Jump to content

internett ombord (på langtur)


olavhm

Recommended Posts

Jeg skal på langtur og har foreløpig kun en vhf. Jeg skulle gjerne hatt mulighet til å sende e-post til og fra båten. SSB-radio er i første omgang ikke aktuelt, da jeg ikke rekker å ta sertifikat. Er det noen som har noen erfaringer med Inmarsat C? hva er prisene på dette? og hvordan er kapasiteten? Jeg trenger å kunne motta og sende e-post med word og pdf vedlegg.

 

 

Mvh. Olav

Link to post
Share on other sites

SSB-radio er i første omgang ikke aktuelt, da jeg ikke rekker å ta sertifikat.

Jeg syntes ikke du bør la bruk av SSB være.

 

Undersøk muligheten med å få ett midlertidig amatørradio løyve.

Det har vært gitt før til personer som ikke har tatt kurs. Snakk med Post og Teletilsynet.

 

SSB er uvurderlig når du er på langtur. Ikke bare til bruk for e-mail.

Den brukes også til daglige nett på kortbølge der man kan få mye viktig/nyttig informasjon om vær og sjøforhold dit man skal,

samt at man er i kontakt med andre seilere som "passer" på hverandre og man stifter bekjentskap med andre,

som man gjerne finner igjen når man kommer til land.

 

Geir

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Thrane&Thrane TT3026 Inmarsat-C.

I typisk T&T/Sailor ånd omtrent uknuselig.

Kostet +/- 16000.-.

Du kan kun sende og motta enkel tekst epost. Vedlegg er ikke mulig.

Men den kan mye mer. Venner og familie hjemme kan når som helst spørre om hvor du er ved å sende en poll. Den kan programmeres for automatisk posisjonsrapportering så mange ganger i døgnet du vil. Den kan gi alarm hjemme dersom du fraviker valgt rute eller går inn i farlige områder.

Å trykke på "Distress" knappen har samme effekten som å trykke på samme knapp på VHF, men denne er global.

Du kan styre fem utganger med den, eller få den til å sende predefinert melding fra fem forskjellige events.

For å spare på strømmen, kan den settes i "sleep" mode. For eksempel slik at den våkner opp en gang i døgnet for å se etter meldinger. I den perioden er selvsagt alarmer ol ikke aktive.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er hvordan ssb-radio fungerer til e-post: kan det sendes og mottas e-post med vedlegg?

Jo, du kan ha vedlegg, men større enn 100 kB anbefales ikke.

E-mail via kortbølge går med lavere hastighet enn via satellitt, men er til gjengjeld er det fullstendig gratis

da du med amatørradio kallesignal kan benytte Winlink systemet.

Her finner du også oppdaterte værdata i både GRIB og tekst format, som også kan hentes ned gratis.

 

Du kan lese mer om e-mail via radio HER

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei olavhm

 

Har noen venner som har vært på langtur, og jeg hadde daglig kontakt med dem via email.

De brukte SSB radio og modem, og jeg har ikke hørt noe annet enn at de var fornøyd med den løsningen. De brukte følgende utstyr:

 

SSB radio: ICOM 718

Antennetuner: ICOM AT-130E

Antenne: Isolert akterstag

Modem: Pactor III av typen PTC-IIex fra SCS

 

SSB radioen ble også mye brukt til å få værvarsling, og til daglig kontakt med andre båter.

Link to post
Share on other sites

Husk at du må være lisensiert radioamatør for å kunne benytte utstyret.

Det får man etter å ha gjennomgått kurs og tatt eksamen. Og det er ikke lengre nødvendig å lære telegrafi.

Er man noenlunde "oppegående" i hodet, og har litt interesse for elektronikk/radio

er det et absolutt overkommelig pensum. Du har jo adressen til NRRL å kan lese mer der.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...