Jump to content

Tenningslås utenbordsmotor, tilkobling.


klikk

Recommended Posts

Trenger ny tenningslås til en skjærgårdsjeep med utenbordsmotor. Utenbordsmotorer fungerer jo slik at når kretsen brytes så kan motoren startes. Men jeg finner bare tenningslåser som fungerer motsatt, dvs de gir kontakt mellom polene når man skrur på tenningen.. Har ikke lyste til å montere eget rele bare for å reversere denne funksjonen. Er det ikke vanlig med den typen tenningslåser jeg prater om?

Link to post
Share on other sites

Denne koblingen er ikke vanlig på biler, traktorer og slike veigående kjøretøy. Derimot har tenningslås til snøscooter, snøfreser og annet utstyr med motorer som har magnettenning har denne koblingen.

Link to post
Share on other sites

Tenningslås til snøfreser er ofte ikke annet enn en plastnøkkel som åpner en kortsluttet kontakt og har ofte ikke startfunksjon/startmotortrinn (enkelte dyrere modeller med 12 V startbatteri har muligens mer avansert tenningslås). Tenningslås til snøscooter kjenner jeg ikke til, men kan kanskje passe til ditt formål.

 

Jeg ser imidlertid ikke problemet med å sette inn et enkelt rele sammen med en billig men grei tenningslås med kontaktfunksjon som i bil (eksempelvis kr 139 på CO)? Man må bare velge et rele som har kontakt/utgang både når det er av (hvilestilling) og på (aktivt), for så å bruke utgangen som har kontakt ved hvilestilling. At dette releet trekker noen milliampere mens tenningen er på/motoren går spiller vel ingen rolle. Når tenningen er av trekker ikke dette releet strøm. Men du har kanskje en god grunn jeg ikke ser for ikke å bruke rele?

Link to post
Share on other sites

Først og fremst for å unngå unødvendig elektrisk utstyr i en båt som ikke er lukket for vær og vind og som brukes året rundt. Min erfaring er at de streiker før eller siden, slik som den tenningslåsen jeg nå skal skifte ut.

 

Vet noen hvor man får tak i tenningslåser? Gjerne en nettbutikk!

Link to post
Share on other sites

Vet noen hvor man får tak i tenningslåser? Gjerne en nettbutikk!

Tror ikke du får tak i dette på noen nettbutikk. Du blir nok nødt til å ta kontakt med forhandler av scoter eller lignende.

Link to post
Share on other sites

Først og fremst for å unngå unødvendig elektrisk utstyr i en båt som ikke er lukket for vær og vind og som brukes året rundt. Min erfaring er at de streiker før eller siden, slik som den tenningslåsen jeg nå skal skifte ut.

Jaja.... man kan vel kanskje ikke være forsiktig nok.... :confused:

 

Min erfaring er imidlertid at slike releer er relativt tøffe og tåler riktig tøft miljø. I min bil er det eksempelvis en drøss av releer bak lyktene inne i motorrommet. Her varierer temperaturen fra -20 grader til langt over vanlig utetemperatur og det er fuktig samt til en viss grad ganske saltholdig miljø slik som veiene saltes i våre dager. Bak dashbordet i min gamle speedbåt sitter de 2 releene jeg har der mye mer beskyttet enn i motorrommet i bilen min :yesnod:

 

Men om man får tenningslås med riktig kobling uten rele til bare et par tre hundrelapper mer enn standard tenningslås og rele så spiller det jo ikke så mye rolle for lommeboken hva man velger.

Link to post
Share on other sites

Jeg gir opp å få tak i tenningslås. Ingen butikker som kan svare på hvordan de fungerer.. Fantastiskt.. Så da blir det rele løsningen.

:smiley: Takk for tipsene!

Link to post
Share on other sites

Men er det slik på tenningslåsene da?

Er det ikke bare dødmannsknappen og stopp brytere som er koblet slik?

 

Hva slags motor er det?

Edited by Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Men er det slik på tenningslåsene da? Er det ikke bare dødmannsknappen og stopp brytere som er koblet slik?

Jeg for min del kjenner ikke til hvordan funksjonen er på de tenningslåsene Droll la ut link til. Men vanlige tenningslåser til bil og den meget billige hos CO har jo den funksjonen av når du slår PÅ tenningen får du +12 V ut på kontakt 15 ev. 15a. Det man da kan gjøre med et vekslende rele er å legge styrespenningen til releet mellom jord og 15 på tenningslåsen. Jord/minus og tenningsledningen som stopper motoren når den blir jordet kobles til de kontaktene som er forbundet når releet er avslått. Funksjonen vil da være at når man slår på tenningen trekker releet til og veksler over til den kontakten du IKKE har koblet noe til. Tenningsledningen til motoren blir dermed isolert fra jord og når startmotoren aktiveres ved å vri tenningslåsen i den fjærbelstede startposisjonen kan motoren starte. Når man vrir tenningen av slår man av +12 V ut fra tenningslåsen og blant annet releet mister spenningen og slår seg av slik at tenningen til motoren kobles til jord. Loud and clear? Husk bare at man altså må ha et vekslende rele der man bruker tilkoblingene som har kontakt når releet er AV.

Link to post
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...