Jump to content

Pakningscement i kjølesystemet ?


PAGURUS III

Recommended Posts

Har å oppdaget at vår VP MB21B forbruker kjølevann. :headbang: (Er ikke vann i olja, starter og går som normalt)

 

Er det noen som vet om det går an å bruke "pakningscement" (av typen Bars Leaks Original") som er produsert for å tette lekkasjer i kjølesystemer på biler, for å tette lekkasjer i båtmotorer ? Noen erfaringer ?

 

Eller er det bare å få byttet topppakningen (toppen) med en gang ?

 

(Problemet er at det ikke finnes noen verksteder som har tid og kapasitet nå, tenkte å gjøre dette bare midlertidig)

 

PAGURUS II

"Sommer... alltid!!!..."

Link to post
Share on other sites

Hvis topppakningen din er gåen så vil du normalt kunne se skum og forurensninger i kjølevannsystemets ekspansjonstank. Jeg holder en liten knapp på at varmeveksleren din er lekk slik at du mister kjølevann ut i sjøvannsystemet. Stoff av typen lurium tror jeg ikke funker når lekkasjen går mellom to våte systemer. På en bil vil lekkasje ende på utsiden mot luft og luriumet tørker i sprekken. Kanel og sort pepper er jo kjennte trix for å tette små lekkasjer i f.eks en radiator, men jeg tror jeg ville styrt unna å prøve.

Prøv å samle opp litt av kjølevannet ditt som går over bord i en pøs, kansje du vil kjenne lukt av frostvæske i pøsen. Da vet du i hvert fall at det er kjøleren din som er roten til alt vondt.

Link to post
Share on other sites

Er det rørkjøler med plast ekspansjonstank kommer det ofte en liten lekasje i den kopperrøret som er under ekspansjonstanken etter en reprasjon. dette er en dårlig patent.

videre under ferskvannspumpen er det et lite hull som det lekker ut av når denne er slitt (øverste remhjul).

Ta en runde på dette før du utfører reprasjoner og tilfører noe lurium i kjøle systemet.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lekkasje fra kopperrøret under ekspansjonstanken (det var lekkasje der, men den er fikset -dårlig patent ja)

 

Jeg har også byttet simmerringene til vannpumpa. (Det var lekasje der også, og den har jeg også fikset...)

 

Har ligget på kne med speil og lykt i lang tid for evt. å kunne finne noen utvendige lekkasjer. Det er det ikke. Altså kjølevannet forsvinner et eller annet sted på innsiden.

"Sommer... alltid!!!..."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...