Jump to content

Lensetakler for dummies?


NovaMalin

Recommended Posts

Omega 34, Albin Nova, Comfortina 32, Contrast 33 og mange andre lignende "svenske" båter fra 80 tallet har typisk 7/8 dels rigg med kraftig bakovervendte salinger, og lensetakler var ikke standard. Med mindre riggen er byttet til noe med rette salinger trenger man ikke lensetakler.

 

Et lite unntak, uten at jeg skal være for skråsikker er eks. Diva 39 (muligens også TwoStar 36) som kun har "svakt vinklede" salingshorn, og nok med fordel trenger støtten fra lensetaklene.

 

At mange av førstnevnte båter har dette vil det i de fleste tilfeller være ettermontert. I utgangspunktet er det kun for å få bedre stramming på forstaget. I mye vind er det vanskelig å få forstaget stramt uten. Det vil som Mulligan sier gi noe bedre seilegenskaper om man har dette.

Mange vil vel kun bruke disse for regattaseiling, og ha et arrangement slik at de kan flyttes frem uten å komme i konflikt med storseil ved turseiling.

 

Lensetakler arrangert på en sånn måte må vel sees på som en fordel, da man kan velge om man vil bruke dem eller ikke. (Ja takk begge deler).

 

Jeg har ikke lensetakler. Jeg har tenkt på det, men det blir nok neppe.

 

Rod-rigg er vel først og fremst vanligere/ekstra på moderne Racing båter type 35 fot og større

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Eier selv en Albin Nova og er meget fornøyd med det ! Kikket også på de type båtene som du nevnte, men valget falt på en Albin Nova. Den er rask, enkel å seile, god plass og det er egen klasse i feks Færderen. Bruker min til både tur (da bruker jeg selvslående fokk og det er veldig behagelig) og regatta og den fungerer utmerket. Anbefaler deg absolutt å ta en nærmere titt på Albin Nova. Min ligger i Melsomvik og du er hjertelig velkommen til å ta en titt hvis du ønsker.

Mvh

Stitch

Albin Nova

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Hva med Omega 36, må man bruke lensetaklene på den?

Ut fra bildene på sailguide, og de båtene jeg har møtt på (uten å huske 100%), mener jeg at denne båten klarer seg fint uten lensetakler. At man kan dra nytte av det på kryss er en annen sak, men det er ikke nødvendig for å holde riggen oppe.

Link to post
Share on other sites

Hva med Omega 36, må man bruke lensetaklene på den?

 

Jeg har Omega 36 og har montert lensetakkel. Jeg vil demontere disse i vinter, da de er mer i veien enn til nytte. Om jeg strammer de helt opp før jeg begynner på en kryss, så slakkes de ut etter hvert. Må sitte å stramme etter gang på gang. Det er mere å gjøre ombord om en seiler med lensetakkel enn uten. Jeg har bare brukt de ved regattaseiling, for å hindre "sagg" i forstaget.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 10 år senere...
vikers skrev On 19.6.2007 at 11.09:

 

OK...da er jeg litt klokere også. :smiley:

 

De bakre vantfester på "Agnes" er brukt som lensetakler og der skal jeg sette en blokk i lensetakkelen og to blokker i ventfeste/dekket slik at jeg fører dette til sittebrønn og fester i en puller på dekk der.

 

Poenget er da at man strammer omm fra den siden vinden kommer, og lar andre siden bare være slakk? Er dette vanskelig, eller er det bare det at dette må gjøres for hver kryss?

Ja det stemmer, :). Er såre enkelt. Et tau som strammes etter kryss! Samt gir veldig mye i forhold til arbeidskraften det bruker, :).  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...