Saltværingen Startet 18.Juni.2007 Del på Facebook Startet 18.Juni.2007 Jeg har en liten trebåt med 5 hk Yamaha fra 1991. Motoren har alltid vært lettstartet og går fint. I fjor opplevde jeg at motoren plutselig "ruset opp" og sluttet å dra midt under en transportetappe over et lite sund. Jeg stoppet motoren straks og fant ut at brytepinnen på propellen hadde røket uten at jeg visste om at jeg hadde vært borti noe. Propellen hadde heller ingen synlige skader. Ny brytepinne ble montert og motoren startet lett og gikk gikk fint helt til jeg ga full gass. Da virket det som den jobbet veldig tungt. Når jeg slipper gassen fra full gass holder den nesten på å kveles før den høres ut til å gå lettere igjen. Har konferert med det lokale Yamaha-verkstedet. Først mente de jeg måtte sjekke at alle skivene på propellakslingen var på plass. Men min motor har ingen skiver, og jeg har sjekket en annen motor av samme type som heller ikke har noen skiver. Verksted-mannen mente da at det måtte være propellen som var blitt skadet slik at stigningen var forandret. Dette har jeg liten tro på ettersom det ikke var noen synlige skader på den. Jeg spurte om det kunne ha skjedd noe med tenningsreguleringen da motoren "ruset opp" idet pinnen røk. Men det mente han var utelukket. Noen som har en god forklaring på problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Bawaria Svart 18.Juni.2007 Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 De er det fast tenning på eller ren elektronisk. Kan ha fått en skade i kilen til svinghjulet da forandres selvfølgelig tenninga. Er den lett startet? Vis ikke så kan det faktiskt være dårlig kompresjon. Sitér dette innlegget Link to post
Saltværingen Svart 18.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2007 Den starter like lett som alltid, og går uanstrengt og fint helt til ca halv gass. Sitér dette innlegget Link to post
Saltværingen Svart 2.Juli.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2007 Er det ingen som har flere gode forslag til løsning av problemet mitt? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 2.Juli.2007 Del på Facebook Svart 2.Juli.2007 (redigert) Det at motoren ruset opp og sluttet og dra skyldtes jo at brytepinnen røk. Årsak til at den røk forstår jeg er ukjent siden det ikke er skader på propell. Regner med at du også sjekket at det ikke var sene e.l. som har surret seg rundt akselen på innsiden av propell da du byttet brytepinne. Selv om feilen oppsto på måten du beskriver så ville jeg ikke hengt meg for mye opp i den tankegangen når du nå har sjekket de tingene du nevner. Dvs at det mekaniske drivverket (propell, olje på gear, etc, etc..) er i orden. Jeg ville sjekket det enkle først. Sjekk tennplugg (den er vel ensylindret). Sjekk om åpning på pluggen er riktig, og ikke for liten. Er den for liten kan det ofte føre til at den starter lett, men ikke er så turtallvilling (erfaring fra ungdommen som mopedist). Det beste er å bytte til en ny tennplugg for å være sikker på at den også er ok. Hvis det ikke er noen forskjell etter det er sjekket så ville jeg sjekker bensintilførsel. Sjekk at motoren får nok bensin og at ikke er feil på tank, slange og koblinger. Vet ikke om det er noe filter e.l. på denne motoren, i såfall sjekk det. Er alt i orden så er det mulig det er et tenningsproblem. Lykke til fra en amatør på påhengere.. Redigert 2.Juli.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.