Baatlaus Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 Sliter litt med at det ene drevet lekker litt, dvs at lensepumpen går ca 2 ganger i døgnet i motorrommet. Har lokalisert lekkasjen til å være rett til høyre for akslingen, på omtrent samme høyde(sett ovenifra) Ser ut som det er ett lite hull der, men det er der på det andre drevet også så det er tydeligvis ikke noe feil i det. Har en mistanke om at hullet skal være en indikasjon på at det kommer vann inn i drev/transom via defekte pakninger. Byttet samtlige pakninger før drevet ble montert. Noen som kan hjelpe meg med idèer om hvor jeg skal begynne å lete etter steder å tette? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 Hørest ikke bra ut.... Kan der være fare for at belgen lekker??? Det er i såfall ikke bra Quote Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Baatlaus Posted June 18, 2007 Author Share Posted June 18, 2007 Belgen er ikke byttet og drevet ble kjøpt brukt så ja, det kan det være, men selger påsto at belg og pakninger har vært byttet hvert år... Vil vann komme inn i girolje om belgen lekker? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bawaria Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 Du burde se å få opp båten, det er mest sansynlig belgen til gearwiren din som lekker. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Baatlaus Posted June 18, 2007 Author Share Posted June 18, 2007 (edited) Du burde se å få opp båten, det er mest sansynlig belgen til gearwiren din som lekker. Nå er det kanskje ikke så krise siden båtplassen har mest ferskvann men høres ut som om det kan være smart ja! :( Er dette en kjap sak å bytte? Jeg regner med at jeg må av med drevet igjen men ellers håper jeg dette er en rask sak? :( Noen andre som synes dette høres logisk ut? :) Edited June 18, 2007 by Baylineren (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bawaria Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 det lønner seg i den forbindelse å bytte gearwiren samtidigt. På gearwirebelgen sitter det en stålring som klemme for wieren, når denne er rustet bort så er det indikasjon på at du skal bytte denne belgen. Noen smarte mekanikere på sånne sivdikemarinaer har brukt plaststrips her, og da for en jo for svarte F ikke denne indikasjonen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bawaria Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 En anne ting vis du har vannlekasje i hovedbelgen ( den med drivaksel) så vil ikke vannet fosse inn på grunn av de to oringene på akslen. Men det vil ikke gå lange stunden før gimmballlageret tar kvelden å deretter knutelagrene så få opp skuta å sjekk. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Baatlaus Posted June 18, 2007 Author Share Posted June 18, 2007 Tusen takk for kjappe svar! :) Men kan du gi en kjapp liten forklaring på hvor mye jobb dette er? Holder det å ta av drevet? kommer jeg til alt da? Og, jeg burde kanskje likegodt bytte på begge drevene siden den ene lekker... ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Baatlaus Posted June 18, 2007 Author Share Posted June 18, 2007 Kan forresten vannet komme inn via samme hull om den store pakningen/oringen ytterst på drivverket ikke sitter på plass? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 Her ser du hva som må gjøres Quote Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Bawaria Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 Kan forresten vannet komme inn via samme hull om den store pakningen/oringen ytterst på drivverket ikke sitter på plass? Det er selvfølgelig en mulighet, men som regel pleier den pappakkningen å tette men ingenregel uten unntak, men den store gummiringen er hovedtettingen her. Bytte gearbelgen: ta av drevet, løsne wieren skru ut de to firkantskruene i den svarte konektoren opp i motorrommet . Gå så ut dra ut Wieren med gearkonektoren. Sett så på en 9/16 langpipe på strømpen i drevplata skru så ut strømpen (det sitter skruegjenger i enden av strømpen. Dra så ut strømpen, sving over drevet så du kommer til belgen som sitter festet med en slange klemme i transomplaten. Sett så i sammen med nye deler, kos deg med radio og kald pils, når alt går til H ring verkstedet Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ola dunk Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 hmmm. lyst til å spørre jeg å. er det så enkelt som tetning rundt gearwire? dere skjønner jeg satt ut båten idag, og tok den opp igjen. og det randt mer vann enn at en pumpe behøver å gå et par ganger i døgnet. det ser ut til at det lekker inn rett til venstre for akslingen. sett innenfra båten. noen som kan gi noen tips til om dette kan være det samme. legger til alt all eksos går ut over vann. takker for alle svar her. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Baatlaus Posted June 20, 2007 Author Share Posted June 20, 2007 (edited) er det så enkelt som tetning rundt gearwire? Vet ikke i ditt tilfelle, men jeg hiver båten på land i Stathelle i morgen kveld med tanke på å bytte belger og pakninger rund baut... satser på å være på vannet igjen på fredag morgen... noen som klør etter å skru så bare å komme! :) Edited June 20, 2007 by Baylineren (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bawaria Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 Prøver å svare deg på En PM men får ikke svart Send meg heller mail på terje@bawaria.no Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Baatlaus Posted June 20, 2007 Author Share Posted June 20, 2007 Mail er sendt! :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bawaria Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 merklig ingen mottat ring meg heller da 41698313 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Syncro Posted August 8, 2007 Share Posted August 8, 2007 Hvordan og hvor ser jeg at gearviren lekker vann inn i motorrommet) Syncro Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Baatlaus Posted August 8, 2007 Author Share Posted August 8, 2007 I mitt tilfelle var det ingen lekkasje fra noen av belgene, men fra hullet til loggen som antageligvis har korrodert litt slik at blokkeringen der hadde løsnet, e.l... Syncro... har du problemer med at det kommer vann inn i motorrummet? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.