Allan E Posted June 17, 2007 Share Posted June 17, 2007 (edited) Problem med guttungens leketøy. Starterten går rundt men tennene går ikke i inngrep. Hva kan være feil? Er det noen som har er godt tips. Edited June 17, 2007 by Gladiator (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bawaria Posted June 17, 2007 Share Posted June 17, 2007 Sjekk bendixen, det hender de setter seg fast. Smør opp med rustløser med olje. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Posted June 17, 2007 Author Share Posted June 17, 2007 Den går lett. Smurte den for litt siden. Hvordan skal tennene se ut? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bawaria Posted June 17, 2007 Share Posted June 17, 2007 Å starteren flyr fort nok rundt? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Posted June 17, 2007 Author Share Posted June 17, 2007 Ja men tannkransene går ikke i inngrep. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bawaria Posted June 17, 2007 Share Posted June 17, 2007 Disse starterene er hengt opp i gummiforinger, viss øvre er slitt så vil bendiksen treffe skjevt på svinghjulet. Noen jeg har vært borti, faktiskt ladet batteriet gale veien og starteren gått den gale veien, kobblet batteriet feil og det samme har skjedd. vis startmotoren går den gale veien vil ikke bendiksen fly opp. (vis dette er tilfelle så pleier spenningregulatoren å ta kvelden). Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Posted June 17, 2007 Share Posted June 17, 2007 Den går lett. Smurte den for litt siden. Hvordan skal tennene se ut? Slik Dette er av en rekke sekser, men svinghjulet er ifra en V6 ( lettvekts, racing ) + mange V6ere bruker samme starter. Som Bawaria skriver er starteren opphengt i enten gummi eller plast foringer, disse kan være slitt, men... Kan du "skru" benedix drevet opp i svinghjulet ??, dette kan gjøre for hånd ( skru motsatt av starterens rotasjon), du vil da se hvordan inngrepet er. Hvis du kjenne litt treghet kan det lønne seg å ta av hele dreve for så å rense "gjengene" på starteren ( du vil se hva jeg mener hvis du tar det av ), Etter at delene er renset, ha på et tynt lag med olje . Er også veldig viktig at ALL strøm kommer frem til starteren ( sjekk kontakt punkter + rele + jordings punkter/ledninger ) Benedix drevet kan byttes separat på de fleste motorer, har du serie nr, kan jeg finne det aktuelle dele nummer . Arne Kjetil Quote Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Posted June 17, 2007 Author Share Posted June 17, 2007 Skrudde bendixen til topps og da så jeg gjengene som ligger innvendig. Fikk smurt der også så da ble det mye bedre. Men det kan virke som om denne motoren har større problemer. Går på bare 3 sylindrer, periodisk feil som jo kan være vanskelig å finne. Motoren har han stoppet for de hørte noen metalliske lyder. Får se på den nå en av dagene. Er det mye billigere å kjøpe motordeler fra usa? Dette er en lett trimmer 200 hk. Usikker på årsmodell. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bawaria Posted June 17, 2007 Share Posted June 17, 2007 Skrudde bendixen til topps og da så jeg gjengene som ligger innvendig. Fikk smurt der også så da ble det mye bedre. Men det kan virke som om denne motoren har større problemer. Går på bare 3 sylindrer, periodisk feil som jo kan være vanskelig å finne. Motoren har han stoppet for de hørte noen metalliske lyder. Får se på den nå en av dagene. Er det mye billigere å kjøpe motordeler fra usa? Dette er en lett trimmer 200 hk. Usikker på årsmodell. Au au, ta en kompresjons test, først og fremst med tanke på skjæring og motorens kondisjon. hvis den er ok. Gå videre til gnist test, vis det er feil her kan du prøve ut coiler mot verandre, vis coilene er i orden så har man powerpacken en kan ta en titt på eller stator, trigger. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Posted June 17, 2007 Share Posted June 17, 2007 Skrudde bendixen til topps og da så jeg gjengene som ligger innvendig. Fikk smurt der også så da ble det mye bedre. Bra, en feil ute av verden Men det kan virke som om denne motoren har større problemer. Går på bare 3 sylindrer, periodisk feil som jo kan være vanskelig å finne Prøv å finn ut hvilke sylindere det gjelder, se på plugger, kompresjons test .... Link til en feilsøkings guide for tenninga . Motoren har han stoppet for de hørte noen metalliske lyder. Får se på den nå en av dagene. Hva slags lyder ?? bankelyder ( dårlige rådelager, tennings bank ), en komp test kan avsløre mye, kjenn også etter lager slark ( svinghjul ). Ta også en titt inn i sylindrene og på stempel toppene ( lykt + plugghull ) Er det mye billigere å kjøpe motordeler fra usa? Du bør nok regne litt på hvor mye deler du skal kjøpe, frakta koster fort litt. Men noe av det andre som er positivt er deletilgangen og tiden det tar før du har delen i hånda Et kjapt eksempel..... stempler til motoren på bildet over....Ifra USA ca 600 pr stk ALT inkludert , beste tilbud i Norge lå rundt 1400,- . Dette er en lett trimmer 200 hk. Og det vil si ?? , større dyser, andre reed ventiler, økt kop, endret porting ?? Usikker på årsmodell. Send meg serie nummert, så kan jeg finne det året. Arne Kjetil Quote Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Posted June 18, 2007 Author Share Posted June 18, 2007 (edited) sønnen: det er en 99mod mercury xr2 som det er større dyser og boyesen reeds.. metall lydene jeg hørte minner om kaputte stempelringer så skal ta av toppene i dag og se etter rester å kjøre en komptest etter det hvis alt ser bra ut.. hvis kompen er fin så skal jeg prøve å bytte plugger (ikke vært gjort på 3år) å gå over hver eneste kontakt i hele motoren å se om det hjelper noe har du link til der de selger stempler for 600kr stk? men fy fa** å bra det gikk så lenge det varte :D vet ikke hvor mange ganger vi var oppe i 70knop å da var det ennå 1500rpm igjen :D Edited June 18, 2007 by Gladiator (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Posted June 19, 2007 Share Posted June 19, 2007 De 600 var for stempler til en rekke sekser, V6n er nok litt dyrere,fikk nok også litt rabatt MEN du kan sjekker her, Mercury V6 stempler ligger på ca $115.- pr stk . Du kan også sjekke hos Mercruiser parts , litt dyrere på frakt, MEN lynkjappe . Arne Kjetil Quote Deler søkes... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.