Jump to content

Lydnivå Mariner 90 Optimax


Crescent 535 HT

Recommended Posts

I går var jeg med en båt utstyrt med en 90 hk Optimax. Jeg er utrolig overrasket over den behagelige gangen fra denne moderne totakteren. Jeg har tidligere hørt at 135 hesteren bråker noe helt grusomt, så jeg ble veldig paff når jeg hørte denne. Jeg har selv bare hatt konvensjonelle totaktere som man får hodeverk av. Hvordan er lydnivået på denne optimaxen sammenlignet med en firtakter? Har noen sammenlignet?

Link to post
Share on other sites

Holder akkurat på og vurdere forskjellige motorer.

Båten eg skal kjøpe selges med 75 Optimax 2007 modell, men er litt skremt av alle som sier disse bråker så mye.

Må betale ekstra eller gå ned i Hk for å kunne skifte til e-tec eller suzuki 4t.

 

Hadde vært interresant og sett noen ferske tester.

Link to post
Share on other sites

I går var jeg med en båt utstyrt med en 90 hk Optimax. Jeg er utrolig overrasket over den behagelige gangen fra denne moderne totakteren. Jeg har tidligere hørt at 135 hesteren bråker noe helt grusomt, så jeg ble veldig paff når jeg hørte denne.

 

 

 

 

Hei, har selv en 115 Optimax. 75-90-115 hk er 3- sylindret i motsetning til 135 hk som er 6- sylinder.

Jeg har i tidligere innlegg hevdet at lydnivået på Optimax 3- sylindrede motorer er vesentlig lavere enn med "vanlige" 2- taktere. Er meget godt fornøyd med min motor (2004 mod.) :flag:

Link to post
Share on other sites

Optimax opptil 115hk er fine, støysvake og økonomiske motorer. Både 75/90 og 115 er bygd på samme blokka, og vekten blir derfor litt i høyeste laget, men det er veldig bra motorer, og støynivået mellom en optimax og moderne firetakter er ikke merkbart for et normalt øre.

Link to post
Share on other sites

5 000,- i forskjell.

 

Noen som har erfaringer med E-tec ?

 

Så at to stk. på båtforum som var misfornøyd. Henholdsvis en 50 Hk og en 75 Hk.

 

En annen av fordelen er at E-tec'en veier 145 kg og Optimax'en 170 kg.

 

Forholdsvis liten båt, Bella 510 R.

 

Årlig service på en Optimax er vel ca. 2500 til 3000,- dvs. at man over 3 år vil gå i pluss ved å kjøpe E-tec'en. Dersom man ikke gjør servicene selv da:-)

 

Er litt usikker på hva som skjer med garantien dersom man gjør servicen selv, dette skal eg selvfølgelig sjekke.

Link to post
Share on other sites

Service må du nok gjøre på verksted om garantien skal gjelde - vinterkonserveringen kan du gjøre selv.

 

Har selv 90 e-tec på 3. sesongen og er kjempefornøyd. Her på forumet kan jeg ikke huske å ha lest om noen som er misfornøyde - tvert imot så har det vært mye godord.

Link to post
Share on other sites

5 000,- i forskjell.

 

Noen som har erfaringer med E-tec ?

 

Så at to stk. på båtforum som var misfornøyd. Henholdsvis en 50 Hk og en 75 Hk.

 

En annen av fordelen er at E-tec'en veier 145 kg og Optimax'en 170 kg.

 

E-tech er sikkert en brukbar motor, men mener å huske at de fikk minus i karakterboken for høyt drivstoffforbruk.

Ellers står det en del om E-Tech på Emneoversikt her på BP. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...