avmønstret5 Startet 18.Juni.2007 Del på Facebook Startet 18.Juni.2007 Det er snart ferie og havneavgifter blir for mange en betydelig post i feriepotten. Frihavhavnsordninger er populært Danmark, dvs båtforeninger inngår avtale om gratis plass etter bestemte regler. Jeg har hørt at noen norske båtforeninger har vært medlem i den danske ordningen (Drammen båtforening?) Noen med kjennskap til dette og innspill til ordningen? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Det er forsøkt tatt opp om vår båtklubb skulle søke om medlemsskap - men forslaget møtte så mye uvilje i foreningen at det førte ikke frem. Jeg søkte også om medlemsskap gjennom en dansk båtklubb. Det gikk først bra, men så var det noen formuleringer i noen statutter som resulterte i at heller ikke dette førte frem. Her er en oversikt over havnene som er medlemmer: http://www.udkik.dk/app/frihavn.jsp I en periode var også Moss seilforening medlem, men jeg ser ikke at de står på listen fra Udkik. Forøvrig er havner som inngår i Frihavnsordningen merket i Kommas Havnelods (nå i ny utgave for 2007-2009). Anbefaler frihavn-ordningen på det varmeste. Det vil vel aldri skje at vi får noe tilsvarende i Norge. Jeg synes det er litt synd, for min egen båtplass ligger ubenyttet omlag 6 - 7 uker hver sommer. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 18.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Takk for info. Jeg har også prøvd å ta dette opp i foreningen, men det ikke lett å få gjennomslag. Nå deler jeg for tiden seng med formann i foreningen, det gjør kommunikasjonen litt enklere (hmm-det kona). Vi er også mange uker borte , så jeg er enig i at det vil være en glimrende ordning for folk som feriere i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Hej pettersand det er en glimrande ordning...vår klubb er med...... förra året låg jag 3 nätter i sentrale Köpenhamn helt gratis....med vann o el på kajen....10min o gå til Ströget..... Inne i Limfjorden finns masser med Frihavner....det var der det begynnte jag utnyttjar det så ofta jag kan..... ibland kan det vare litt upraktiskt då klubbarna/marinorna ligger litt utenför bykärnan..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
avmønstret5 Svart 18.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Det høres fint ut Gunga Din, roaldbj. prøver for tiden å sjekk ordningen opp med norske medlemsforeninger. Må en skaffe seg noen form for synlig medlemsbevis som vimpel, klistremerke o.l. ? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Japp ...en FH 2007 dekal som settes på masten......... ( + en A4-side med alle klubbar som er med i ordningen) vi får våre dekaler gratis (av våran klubb) om vi låner ut plassen i 3 uker...... kan kjöpe dekalen för 100kr om vi ikke låner ut plassen....vi får in tillräckligt med 'gjestplasser' ändå för att ha till gjestebåter.. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Allan E Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Jeg la dette frem som et forslag til årsmøtet men det ble desverre nedstemt. Ikke nok folk som har behov. De var redd for at dette ville føre til en masse ekstraarbeid for foreningen. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 De var redd for at dette ville føre til en masse ekstraarbeid for foreningen. Og vil det ikke det da? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Nei det vil ikke bli mye jobb for den. Det er kun de som aktivt merker sin plass ledig som lånes ut. Litt arbeid med medlemskapet og betaling til frihavnsordningen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Jeg har opp gjennom årene overnattet mye i havner knyttet til Frihavnsordningen. Antar at det er noe skrivearbeid med innmelding i ordningen. Dessuten settes det opp et lite skilt ved hver båtplass som kan snus; rødt på den ene siden (opptatt) og grønnt på den andre (ledig). Ut over det er det vel bare arbeidet med å kreve inn penger fra de som benytter ordningen. Flere steder har det vært studenter som står for innkrevingen om ettermiddagen. Jeg har forstått at ordningen gir foreningene et kjærkoment økonomisk tilskudd. Alternativet, som i alle fall er i vår havn, er at mange av båtplassene står tomme i store deler av ferien. Men, det er sikkert mye arbeid man kan lage ut av dette. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 förra året låg jag 3 nätter i sentrale Köpenhamn helt gratis.... Ut over det er det vel bare arbeidet med å kreve inn penger fra de som benytter ordningen. Flere steder har det vært studenter som står for innkrevingen om ettermiddagen. Jeg har forstått at ordningen gir foreningene et kjærkoment økonomisk tilskudd. Jeg trodde det var gratis å benytte disse plassene når foreningen din er medlem i ordningen. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Nei det vil ikke bli mye jobb for den. Det er kun de som aktivt merker sin plass ledig som lånes ut. Litt arbeid med medlemskapet og betaling til frihavnsordningen. Det vil vel kreve at det hele tiden er folk til stede som kan administrere dette? En annen ting er at jeg tror mange båtforeninger er skeptiske til dette fordi det etterhvert finnes så mange "folk i båt" rundt omkring som ikke vet hvordan man skal oppføre seg. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Jeg la dette frem som et forslag til årsmøtet men det ble desverre nedstemt. Ikke nok folk som har behov. De var redd for at dette ville føre til en masse ekstraarbeid for foreningen. ikke mye ekstraarbeid i dette...........nesten inget skulle jag vilja säga... dekaler kommer opp fra Danmark + A4 bladet med alle medlemshavner.........klubben i Skive skall sikkert ha noen krona för detta.... för den enskillde båtägaren så består jobbet i att gå till klubbhuset o antingen kjöpe dekalen eller tala om att plassen er ledig mellan det o det datumet..... hamnvakten setter opp en liten grön nål på karten över havnen på din plass.......... vi vill ju ändå ha koll på var vi kan plassere gjestende båter..... kommer det in en gjestande båt, så vet hamnvakterna direkt vilka plasser som er "lediga" (og när ordinarie ägare kommer tilbaks!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 7.Februar.2009 Del på Facebook Svart 7.Februar.2009 Jeg trekker denne opp igjen. Jeg har i egen båtforening forsøkt å få den inkludert i Frihavnsordningen. De fleste stitter imot - derfor har jeg nå meldt meg ut av foreningen. Er det noen som kjenner til hvordan jeg kan melde meg inn i en annen norsk båtforening og på denne måten få tilgang til Frihavnsordningen. Jeg har skrevet mye om dette i flere tråder. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.Februar.2009 Del på Facebook Svart 7.Februar.2009 det er vel bare Moss o Drammen som er med, tror jeg................. skjönner ikke att dom skal vare emot.......har aldrig vart noe bakdeler med dette for meg bare positivt...en win/win situasjon! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Copernicus Svart 19.Februar.2014 Del på Facebook Svart 19.Februar.2014 Løfter denne opp igjen. Har det skjedd noe på denne fronten siden sist? Sitér dette innlegget fort tiden båtløs seiler Link to post
Gunga Din Svart 19.Februar.2014 Del på Facebook Svart 19.Februar.2014 det har kommet til 4 nye norske havner, meget positivt Norske havne 1001 Moss Seilforening 1002 Drammen Motorbåtforening 1003 Drammen Seilforening 59° 42,4’ N 10° 16,13’ E 1004 Kongelig Norsk Seilforening 1005 Frognerkilens Båtforening 1006 Horten Seilforening - Seiling 1007 Skøyen Båtforening http://www.skivesoesportshavn.dk/wp-content/uploads/2011/06/Frihavnsordningen_FH13_s2.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.