til et døtt matriale. Dette fordi det ikke puster lenger, og skulle man være uheldig å slå hull i plasten, er det ikke lett å bøte på skaden.

Man skal tenke seg om før man "dreper " tre med plast, selv om jeg selv synes epoxy er ypperlig til sitt bruk, men man må vite hva man gjør, og jeg hadde ikke gjort det med møbler og lignende. :newyearcheers:

Link to post
Share on other sites

Epoxy bør bare brukes på 100% stabile underlag, teaken på badeplattformen vil ikke være stabil nok, den er vel også muligens festet med bolter og dette vil utgjøre et svakt punkt om du bruker epoxy.

 

Bra info om epoxy vil du finne her: http://www.njordforum.no[/url]

 

Det som kan anbefales er Coalan, dyrt men meget bra.

http://galeas.no/Sider/Baatprodukter.htm[/url]

 

Lakkprodukter holder sjelden lenge på teak, oljer kan være et bedre alternativ om en gidder å etterbehandle med jevne intervaller, helst flere ganger i løpet av en sesong.

 

Selv har jeg prøvd med Owatril Edelolje, denne ser ut til å holde relativt bra, dekket er like fint etter inneværende sesong. Bruksanvisninger er fulgt for en gangs skyld:-)

http://www.owatrol.com/produkter/edelolje.htm

 

Håper noe av dette kan være til hjelp!

En kompis av meg lakket teaken med coelan. Ble veldig fint. Skal holde i 15 år !!! Koster 600,- pr liter tror jeg. Har tenkt å bruke coelan på bakveggen på båten min og der blir det ikke så mye slitasje, så da holder den kanskje enda lenger?!

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Har forsøkt det meste for å holde teaken utvendig ok. For pyntelister og mast har det endt opp med Hempel/Ifa sin lakk. Mange og tynne strøk har gitt resultater. Like fint år etter år, selv etter vinterens herjinger med frost.

Badeplattformen har jeg derimot gitt opp........nesten.

For et par-tre år siden gikk skaftet på ostehøvelen i stykker. Høvelen var ok den bortsett fra skaftet. Laget et nytt håndtakt i teak, limte dette på med PL-400. Denne har vert i oppvaskemaskinen minst en gang i døgnet i to-tre år og er like fin ennu. Så min metode og tips til teak næer vannlingjen: skrubb og vask, ingen behandling utover dette. Du risikerer å få en plattform som ikke er glatt når den er våt og et minimalt vedlikehold. Fargen blir ikke like "glødende" men fin nok

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...