Jump to content

Død VP2030


Catlina

Recommended Posts

Hvis instrumentpanelet er dødt, er det mest nærliggende å sjekke at det får strøm. Jording av blokka, eventuelt + ledningen er jo relativt enkelt å sjekke, så jeg ville startet der. At resten av båten har strøm behøver ikke å bety at motoren har det.

 

Jeg har selv en VP 2030. Den er jordet på en litt spesiell måte. Først går det en ledning fra minus på batteriet til motorfundamentet, men det er jo isolert fra motoren med motorlabbene. Derfor er det en ekstra ledning fra fundamentet til selve motorblokka. Hvis en av disse to ledningene brytes, vil ikke motoren starte.

 

Hvis dette ser greit ut, ville jeg sjekket multikabelen mellom motoren og instrumentpanelet. Ta den ut og sjekke en og en ledning.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Prøv å dytte startreleet skikkelig ned i sokkelen sin....

 

Pga av vibrasjoner fra motoren har releet en tendens til å bevege seg ut av sokkelen. Ved å legge f.eks en sammenbrettet papirbit oppå releet før du setter på lokket på releboksen, ungår du problemet fremover...

 

Problemet ditt ligner på selvopplevet problem på min forrige båt, som hadde VP 2030 motor..

TMS

Link to post
Share on other sites

Har hatt litt problemer med dårlig kontakt i ny og ne også, men har ikke opplevd at kontrollpanelet er helt dødt. Hvis jeg hukser riktig, så er det plugg i enden på mulitkabelen inne i kontrollpanelet også. Mulig det går an å måle på kabelen? Koblingskjema finnes jo lett tilgjengelig for denne motoren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...