Jump to content

Hva slags fett til hylse ?


BAG049

Recommended Posts

jeg har en smørenippel til hylsa i min Nidelv 26, hva slags fett er best å bruke ? og hvor mye / ofte skal en smøre ?

Har hittil brukt shell universalfett, men tror det gjør at hylsa lekker litt når jeg kjører.

Link to post
Share on other sites

Bruk vannfast fett og dra til en omdreining hver 100 timer. Drei så tilbake en kvart omdreining så trykket i pakkboksen letter. Dette øker levetiden på simmerringene. Og husk, det er ikke fettet som holder vannet unna, det er simmerringene.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bra. Med grunnlag i egne erfaringer fra to båter mener jeg det er en myte at det skal dryppe fra pakkboksen. I de to siste båtene har jeg aldri hatt vanninntregning gjennom pakkboksene. Men de har begge vært ganske nye.

Link to post
Share on other sites

Helt enig, med pakkboks med to simmerringer og fettkopp er det ingen grunn til at det skal dryppe. Men kanskje fra pakkboks med talgpakning?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I min pakkboks drypper det ganske godt når jeg kjører. Dette er en Sabb 10hk fra 1972. Skal det være slik med disse gamle? Skrur fettkoppen ganske ofte.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ganske overbevist om at nye simmerringer vil redusere vanninntregningen. Men dette er ikke kritisk for båtturene. Kos deg i sommer, så får du vurdere hva du vil gjøre til høsten/vinteren/våren.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ganske overbevist om at nye simmerringer vil redusere vanninntregningen.
...ikke bare det men dersom der ikke er skade i akslingen skal nye simmerringer være 100% tette :smash:

 

For pakkbokser med talgpakning skal der lekke litt, ikke mye, en dråpe eller 5 i minuttet. Lekker ikke talgpakningen er den gjerne trukket til for hardt og du kan få varmgang og større slitasje og lekkasje.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jaha, hvordan vet jeg om jeg har har simmeringer eller talgpakning da? :lol: Jeg kan si det drypper kanskje 60dråper eller mer i minuttet. Men selve hylsa er løs og det er sikkert litt kast i akslingen så den slenger til side hele tiden, kan dette ha noe med det å gjøre? Skal få skrudd det fast med skikkelige skruer en dag, de som hadde båten før har spikret den fast med EN spiker!?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...