Jump to content

Kombinert VHF, kartplotter, AIS, lydsignaler, mm


roaldbj

Recommended Posts

Det er en spennende utvikling når det gjelder å integrere kartplotter og VHF. Standard Horizon har nå kommet med sin CPV 350. Her er mer informasjon: http://www.standardhorizon.com/indexVS.cfm...mp;isArchived=0 CPV 550 har i tillegg AIS integrert i pakken. CV 350 har et system for å kunne sende lydsignaler over et utvendig lydanlegg. Henter fra informasjonsbrosjyren: When having a VHF/chart plotter is not enough, connect one of the optional PA horns to the CPV350 and you now have a full functioning Loud Hailer complete with 4 fog signals, bells, whistles, horns, and sirens.

Link to post
Share on other sites

Det er flere VHF` er som har funksjon for å sende kraftige lydsignaler.

Icom har blant annet lenge hatt dette på sin IC-M601 ( http://www.icom.nu/i/i.nsf/i?OpenForm&...1256C59002ECA98 ) som er en av de beste VHF`ene jeg har hatt til nå.

 

Når det gjelder å integrere alle mulige funksjoner i en boks, i dette tilfellet plotter, VHF og AIS, er jeg mer skeptisk enn begeistret. I mine øyne blir man mer sårbar ved å være avhengig av funksjonen på et eneste apparat for å ha noe så vesentlig som plotter (og sikkert ekkolodd) + VHF. Skulle en feil oppstå, mister man både kommunikasjon og elektroniske nav-muligheter. Jeg foretrekker derfor av sikkerhetsgrunner at i alle fall VHF er egen enhet som skal fungere med egen strømkrets og være uavhengig av alt annet ombord.

 

Framskritt... :confused: muligens..., i mine øyne et skritt tilbake :nonod:

Link to post
Share on other sites

Veldig enig med Phoebe her, i mitt yrke er jeg stadig på jakt etter SPOF-er (Single Point Of Failure), en slik alt-i-ett boks anser jeg for å være en SPOF.

 

Kan nok tenke meg en kombinert VHF og AIS transceiver, men tror jeg ville satt grensen der, gjerne inkludert en tåkelur. Men selv da er det nok lurt med en ekstra VHF ombord.

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Enig i SPOF prinsippet. Har i dag eksempelvis anskaffet en Standard Horizon GX 1500 E som VHF backup i tillegg til hoved VHF pluss håndholdt VHF. For båter hvor det ikke er så mye instrumentplass, som eksempelvis landstedbåter, må det vel være fint å ha ett enkelt apparat å bære med seg til og fra båten?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...