Jump to content

Kjøpt meg en Nidelv 24


Nybåt

Recommended Posts

Sjekk oljetrykket når du starter at det kommer opp på passe nivå (30 - 45 psi tipper jeg), at båten får kjøling - se at det kommer vann ut av eksosen, og at motortemperaturen holder seg på det grønne. Er alt dette i orden er det sannsynelig at det ikke er noe akutt galt med motoren i hvertfall. Dersom du ikke vet hva som er gjort av vedlikehold med båten ville jeg skiftet impeller, olje, oljefilter og dieselfilter. Se etter om blandebendet (der eksos og kjølevann møtes på vei ut av motoren og videre ut av eksosen) er veldig rustent.

 

Har forøvrig Nidelv 24 selv, og er svært fornøyd med båten.

 

Gratulerer!

Redigert av Sjekteeier (see edit history)

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

Morro med begeistring! Båten er kjøpt i sandvika. Motoren var tatt ut og overhalt på merkeverksted 2002 og nytt gir satt inn.

Forrige eier har hatt båten i 8 år og kjørt systemrens hver høst. 168 timer kjøretid siden overhaling. Tror - og håper - det er en ok båt.

Link to post
Share on other sites

Dette vekker nostalgien hos meg. Jeg har hatt mange fine stunder i Nidelv 24, da jeg har vært mye ute i ungdommen med tilsvarende. Følg med på motor, og oljenivået. Videre er det som i alle båter, at man ikke skal ha en stram lukt, lik eddik. (plastpest). Og skulle disse tingene være i orden, så ønsker jeg deg en fin sommer i en fantastisk snekke!!

Link to post
Share on other sites

Gratulerer! Har samme båt selv og den er veldig praktisk og bruksvennlig! Skulle gjerne hatt noen knop mer, men det er helt ok :-) Har samme motor som deg og har ikke hatt noe problemer siden jeg kjøpte den for ett år siden. Vi sees kanskje på fjorden da, hvis du holder til i Asker/Bærumsdistriktet? Lykke til med mange gode dager på fjorden! Har du bilder/annonse på denne å vise frem?

 

Plenen

Redigert av Plenen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva bør jeg sjekke, gjøre, være obs på, bytte osv ?

 

Motor har vært nevnt, men det finnes mange andre ting man bør sjekke opp/gjøre seg kjent med også. Jeg ville startet med å gå over alle skroggjennomføringer under vannlinjen, stengekraner, slanger og slangeklemmer osv. Alle steder der det er montert slanger under vannlinjen skal ha doble slangeklemmer av syerfast kvalitet. Sjekk at de er skrudd til skikkelig, og at slangene ikke ser gamle eller morkne ut.

Sjekk at alle stengeventiler/kraner er i orden, og skaff deg slike kone treplugger man kan slå inn i gjennomføringen hvis det skulle gå galt.

 

Hvordan står det til med toalett? Er det septiktank ombord og hvordan er tilstanden på denne?

Hva med lensepumpe®? Fungerer de bra? Hva med vannutskiller og dieselfiler? Er det mulighet for å sjekke om det er mye grums på dieseltanken? Dieselslanger ok?

 

Så har du hylsa, og sansynligvis fettsmøring av denne som bør sjekkes. Gear og olje på gearet?

 

Lista er lang ...

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 1981 nidelv 24 med original 25hk diesel. Da jeg tok båten opp i høst oppdaget jeg at roret hadde løsnet i bunnen, hang bare og slang.. Om dette er en generell svakhet eller ikke vet jeg ikke, men jeg ville absolutt sjekket hvis jeg var deg. Har også hatt litt problemer med dynamoen, lader svært dårlig/ ikke i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Tillykke med båden. Den bliver du rigtig glad for. Der skulle ikke være nogen problemer med motor den kører altid hvis man overholder dette: Hold mig fri for snavs og skidt, smør mig ofte, rens mig tit, pas at olie ej jeg savner, plej mig lidt og se det gavner. Har selv sejlet med en sådan en VP i mange år uden problemer.

For en sikkerheds skyld ville jeg tjekke diseltanken for skidt. Få lavet et stort hul med låg så du kan få en hånd ned og gøre tanken ren. Jeg havde uheld med en ny indkøbt Nidelv 24 sidste år. Båden var fra 75 og med en VP MD2B 25 hk. Skulle sejle den hjem for en kammerat over to dage og på anden dagen hvor tanken var 1/4 fuld fik vi motorstop med stoppet filtere og pumpe. Måtte slæbes i havn. Diselen var fuld af snavs og vand.

Gør det og få en rigtig dejlig sommer på fjorden.

:flag_da:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med "ny" båt. ting du burde skjekke er som på alle båter, ta en rask titt over motoren og selve båten. lykke til!

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...