Jump to content

Gir som slurer på Farymann


Hansb

Recommended Posts

Hei og hå!

For kort tid siden kjøpte jeg ei gammel plastsnekke (Gimle, 20 fot, 1975 mod.) med en-sylindret Farymann diesel på 12 HK. Har vært ute med den 3-4 korte turer, og ting har fungert som det skal. Lørdag skiftet jeg olje på motor og gir. Oljen jeg pumpet ut av motoren virket grei (sort), mens oljen i girkassen hadde samme farge som Baileys. Antar det har vært litt vann i den. Så fylte jeg motorolje (mineral SAE 30) på både motor og gir.

 

Fornøyd med dagens jobb dro jeg ut på sjøen. Kjørte ett par timer, og ting fungerte tilsynelatende som de skulle. Så la jeg til kai, og ble liggende en times tid. Når jeg startet opp igjen og la inn giret forover, så sluret det. Hvis jeg legger inn revers så fungerer giret som det skal. Forsøker jeg å kjøre fremover så har jeg litt fremdrift, men det slurer.

 

I ett forsøk på å løse problemet fylte jeg litt diesel i oljen på giret for å vaske ut gammel møkk. Når jeg hadde blanding av diesel og olje så fungerte giret som det skulle (forover og bakover). Jess, problem løst tenkte jeg. Men etter at diesel+olje var tappet ut og ny olje fylt (SAE 30 mineral) så sluret giret fortsatt fremover. Mens revers fungere som det skal...

 

Er det noen som har noe forslag til hva som kan være galt?

Jeg har antatt at jeg kan bruke samme olje på motor og gir, men her kan jeg ha tatt feil. Er det noen som vet hvilke olje girkassene på disse motorene skal ha?

 

Takknemlig for svar :smiley:

Link to post
Det kan hende at det skal ha ATF, f.eks Dexron II som i automatgearkasser.

Viktig med riktig olje og nivå.

 

Jon

 

Men den oljen er det vel vanskelig å endre til 'Bailys look', den er jo rød.

 

Har gearet ruslet i 30 år, så kan de vel hende at konene er slitt. Når det kommer olje som attpå til smører opp i kassa, kan det hende det blir for mye av det gode. Det kan vel hende at du ligger an til en liten overhaling.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Takker for kjappe tilbakemeldinger :smiley:

 

Var en tur i båten og tittet i går. Har servicehåndboken for motor og gir, men den er ikke særlig detaljert (beskriver service på 6 motorer og 4 girkasser på 40 sider!). Forsøkte ut fra denne å finne ut hva slags type olje giret egentlig skulle ha. Det som er problemet er at jeg ikke kan identifisere hvilken type girkasse som sitter på båten. Får det ikke til å stemme ut fra bilde, eller nr på kassen. Den har heller ikke noe som indikerer hvilke fabrikat/type det er. Men den har nok vært der siden motoren var ny :confused:

 

Det kan hende at det skal ha ATF, f.eks Dexron II som i automatgearkasser.

Viktig med riktig olje og nivå.

En av kassene som står beskrevet i servicehåndboken bruker en olje som blir beskrevet som "Automatic Transmission Fluid type A". Kan jeg fylle på denne eller f.eks. "Dexron II" uten at jeg risikerer å skade giret ytterligere? (Da tenker jeg på om det kan finnes lagre o.l. som reagerer på ATF oljen)?

 

 

Det kan vel hende at du ligger an til en liten overhaling.

Vurdere å ta en titt på giret. 30 år er lang tid, og ting varer ikke evig. Men jeg hadde håpet å vente med dette til vinteren.

 

Undersøk hva som er riktig olje og fyll på FØR du begynner med overhaling.

Jeg opplevde det samme en gang, trodde girkassa var utslitt - jeg hadde fyllt feil olje.

Det er ett råd jeg definitivt skal følge. Men jeg sliter litt med å finne riktig type olje når jeg ikke vet med sikkerhet hvilken girkasse jeg har. Har en anelse om at det er her feilen egentlig ligger. :smiley:

Link to post
Hei igjen!

 

Problemet er nå løst. Det viste seg å være feil type olje. Fylte på Dexron III og problemet forsvant som dugg for solen :yesnod:

 

Takker for god hjelp

 

- Hans Olav

 

Avstanden mellom vanlig motorolje og Dexeron er stor. Det er viktig at du får tynnet motoroljen så mye som mulig så hurtig som mulig. Anbefaler at du kjører noen timer og bytter olje en gang til.

Link to post
  • 1 måned senere...
hvor fikk du kjøpt den olja hen?

 

Ja den får du over alt. Husk at det er forskjell på automatgir oljene også. Du har Dexron III (dekker også tidligere Dexron II standarden) + at enkelte bilfabrikker har egne standarder, f.eks Ford, VW og Chrysler. Type A er også en egen type. Sjekk manualen før fylling. Av automatoljene tror jeg Dexron er mest vanlig.

Biltema har f.eks Dexron III.

 

AB

Redigert av Anabelle (see edit history)

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...