Jump to content

Er dette mulig for en lærling?


skrotrot

Recommended Posts

Vi arvet en 17 fots båt for to sesonger siden, byttet til 18 fot daycruser året etter og vurderer nå å kjøpe en båt (30 fot +) nord i landet. Hvis det blir aktuelt så tenker vi kanskje å kjøre denne langs kysten og hjem. Ta det som en ferie hvis det er mulig når vi samtidig skal lære båten å kjenne....

 

Ønsker med dette nye temaet å få tips, hint og gode råd i forhold til denne mulige langturen med en mulig ny båt (for oss) som i tillegg er noen fot større enn dagens fartøy. Hvis det er noen der ute som synes dette høres litt vell vågalt ut så tar vi gjerne imot de synspunktene også. Trenger både plusser og minuser så vi har litt å vurdere utifra.

 

Båten som vurderes anskaffet har en masjfart på ca 8 knop. (Lang ferietur med andre ord :eek: ) I tillegg så har båten radar, gps, kartplotter og ekkolodd. Det er også vhf ibåten. Vi er medlemmer i redningsselskapet og hvis turen blir aktuell så utvider vi det medlemsskapet denne sesongen slik at vi har alle muligheter for assistanse dersom det blir nødvendig. Turen er tenkt langs den indre skipsleia og nettene skal tilbringes i gjestehavner. Har prøvd å tenke sikkerhet i forhold til selve turen. Turen er på ca 850 nautiske mil fra start til hjemmehavn.

 

Er dette mulig for en lærling? Eller er det galskap?

 

Mvh Terje

Link to post
Share on other sites

Eg kjenner ikkje båttypen, men har gått deler av distansen (Tromsø til Sogn) med ein seglbåt i relativt dårleg stand. Det gjekk bra, vi gjekk for det meste for maskin fordi båten hadde tjukke lag med rur under, og i beste fall gjekk 5,5knop for full maskin. Uansett hadde vi jo den ekstra sikkerheten som ligg i å ha to framdriftssystem.

 

Uansett bør du planlegga godt på førehand, og ta turen i midnattsolsesongen. Vi var 4 mann, og gjekk to-mannskift, 23 timar i døgnet så lenge vi framleis hadde lyse netter. Seinare gjekk to av mannskapet av og det vart meir ein ferietur. Tida som gjekk med var tre veker, rekna til Stavanger.

 

Du skriv at du vil gå den indre skipsleia. Ver merksam på at du ikkje kjem utanom ein del strekk som kan vera rimeleg vèrharde likevel, td Vestfjorden, Hustadvika, Stadt, Jæren og Lista. Du bør kjøpa eller låna Den norske Los for heile strekket. Oppdaterte papirkart reknar eg med du tek med uansett. Redningsflåte er heller ikkje dumt.

 

Eg vil tru at du i løpet av denne tråden vi få råd om reingjering av dieseltankar og hamstring av dieselfilter før turen :smiley: .

 

Elles er eg nesten misunneleg, de vil få ein fantastisk tur om de vel å gjera dette!

Link to post
Share on other sites

Jeg er søring som har hatt båt i nord. Vær klar over at forholdene er VELDIG forskjellige fra Øst- og Sørlandet. Om dere er komfortable med at dere "må" kjøre 850 mil må dere finne ut selv. Selv torde jeg å kjøre kjempekort. Mye kortere enn jeg hadde tenkt meg.

Link to post
Share on other sites

Det vil bli en fantastiske tur full av oppplevelser, og noe dere vil se tilbake på i mange år fremover.

Jeg har gjort det flere ganger med både lystbåt og yrkesfartøy.

 

Så lenge dere bruker hue og tenker sikkerhet er det ikke noe i veien for at dere skulle klare det.

Se an været litt før Vestfjorden, Folla, Stadt osv, i godvær er det ikke noe problem

og du disse legger strekkene bak deg på relativt få timer.

 

God Tur !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...