Jump to content

EVC-trøbbel/kalibrering av tankmåler -VP D3 160 hk. 2006-mod.

ler

Recommended Posts

Noen som har erfaringer med EVC-systemet på denne motoren ? Ved kalibrering av tankmåleren, (0, og 100%= 386 liter,) så får vi ikke lagret verdiene vi setter i oppsettet (med de 4 piltastene.) Dette medfører at vi ikke får noe utslag på tankmåleren (-original VP.)

-Har hørt noe om at dette systemet ikke er bare enkelt, men kan være litt trøblete på 2006-mod. - men vet ikke om dette stemmer ?

Har også en feilmelding på EVC'n - "system electric"-feil, visstnok ikke en alvorlig feil, men likevel irriterende å få opp hver gang jeg starter motoren. VP har sagt at dette kan skyldes nettopp problem knyttet opp mot måleren som ikke virker. Hvis jeg får løst måler-problemet;

-Kan slike feilkoder slettes uten at VP er inne i bildet med sin diagnose-tester ?

Mottar gjerne andre erfaringer med D3'ns EVC, ikke minst i forhold til om det evt. er typiske reklamasjoner på komponenter tilknyttet systemet.

hei, har selv en d3190 ny i år med evc3, vet ikke om du har evc 2, men tror ikke det er store forskjellen. har funnet ut av at skal en få slettet en feilkode, må du først bektrefte den, deretter slå av tenningen. slå av hovedbryter i minst 30 sek, så må du starte motoren. da er den slettet. for å få lagret tankverdien er det viktig at motoren ikke er startet, kun tenning er på når en roter rundt i menyene.

det virket for meg ihvertfall, etter nitidig trykking i dyp irritasjon.

timex

Fint med tilbakemelding!

Det er nok EVC 2 (eller "B" ?) de kaller systemet på D3 2006-mod. men det er ikke noe jeg vet med sikkerhet. Tror uansett at det skal være noen forbedringer på din EVC, om du har en 2007- mod.

Men du har plagdes med kalibreringen du også, Timex, etter hva jeg forstår ? Tok din EVC lagringskommando umiddelbart, eller måtte du gjenta forsøket flere ganger ? -Du gav vel "0" og "100%" utslag på tankflottøren på henholdsvis tom og full tank, mens du lagret tilsvarende verdier ?

Skal prøve å slette feilmeldingen jfr. din beskrivelse, når måleren er ok!

• 1 måned senere...

Har akkurat kommet hjem fra årets "ferie-langtur" opp til Helgeland, - turen med "ny" D3'n gikk fint, uten noe trøbbel. Før jeg dro var jeg i kontakt med Framnæs Maritime pr. mail/tlf. flere ganger, og de har fulgt meget bra opp - med tekniker som har hjulpet meg litt med saken; manglende tankmåler-utslag, + feilmelding. Har også fått oppskriften for å komme meg inn i oppsettet (- på D6 vet jeg at dette står i instruksjonsboka, ang. tankmåleren(e))

Har lagt opp en egen jordingskabel fra giveren, i tillegg til "+" og "-" til EVC'n, har prøvd med en annen, ny kabel mellom EVC-forgreningen og selve giveren, samt målt at giveren har korrekt motstand.

Framnæs M. opplyser at i "99 %" av tilfellene ligger feilmeldingene om "system electric fault" nettopp i forbindelse med tankmåleren. Måleren er hos meg trolig registrert som et "fremmed"-element" i el.systemet, i forhold til det at motoren såvidt har stått i en annen båt før jeg fikk den. Måleren fulgte nemlig ikke med i motorpakken som jeg kjøpte. Altså må det trolig til noe konfigurering av systemet for at måleren skal fungere (- denne dataverden....)

Feilmeldingen om "System electric fault...." forsvant forøvrig da jeg stilte om kalibreringen fra "1" tank til "0" (...!) -Det skal visstnok også være nok å plotte inn tank-antallet, så skal giveren selv registrere volumet, ut fra utslaget den har.

Så da er det kanskje "bare" å få noen til å "konfigurere litt for meg, hvordan nå det måtte skje. (Bor litt unna nærmeste Volvo forhandler, så det er ikke gjort i en håndvending....)

Uansett så ser jeg forbruket på "trip-info'n" i displayet, så oppråd er jeg ikke.

Redigert av ler (see edit history)
  • 10 måneder senere...

Flaut å avslutt tråden så lenge etter at den ble startet, men;

Tankmåleren er nå OK! Feilen var at det ble brukt en ny, original tankmålerkabel til VP EVC B, da motorinstalasjonen ble gjort for 1 år siden. Det viser seg at det er forskjell på EVC B og EVC C kabelen - selv om de passer utmerket om hverandre, fysisk.

Dette har likevel gitt feil signaler til "hjernen" - og da vi prøvde med en annen, ny kabel i fjor, hadde mitt lokale verksted bestilt samme art.nr. igjen, uten tanke for at det kunne være forskjell på B og C-systemet.

Framnæs Maritime var de som pr. telefon ante ugler i mosen etter en del mailing fram og tilbake. De har jo hele tiden gått ut fra at vi hadde riktig kabel..... Takk til dem for flott, og tålmodig service ! Jeg har hele tiden fått raske svar på mine henvendelser!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...