Jump to content

Starterproblem mercury 200 HK


Allan E

Recommended Posts

Disse starterene er hengt opp i gummiforinger, viss øvre er slitt så vil bendiksen treffe skjevt på svinghjulet.

 

Noen jeg har vært borti, faktiskt ladet batteriet gale veien og starteren gått den gale veien, kobblet batteriet feil og det samme har skjedd. vis startmotoren går den gale veien vil ikke bendiksen fly opp. (vis dette er tilfelle så pleier spenningregulatoren å ta kvelden).

Link to post
Share on other sites

Den går lett. Smurte den for litt siden. Hvordan skal tennene se ut?

 

Slik

flywheel_2.jpg

Dette er av en rekke sekser, men svinghjulet er ifra en V6 ( lettvekts, racing ) + mange V6ere bruker samme starter.

 

Som Bawaria skriver er starteren opphengt i enten gummi eller plast foringer, disse kan være slitt, men...

 

Kan du "skru" benedix drevet opp i svinghjulet ??, dette kan gjøre for hånd ( skru motsatt av starterens rotasjon), du vil da se hvordan inngrepet er.

 

Hvis du kjenne litt treghet kan det lønne seg å ta av hele dreve for så å rense "gjengene" på starteren ( du vil se hva jeg mener hvis du tar det av ),

Etter at delene er renset, ha på et tynt lag med olje .

 

Er også veldig viktig at ALL strøm kommer frem til starteren ( sjekk kontakt punkter + rele + jordings punkter/ledninger )

 

Benedix drevet kan byttes separat på de fleste motorer, har du serie nr, kan jeg finne det aktuelle dele nummer .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Skrudde bendixen til topps og da så jeg gjengene som ligger innvendig. Fikk smurt der også så da ble det mye bedre. Men det kan virke som om denne motoren har større problemer. Går på bare 3 sylindrer, periodisk feil som jo kan være vanskelig å finne. Motoren har han stoppet for de hørte noen metalliske lyder. Får se på den nå en av dagene. Er det mye billigere å kjøpe motordeler fra usa? Dette er en lett trimmer 200 hk. Usikker på årsmodell.

Link to post
Share on other sites

Skrudde bendixen til topps og da så jeg gjengene som ligger innvendig. Fikk smurt der også så da ble det mye bedre. Men det kan virke som om denne motoren har større problemer. Går på bare 3 sylindrer, periodisk feil som jo kan være vanskelig å finne. Motoren har han stoppet for de hørte noen metalliske lyder. Får se på den nå en av dagene. Er det mye billigere å kjøpe motordeler fra usa? Dette er en lett trimmer 200 hk. Usikker på årsmodell.

 

 

Au au, ta en kompresjons test, først og fremst med tanke på skjæring og motorens kondisjon.

hvis den er ok.

 

Gå videre til gnist test, vis det er feil her kan du prøve ut coiler mot verandre, vis coilene er i orden så har man powerpacken en

kan ta en titt på eller stator, trigger.

Link to post
Share on other sites

Skrudde bendixen til topps og da så jeg gjengene som ligger innvendig. Fikk smurt der også så da ble det mye bedre.

Bra, en feil ute av verden

Men det kan virke som om denne motoren har større problemer. Går på bare 3 sylindrer, periodisk feil som jo kan være vanskelig å finne

Prøv å finn ut hvilke sylindere det gjelder, se på plugger, kompresjons test ....

Link til en feilsøkings guide for tenninga .

 

Motoren har han stoppet for de hørte noen metalliske lyder. Får se på den nå en av dagene.

Hva slags lyder ?? bankelyder ( dårlige rådelager, tennings bank ), en komp test kan avsløre mye, kjenn også etter lager slark ( svinghjul ).

Ta også en titt inn i sylindrene og på stempel toppene ( lykt + plugghull )

 

Er det mye billigere å kjøpe motordeler fra usa?

Du bør nok regne litt på hvor mye deler du skal kjøpe, frakta koster fort litt.

Men noe av det andre som er positivt er deletilgangen og tiden det tar før du har delen i hånda :yesnod:

 

Et kjapt eksempel..... stempler til motoren på bildet over....Ifra USA ca 600 pr stk ALT inkludert , beste tilbud i Norge lå rundt 1400,- .

 

Dette er en lett trimmer 200 hk.

Og det vil si ?? , større dyser, andre reed ventiler, økt kop, endret porting ?? :smiley:

 

Usikker på årsmodell.

 

Send meg serie nummert, så kan jeg finne det året.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

sønnen: det er en 99mod mercury xr2 som det er større dyser og boyesen reeds..

 

metall lydene jeg hørte minner om kaputte stempelringer så skal ta av toppene i dag og se etter rester å kjøre en komptest etter det hvis alt ser bra ut.. hvis kompen er fin så skal jeg prøve å bytte plugger (ikke vært gjort på 3år) å gå over hver eneste kontakt i hele motoren å se om det hjelper noe

 

har du link til der de selger stempler for 600kr stk?

 

men fy fa** å bra det gikk så lenge det varte :D vet ikke hvor mange ganger vi var oppe i 70knop å da var det ennå 1500rpm igjen :D

Redigert av Gladiator (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...