Jump to content

Hvordan lime snapdaviter på gummibåt ?


hermansen

Recommended Posts

Hei alle dere båtfolk.

 

Jeg skal lime snapdavitere på min PVC båt og trenger noen råd. Det fulgte med en engelsk brukermanuel, men denne så ut til å være en "altavista" oversettelse fra italiensk til engelsk og da blir i alle fall ikke jeg klok.

 

Limet er av typen ADAMGRIP 7 PVC og skal være korrekt type. Det leveres av "båtutstyreren".

 

Engelsken er som følger.

------------

1) Both sides have to be carefully cleaned with cleaner 264.

2) Add 10% of attivatore to the glue and mix carefully. This mixture is good for 10 minutes... use it in time

3) Spread the mixture on both sides and wait for about 20 minutes and spread the other hand.

4) After 15 minutes blow the two sides with warm air or warm them with infrared rays, put them together and press carefully with shaped piece of wood.

-----------

 

Jeg tror jeg skal gjøre følgende:

 

1) Rens med "cleaner 264"

2) Hell hele flasken med herder opp i limet og vent 10 minutt (herder-flasken inneholder omtrent 10% av samlet limblanding)

3) Fordel halve limblandingen på alle flatene (totalt 4 flater). Vent 20 minutt

4) Fordel den siste halvdelen av limblandingen på alle flatene. Vent 15 minutter

5) Varm begge sidene med en hårføner (eller tilsvarene), og press dem deretter sammen.

6) Vent i 72 timer og det er ferdig herdet.

 

Er dette korrekt ? Eller gjør jeg noe i feil rekkefølge ? Skal jeg presse sammen og deretter varme opp flatene ? (har hørt at noen gjør det). Hva er korrekt ?

 

Håper noen har gjort dette før med denne typen lim og kan bistå med noen gode råd....

 

Jeg er i alle fall helt :confused:

 

Øystein

Link to post
Share on other sites

Hei.....Du er på riktig spor, temperatur er litt viktig, så jeg gjorde det hjemme i stua. (var kaldt på våren) Når det gjelder hårføner varmer du limet helt til slutt, husk da at det hugger til når du legger flatene sammen, så du må sette de på riktig første gang. La det tørke og du er snart på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Hei alle dere båtfolk.

 

Jeg skal lime snapdavitere på min PVC båt og trenger noen råd. Det fulgte med en engelsk brukermanuel, men denne så ut til å være en "altavista" oversettelse fra italiensk til engelsk og da blir i alle fall ikke jeg klok.

 

-----------

 

Jeg tror jeg skal gjøre følgende:

 

1) Rens med "cleaner 264"

2) Hell hele flasken med herder opp i limet og vent 10 minutt (herder-flasken inneholder omtrent 10% av samlet limblanding)

3) Fordel halve limblandingen på alle flatene (totalt 4 flater). Vent 20 minutt

4) Fordel den siste halvdelen av limblandingen på alle flatene. Vent 15 minutter

5) Varm begge sidene med en hårføner (eller tilsvarene), og press dem deretter sammen.

6) Vent i 72 timer og det er ferdig herdet.

 

Er dette korrekt ? Eller gjør jeg noe i feil rekkefølge ? Skal jeg presse sammen og deretter varme opp flatene ? (har hørt at noen gjør det). Hva er korrekt ?

Gjort jobben i dag og fulgt akkurat samme prosedyre. De sitter som "heia" :smiley: Avfettet med salmiakk og skyldte godt i stedet for cleaner og rubbet litt på limflatene med ett sandpapir. Brukte litt forsiktig en varmepistol til å vare opp før jeg la på og la press på. Gjort samme jobben før og følger du bruksanvisningen får du dem aldri av igjen :lol:

Link to post
Share on other sites

Hvor har du dette med 72 timer fra? Har forhørt meg på båtustyrsbutikkene og de stiller seg spørrende til dette. På Tender sine hjemmesider står det at etter liming er jolla klar til bruk dagen etter. Kan ikke minnes at jeg ventet i tre døgn sist før jeg tok den i bruk heller, og paddene sitter der enda så vidt jeg vet

Link to post
Share on other sites

Har gjort dette for en uke siden. Mye samme prosedyre som din , men jeg vasket først med aceton som angitt i bruksanvisningen. Brukte ikke varmepistol, men det var ca 20 grader. Dette med ventetid fikk jeg oppgitt gikk på at jolla kan henges i davitere etter 24 timer, men limet fortsetter å herde og har full styrke etter 5 eller 7 dager , husker ikke helt( min lim type var Polymarin)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...