Jump to content

MerCruiser Alpha One drev med liten lekkasje


Baatlaus

Recommended Posts

Sliter litt med at det ene drevet lekker litt, dvs at lensepumpen går ca 2 ganger i døgnet i motorrommet.

 

Har lokalisert lekkasjen til å være rett til høyre for akslingen, på omtrent samme høyde(sett ovenifra)

Ser ut som det er ett lite hull der, men det er der på det andre drevet også så det er tydeligvis ikke noe feil i det.

 

Har en mistanke om at hullet skal være en indikasjon på at det kommer vann inn i drev/transom via defekte pakninger. Byttet samtlige pakninger før drevet ble montert.

 

Noen som kan hjelpe meg med idèer om hvor jeg skal begynne å lete etter steder å tette?

Link to post
Share on other sites

Du burde se å få opp båten, det er mest sansynlig belgen til gearwiren din som lekker.

 

Nå er det kanskje ikke så krise siden båtplassen har mest ferskvann men høres ut som om det kan være smart ja! :(

Er dette en kjap sak å bytte? Jeg regner med at jeg må av med drevet igjen men ellers håper jeg dette er en rask sak? :(

 

Noen andre som synes dette høres logisk ut? :)

Redigert av Baylineren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det lønner seg i den forbindelse å bytte gearwiren samtidigt. På gearwirebelgen sitter det en stålring som klemme for wieren, når denne er rustet bort så er det indikasjon på at du skal bytte denne belgen. Noen smarte mekanikere på sånne sivdikemarinaer :smiley: har brukt plaststrips her, og da for en jo for svarte F ikke denne indikasjonen.

Link to post
Share on other sites

Kan forresten vannet komme inn via samme hull om den store pakningen/oringen ytterst på drivverket ikke sitter på plass?

 

Det er selvfølgelig en mulighet, men som regel pleier den pappakkningen å tette men ingenregel uten unntak, men den store gummiringen er hovedtettingen her.

 

Bytte gearbelgen: ta av drevet, løsne wieren skru ut de to firkantskruene i den svarte konektoren opp i motorrommet . Gå så ut dra ut Wieren med gearkonektoren. Sett så på en 9/16 langpipe på strømpen i drevplata skru så ut strømpen (det sitter skruegjenger i enden av strømpen. Dra så ut strømpen, sving over drevet så du kommer til belgen som sitter festet med en slange klemme i transomplaten.

 

Sett så i sammen med nye deler, kos deg med radio og kald pils, når alt går til H ring verkstedet :smiley:

Link to post
Share on other sites

hmmm. lyst til å spørre jeg å. er det så enkelt som tetning rundt gearwire? dere skjønner jeg satt ut båten idag, og tok den opp igjen. og det randt mer vann enn at en pumpe behøver å gå et par ganger i døgnet. det ser ut til at det lekker inn rett til venstre for akslingen. sett innenfra båten. noen som kan gi noen tips til om dette kan være det samme. legger til alt all eksos går ut over vann. takker for alle svar her.

Link to post
Share on other sites

er det så enkelt som tetning rundt gearwire?

 

Vet ikke i ditt tilfelle, men jeg hiver båten på land i Stathelle i morgen kveld med tanke på å bytte belger og pakninger rund baut... satser på å være på vannet igjen på fredag morgen... noen som klør etter å skru så bare å komme! :)

Redigert av Baylineren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...