Jump to content

Mercury påhengs med ivrig starmotor


jaguar22

Recommended Posts

Tenningsbryter kan sjekkes med et mulitmeter eller ei gammeldags prøve lampe.

 

Hvordan virker bryteren din ??, første trinn på tenninga er strøm på, neste trinn er start( her skal startrelet slå inn ) dette trinnet er fjærende, slipp nøkkelen og bryteren vender tilbake til forrige posisjon .

 

Motoren starter ikke på første trinn ??

 

Det du gjøre for å teste ut litt er å koble ifra ledningen til starteren( grov ledning som går ifra rele til starter ) hvis du kobler ifra på starteren MÅ du teipe enden på ledningen for å isolere den .

Du vil nå kunne høre når start relet slår inn, dette SKAL returnere når du slipper tennings bryteren ( nøkkel går tilbake til strøm på )

MEN starteren vil ikke fungere før du koble på igjen ledningen :wink:

 

Ville først sett på relet, men siden det er nytt, mistenker jeg tenningslåsen .

 

Men for å dra det litt videre....stopper starteren når du setter motoren i gir ???, det skal sitte en mikrobryter koblet til girveksleren, dette for å hindre deg å starte motoren i gir .

 

For å gjøre det enkelt, det skal kun være strøm på den gule ledningen når du vrir tennings nøkkelen over til start og motoren står i fri .

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

SUPERT!!!

 

1.trinn starter motoren, har startsperre så den ikke skal startes i gir.

Imorgen skal jeg måle om det er støm i andre enn gul ledning ved start, har jo vært noen ganger vi har har fått litt strøm i oss ved å ta på kontrollboksen, så jeg har nå fornyet håp om at problemet er nær en løsning.

 

 

Skal på nattevakt nå og sier tusen takk for hjelpen, ligger inn en liten oversikt imorgen over hvordan det gikk, og håper du ser den!

Link to post
Share on other sites

SUPERT!!!

1.trinn starter motoren, har startsperre så den ikke skal startes i gir.

Imorgen skal jeg måle om det er støm i andre enn gul ledning ved start

 

Hvis motoren starter når du vrir nøkkelen til på, har du enten en feilkobling eller en defekt tennings bryter.

Du vill finne strøm på flere av ledningene, men på den gule ( kan være gul med sort stripe )skal det kun være strøm når du vrir nøkkelen til start posisjonen.

 

Er det snakk om et originalt opplegg, eller har det bli "modifisert" av en IKKE så god elektriker :smiley: .

 

Tror jeg har koblingskjema på motoren, hvis du kunne finne årsmodell ( eller serienr ).

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Har skrudd ned kontrollboksen, som lever sitt eget liv og starter på 1.trinn eller 2.trinn etter

som det passer den. Sikringene ryker fortløpende nå, mot en sjelden gang før.

Kjøper ny kontrollboks imorgen og håper det løser problemet.

Fortsettelse følger...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...