Jump to content

Erfaringer med Navman 7200 VHF ?

Tjond

Recommended Posts

Noen med erfaringer med denne VHF'en? Gode som dårlige (hvis det er noen da). Vurderer en ny/ubrukt, iflg selger, kontra en Standard Horizon fra Seatronic. Prismessig kommer de vel noenlunde likt ut iom at Horizonen må jeg kjøpe antenne til. Navmannen følger det med på. Er visstnok et feilkjøp, derfor skal den selges. Vil jo selvfølgelig sjekke ut om det skulle være en "illegal" radio før event kjøp.

Hvordan er displayet på Navman'en? På Horizon'en virket det som det var god lesbarhet og god synbarhet fra siden når jeg kikket litt på den på Seatronic.

Men blir liksom ikke helt klok på hva man skal velge. Utbudet er jo ganske stort i prisklassen 2500,- til 3500,-. Skal sitte i en kalesjebåt og bør jo være enkel å "plukke med seg" etter bruk. Hvor mye tåler de av stadig ut/innmontering? Vil vel tro at det beste er å fastmontere den, men da blir den vel ikke gammel (tyveriutsatt) og hvordan stiller forsikringsselskapene seg til dette hvis innbrudd/tyveri. Den vil jo være fastmontert i monteringsbrakett men er jo ikke store jobben å raske med seg for en tjuvradd. Er ikke noe særlig plass til å felle den inn heller.

Trond Haug

Nå har jeg en Northstar Explorer 721 som er omtrent samme som Navman 7200 , og jeg har vært fornøyd så langt.

Har bare brukt den i denne sesongen så jeg kan nok ikke fortelle så mye ennå , men den har fine funksjoner og er lett å betjene.

Jeg har den koblet opp mot en Navman kombiplotter slik at posisjonen alltid er overført til radioen.

Jeg har en kollega som har slik i en seilbåt og han er godt fornøyd med sin radio.

Min båt er også en kalesjebåt og radioen er fastmontert , da blir det nok litt klor å demontere og remontere for hver båttur.

Derfor står min radio fastmontert hele tiden og jeg tror det er bra for antennekabelen også , slik at den slipper å bøyes og tøyes hele tiden.

Jeg har lagt et lite teppe over den siden av panelet som radioen står montert i , slik at det ser tilfeldig ut at teppet ligger slengt over der. Har ikke blitt frastjålet ennå , bank i bordet , men jeg ligger i videoovervåket havn.

Tror forsikringen vil dekke et tyveri siden radioen er fastmontert.

Redigert av opas (see edit history)

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Jeg har en slik Northstar 721 som står montert nede i båten. Ekstra mikrofon med 10 m ledning hvor alle vesentlige data kommer fram. Posisjon, kurs, fart. Alt gjøres fra dette ekstra settet. Kjøpt i usa for mindre enn 300$ for radio og ekstra mikrofon. Kun moms og frakt i tilegg. Denne ekstra mikrofonen er lett å demontere etter hver tur og legges inn i båten.

• 1 måned senere...
Jeg har en slik Northstar 721, Kjøpt i usa for mindre enn 300$ for radio og ekstra mikrofon. Kun moms og frakt i tilegg. Denne ekstra mikrofonen er lett å demontere etter hver tur og legges inn i båten.

Vet du om dette er det samme produktet som selges i Norge, tenker på L1, L2 og L3?

Kjøpte selv en M121 sist jeg var i statene og den hadde norske menyer og norsk tekst utenpå boksen.

Kjøpte en 7200 for 3 år siden når den var helt ny. Tok litt tid å få denne, da den ble trukket tilbake fra markedet pga. en software feil (mulighet til å slå av noe man ikke skulle få lov til å slå av), men ble omsider løst. Fungerte i en liten draco med masse juling (slo hardt i sjøen). Deretter flyttet over til min Windy hvor den har tjenestegjort i 2 sesonger. Suveren radio, enkel å bruke, og displayet er veldig godt. Jeg testet 2-3 forskjellige før jeg kjøpte denne, og spesielt displayet var det store forskjeller på mhp. vinkelen denne ble lest i. Var defor valget falt på 7200, og i tillegg mulighet for å bla i kanalene via håndmic.

Eneste jeg har å utsette litt på er høyttalleren. Synes jeg ikke får det høyt nok, men det har nok med at jeg har den montert relativt lavt. Vurderer å sette på en ekstern høyttaller i steden og montere rundt "hørenivå". Fish-trenden (måler luftrykket) er for meg helt uinteressant, og de kunne spart seg for dette på en VHF. Det samme er det med temperaturmåleren denne har, som er plasset i mic´en. Denne er svart og står i sola. Viser vel skjelden under 35 grader...og poenget med den på en VHF er????

Forsikringsselskapet: Du kan forsikre løsøre og elektriske artikler separat. Må du bruke verktøy for å demontere, så er det fast montert (i hvertfall i følge Vesta som jeg hadde tidligere). Dvs, hos meg så er det en vaier gjennom kartplotteren som er skrudd fast under dashbordet. Man bruker ikke mer enn 5-10 min å koble dette fra hverandre, men man trenger verktøy for jobben, og den er da per def. fastmontert. Vil anbefale deg å gjøre det samme med VHF´en.

Redigert av Larspo (see edit history)

Hadde Navman 7200 i forrige båt. Var svært fornøyd med denne. I nåværende har jeg Navman 7110 for to posisjoner. Er ikke like fornøyd med denne mht betjeningen. Har koblet til ekstern høyttaler som gir vesentlig bedre lyd. Det har endt opp med at jeg har separat VHF oppe (Standard Horizon GX1500E m/eksetrn høyttaler). I tillegg synes jeg argumentene for bærbar VHF med dokkingenhet har vært så overbevisende at jeg har anskaffet Standard Horizon Submersible HX500E som visstnok skal tåle endel saltvann. Denne har påfallende bra rekkevidde etter mitt skjønn.

I tillegg synes jeg argumentene for bærbar VHF med dokkingenhet har vært så overbevisende at jeg har anskaffet Standard Horizon Submersible HX500E som visstnok skal tåle endel saltvann. Denne har påfallende bra rekkevidde etter mitt skjønn.

Sjøl har jeg en Icom 6100 (tror jeg den heter) med to posisjoner dvs. full betjening også på fly. Fungerer svært bra etter mitt skjønn. I tillegg har den bla. intercomfunksjon, som gjorde at jeg kunne skrote den originale og noe haltende intercomen fra -92.

Jeg har i tillegg anskaffet meg en Entel Submercible handholt med autolading via dockingstasjon. Også den fungerer overraskende bra. Det første jeg gjorde etter kjøpet var å gå ut på plenen utenfor huset i Asker, og bare for morro, kalle opp den alltid tilstedeværende Astor på K77. "Astor svarer fra Sandspollen" kom det klokkeklart fra den andre enden. Nå ligger jo huset mitt noe høyere en havet, 50m kanskje? Det var vel kanskje forklaringen på den overraskende gode samtalekvaliteten?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...