Hansb Startet 18.Juni.2007 Del på Facebook Startet 18.Juni.2007 Hei og hå! For kort tid siden kjøpte jeg ei gammel plastsnekke (Gimle, 20 fot, 1975 mod.) med en-sylindret Farymann diesel på 12 HK. Har vært ute med den 3-4 korte turer, og ting har fungert som det skal. Lørdag skiftet jeg olje på motor og gir. Oljen jeg pumpet ut av motoren virket grei (sort), mens oljen i girkassen hadde samme farge som Baileys. Antar det har vært litt vann i den. Så fylte jeg motorolje (mineral SAE 30) på både motor og gir. Fornøyd med dagens jobb dro jeg ut på sjøen. Kjørte ett par timer, og ting fungerte tilsynelatende som de skulle. Så la jeg til kai, og ble liggende en times tid. Når jeg startet opp igjen og la inn giret forover, så sluret det. Hvis jeg legger inn revers så fungerer giret som det skal. Forsøker jeg å kjøre fremover så har jeg litt fremdrift, men det slurer. I ett forsøk på å løse problemet fylte jeg litt diesel i oljen på giret for å vaske ut gammel møkk. Når jeg hadde blanding av diesel og olje så fungerte giret som det skulle (forover og bakover). Jess, problem løst tenkte jeg. Men etter at diesel+olje var tappet ut og ny olje fylt (SAE 30 mineral) så sluret giret fortsatt fremover. Mens revers fungere som det skal... Er det noen som har noe forslag til hva som kan være galt? Jeg har antatt at jeg kan bruke samme olje på motor og gir, men her kan jeg ha tatt feil. Er det noen som vet hvilke olje girkassene på disse motorene skal ha? Takknemlig for svar Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Det kan hende at det skal ha ATF, f.eks Dexron II som i automatgearkasser. Viktig med riktig olje og nivå. Jon Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 (redigert) Det kan hende at det skal ha ATF, f.eks Dexron II som i automatgearkasser.Viktig med riktig olje og nivå. Jon Men den oljen er det vel vanskelig å endre til 'Bailys look', den er jo rød. Har gearet ruslet i 30 år, så kan de vel hende at konene er slitt. Når det kommer olje som attpå til smører opp i kassa, kan det hende det blir for mye av det gode. Det kan vel hende at du ligger an til en liten overhaling. Redigert 18.Juni.2007 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Undersøk hva som er riktig olje og fyll på FØR du begynner med overhaling. Jeg opplevde det samme en gang, trodde girkassa var utslitt - jeg hadde fyllt feil olje. Sitér dette innlegget Link to post
Hansb Svart 19.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 Takker for kjappe tilbakemeldinger Var en tur i båten og tittet i går. Har servicehåndboken for motor og gir, men den er ikke særlig detaljert (beskriver service på 6 motorer og 4 girkasser på 40 sider!). Forsøkte ut fra denne å finne ut hva slags type olje giret egentlig skulle ha. Det som er problemet er at jeg ikke kan identifisere hvilken type girkasse som sitter på båten. Får det ikke til å stemme ut fra bilde, eller nr på kassen. Den har heller ikke noe som indikerer hvilke fabrikat/type det er. Men den har nok vært der siden motoren var ny Det kan hende at det skal ha ATF, f.eks Dexron II som i automatgearkasser.Viktig med riktig olje og nivå. En av kassene som står beskrevet i servicehåndboken bruker en olje som blir beskrevet som "Automatic Transmission Fluid type A". Kan jeg fylle på denne eller f.eks. "Dexron II" uten at jeg risikerer å skade giret ytterligere? (Da tenker jeg på om det kan finnes lagre o.l. som reagerer på ATF oljen)? Det kan vel hende at du ligger an til en liten overhaling. Vurdere å ta en titt på giret. 30 år er lang tid, og ting varer ikke evig. Men jeg hadde håpet å vente med dette til vinteren. Undersøk hva som er riktig olje og fyll på FØR du begynner med overhaling.Jeg opplevde det samme en gang, trodde girkassa var utslitt - jeg hadde fyllt feil olje. Det er ett råd jeg definitivt skal følge. Men jeg sliter litt med å finne riktig type olje når jeg ikke vet med sikkerhet hvilken girkasse jeg har. Har en anelse om at det er her feilen egentlig ligger. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Juni.2007 Del på Facebook Svart 19.Juni.2007 Var jeg deg, ville jeg sjekke her: Distributor Reinhardt A/S Elvegaten 4 46010 Kristiansand Norway Phone: +47 38079950 Fax: +47 38079951 Email: post@REINHARDT-AS.no Internet: www.REINHARDT-AS.no Som er forhandler for Faryman i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Hansb Svart 21.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Hei igjen! Problemet er nå løst. Det viste seg å være feil type olje. Fylte på Dexron III og problemet forsvant som dugg for solen Takker for god hjelp - Hans Olav Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Hei igjen! Problemet er nå løst. Det viste seg å være feil type olje. Fylte på Dexron III og problemet forsvant som dugg for solen Takker for god hjelp - Hans Olav Avstanden mellom vanlig motorolje og Dexeron er stor. Det er viktig at du får tynnet motoroljen så mye som mulig så hurtig som mulig. Anbefaler at du kjører noen timer og bytter olje en gang til. Sitér dette innlegget Link to post
Hansb Svart 21.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Avstanden mellom vanlig motorolje og Dexeron er stor. Det er viktig at du får tynnet motoroljen så mye som mulig så hurtig som mulig. Anbefaler at du kjører noen timer og bytter olje en gang til. Takker for tipset, jeg skal merke meg det. Mvh. Hans Olav Sitér dette innlegget Link to post
TUNK40 Svart 5.August.2007 Del på Facebook Svart 5.August.2007 hvor fikk du kjøpt den olja hen? Sitér dette innlegget Link to post
færd Svart 5.August.2007 Del på Facebook Svart 5.August.2007 hvor fikk du kjøpt den olja hen? Er ikke det vanlig automatgearolje da? Fåes vel på de fleste bensinstasjoner og bilrekvisita forretninger Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 5.August.2007 Del på Facebook Svart 5.August.2007 (redigert) hvor fikk du kjøpt den olja hen? Ja den får du over alt. Husk at det er forskjell på automatgir oljene også. Du har Dexron III (dekker også tidligere Dexron II standarden) + at enkelte bilfabrikker har egne standarder, f.eks Ford, VW og Chrysler. Type A er også en egen type. Sjekk manualen før fylling. Av automatoljene tror jeg Dexron er mest vanlig. Biltema har f.eks Dexron III. AB Redigert 5.August.2007 av Anabelle (see edit history) Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Hansb Svart 6.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2007 hvor fikk du kjøpt den olja hen? Jeg kjøper Dexron III oljen på Statoil. Problemet forsvant som dugg for solen etter at jeg skiftet olje. Har brukt båten mye i sommer, og har ikke merket noe mer til det Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.