Sinten Posted June 19, 2007 Share Posted June 19, 2007 Hei Eg har eit 12 volts batteri til båten som eg helst skulle ha lada opp litt i løpet av dagen, men det ser ut som batteriladaren er lånt vekk Eg har ein sånn her ståande og eg lurer på om denne kan brukast til å lade batteriet? Nettagregatet skal gje 13,2 volt og 5 amper, er vel ikkje for kraftig det? Normal ladespenning ligg vel på noko og 14 volt, eller? Nokon som veit om dette går ann/er trygt? Er berre snakk om å lade batteriet litt, ikkje la det stå på kontinuerlig i mange døgd. Trengste det sikring? Quote "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Posted June 19, 2007 Share Posted June 19, 2007 "Mascot'en" skal funke greit den bortsett fra at ladespenningen kan bli såpass lav/moderat at du ikke får ladet batteriet helt opp. Quote Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinten Posted June 19, 2007 Author Share Posted June 19, 2007 Flott, då lar eg denne stå på i nokre timar og håper på at batteriet er nok opplada då. Treng ikkje vere heilt opplada, berre nok til å få teste det nye utstyret i båten før eg sjøsetter. Quote "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Posted June 19, 2007 Share Posted June 19, 2007 Du kan prøve og det funker kanskje. Ulempen som allerede ble nevnt er at batteriet i alle fall ikke blir helt fullt, men det kan man jo leve med i et nødstilfelle. Men dersom batteriet ditt er såpass tomt at det vil ha mye strø, mer enn de 5A strømforsyningen kan klare.... da vet jeg ikke hva som skjer. En vanlig lader ville bare redusere spenningen, en slik strømforsyning kutter kanskje bare ut? Kanskje en sikring ryker? Men bare prøv og sjekk om batterispenningen etterhvert øker. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 Men dersom batteriet ditt er såpass tomt at det vil ha mye strø, mer enn de 5A strømforsyningen kan klare.... da vet jeg ikke hva som skjer. En vanlig lader ville bare redusere spenningen, en slik strømforsyning kutter kanskje bare ut? Kanskje en sikring ryker? Nå har ikke jeg akkurat samme Mascot-modell, men på min er det en overlastsikring i chassis som vil ryke om man trekker mer enn 5 A over litt tid. Min kan levere 5 A kontinuerlig og 6 A kortvarig. Det er litt mer plunder om overlastsikringen sitter i sikringsholder inne i omformeren. Er du heldig har du en relativt avansert modell som kan begrensen strømmen automatisk ved å senke spenningen ut. Quote Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinten Posted June 20, 2007 Author Share Posted June 20, 2007 Det er ingen sikring i sjølve Mascot'en så vidt eg kan sjå, iallfall ikkje som går ann å komme til på utsida. Om den begrensar straumen automatisk veit eg ikkje, men det gjekk iallfall bra denne gongen Quote "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post Share on other sites More sharing options...
Lindita Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 Hei Sett ei vanlig 12V lyspære i serie med ladestrømmen. Denne virker som strømbegrenser når batteriet trekker mye strøm. Når spenningen på batteriet stiger synker strømterkket fra strømforsyning, motstand i pære synker, og du får maks lading til batteri. mvh Espen Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.