Superkul Startet 18.Juni.2007 Del på Facebook Startet 18.Juni.2007 kjøpt ny maskin som har vista og får ikke til og åpne port til gps før hadde jeg xp og da gikk det fint. har gammel c-map 99!!?? og dette har fungert fint , har en magallan spor track som gps med overgang til usb noen som vet om dette er et problem i vista Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
tom-ass Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Vista har veldig mange problemer med tanke på gamle program, dvs programmene er ikke klargjirt for vista. Dette er nok et prooblem for de fleste, men som vil løse seg etterhvert. Slik var det også da XP kom, mange program virker ikke pga driverene til programmene ikke er "nye" nok. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
roaldbj Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Det eneste jeg kan tilføye er at jeg har drøftet med dataavdelingen på jobben hvilke problemer jeg må forutse dersom jeg tar med ny laptop som har Vista operativsystem. De advarer mot å ta med laptop med dette operativsystemet fordi de har opplevd en god del vansker med drivere som ikke fungerer i Vista. Jeg har flere vitale programmer ombord som Raytech RNS v 6.0, Chart Navigator, SA Watch, Ship Plotter, ProAIS, WIB3 o.a. og tar ikke risikoen på å registrere driver-vansker denne sommeren. Satser derfor på nåværedne operativ-system. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 18.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 sukk............... vi hadde ny maskin som plutselig ikke virket lengre og fikk byttet i denne med vista............... og jeg visste at vista hadde div problemer, kansje kjøpe xp og inntsallere Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Espen C Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 kansje kjøpe xp og inntsallere Kjøpe Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Slik var det også da XP kom, mange program virker ikke pga driverene til programmene ikke er "nye" nok. Nå bruker ikke programvare drivere, derimot gjør maskinvare det. Hvis du kjøper en ny maskin med ferdig installert Vista, får du ikke driver problemer, men du får kompatibilitetsproblemer med eldre programvare som er skrevet for en annen plattform (f.eks. XP). De fleste seriøse programutviklere vil komme med patcher som løser problemene forholdsvis raskt, men jeg tipper at det er mange kartprogram og mindre kjente applikasjoner som det vil ta lang tid å få patcher til. Når det gjelder drivere til maskinvare (f.eks. GPS) vil det nok komme drivere ganske raskt. De som selger hardware er veldig avhengig av å kunne levere sine produkter til flest mulig plattformer, så her går erfaringsmessig utviklingen mye raskere. Mitt råd i dette tilfellet er å partisjonere disken i en ekstrapartisjon, slik at du kan installere XP på den. Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
roaldbj Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Spinner, som du forstår er jeg ikke datakyndig. Når du partisjonerer harddisken med et område for XP, er det da slik at dette område kan kjøres mens Vista fungerer, eller må PCen oppstartes påny med XP. Jeg opplever stadig at Raytech RNS er ganske følsom for endringer på PCen, min PC har eksempelvis dynamisk IP og det liker tydeligvis ikke RNS så godt. Dette fører til stadige oppstartinger av PCen. Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Spinner, som du forstår er jeg ikke datakyndig. Når du partisjonerer harddisken med et område for XP, er det da slik at dette område kan kjøres mens Vista fungerer, eller må PCen oppstartes påny med XP. Når du installerer 2 (eller flere operativsystem) må du velge hvilket system som skal startes. I Linux' verden finns det varianter for å starte flere operativsystemer samtidig (NTLDR, GRUB, LILO), men å kjøre XP og Vista samtidig er ikke mulig. Windows laster inn kjernen i programvaren ved oppstart, og en samtidig kjøring av to kjerner levert av Microsoft er å be om trøbbel... Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.