Jump to content

Stor utenbordsmotor?


EspenE

Recommended Posts

Vurderer å gå til innkjøp av en jeep for at barna og jeg skal ha noe til fiske- og badeturer, samt muligens en telttur i ny og ne.

 

Jeg har kun hatt mindre påhengsmotorer som barn (før jeg gikk over til diesel innenbords), og er ikke kjent med de større. Håper derfor noen har litt å bidra med. Jeg vurderer nå en Johnson 250 hk Oceanrunner, men her er ingenting avgjort. Det dreier seg om 1996-1997 modell. Hva jeg lurer på er:

 

Forventet forbruk? Lønner det seg å kjøpe nyere teknologi og betale litt ekstra?

Holdbarhet? Noen påstår at påhengsmotorer er laget for å skiftes regelmessig...

Pålitelighet? Er det noe i veien med ovennevnte motor/problemer man burde kjenne til?

Støy? Vi skal jo sitte rett foran kassa...

Sakte fart? Jeg liker best 5-7 knop tåler motoren det? (Ja, jeg ønsker også god planefart, samt å kunne ha med venner uten å ha problemer med kreftene :cool: )

 

Er det noen som har generelle gode tips for å dekke de ovennevnte forventninger til bruksområde så er jeg lutter øre. Båten bør være trailbar for personbil, samt inneha gode sjøegenskaper og solid konstruksjon.

 

Takknemlig for innspill :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har du noen spesielle jeeper i kikkerten? Og har du tenkt på noen spesiell størrelse? En 19-20 foter burde jo klare seg greit med 115-150hk , ser for meg at 250hk kan bli litt overkill til det bruket du beskriver. (Eller er det bare et skalkeskjul og nå skal far ut å leke seg ?? :cheers: )

 

Med riktig vedlikehold så vil den relativt enkle teknologien i en utenbordsmotor gjøre at de kan holde lenge. Og min erfaring er at konvensjonelle 2-taktere fint klarer å gå 5-7 knop (selv om kanskje andre motorer er bedre egnet til akkurat det bruket..)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

La merke til en 225hk OceanRunner fra 2001 til 60.000 på Finn.no(nå solgt). En tilsvarende motor fra 1995/96 burde vel da koste si 45.000, mens du for en moderne tilsvarende størrelse nesten helt ny motor må betale 170.000. Se http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=3&tot=17

 

Hadde selv en 150hk OceanRunner fra 1995 og syntes det var en meget fin motor, sprek, behagelig lydbilde og hadde ikke noe tull med den de fire sesongene jeg hadde den. Forbruk? Hvis det er viktig så ville jeg kjøpt en helt annen motor og størrelse f.eks en 50hk fire-takter fra Yamaha eller Suzuki! Hvis me av bruker er 5-7 knop så ville jeg definitivt kjøpt en fire-takter!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har du noen spesielle jeeper i kikkerten?
Hei. Er veldig usikker her. Ser på mye. Alt fra Ibiza til Oceancraft. (Ikke alt, forresten. Sjøegenskaper og soliditet er viktig :smash:)
250hk kan bli litt overkill til det bruket du beskriver. (Eller er det bare et skalkeskjul og nå skal far ut å leke seg ?? :cheers: )
...Far er lite glad i "underkill" :cheers:
Forbruk? Hvis det er viktig så ville jeg kjøpt en helt annen motor og størrelse f.eks en 50hk fire-takter fra Yamaha eller Suzuki! Hvis me av bruker er 5-7 knop så ville jeg definitivt kjøpt en fire-takter!
Hei. Nei, forbruk er ikke så viktig, men likevel relevant. Dersom mye av tiden passerer i godværstempo vil jo ikke småturene gi noen spesielt merkbar differanse fra den ene til den andre. Jeg har imdlertid fartet med dieselbåter i rundt 20 år (iberegnet matrostiden) og er litt usikker på hvordan stor utenbords reagerer på rusletempo.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...