Kruse Knallkul Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 Jeg har kommet i en artig diskusjon på jobben ang motorinstallasjoner, det dreier seg om man skal velge en stor eller to mindre motorer. Etter noe stagnering og tendenser til stillingskrig (ikke fra min side) må jeg spørre forumet om råd. Dette dreier seg i første omgang om påhengere på RIB, konsollbåter og annet lettplanende, argumentet mitt om bedre plass i motorrom til vedlikehold ble ikke således ikke tatt til følge. Utgangspunktet er en stor påhenger (ca 225hk) vs to mindre (2x ca 115hk) og jeg trenger avklaring på følgende påstander: 1. To motorer akselererer fortere enn en. 2. En stor motor vil gi større toppfart. 3. To motorer bruker like mye drivstoff som en stor. 4. To motorer må være kontraroterende (dyrt?) for å fungere skikkelig. 5. En båt med to motorer kan lastes mer uten å miste toppfart. 6. Vedlikeholdskostnader vil dobbles med to motorer. 7. Synkronisering av to motorer (styring og gasspådrag) er avgjørende for effektiviteten og koster skjorta å få utført. Andre argumenter som ikke er nevnt tas også imot med takk. Kruse Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kosmix Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 Flere argumenter finnes her: Highperformance Sitat: "Videre kan nevnes at 2 motorer gir økt driftssikkerhet om uhellet skulle være ute og det blir mer balanse i båten under høyere hastigheter. Båten hviler da på 3 punkter (2 propeller samt akterende skrog) hvor punktene står i en 3-kant, fremfor 2 punkter i rett linje om man velger 1 motor. Videre kan nevnes at ved twin installasjon har babord motor kontraroterende girkasse. Sistnevnte vil si at babord propell går motsatt vei i forhold til styrbord propell hvilket igjen bidrar til økt balanse." Og mulig her.... Quote Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post Share on other sites More sharing options...
Larspo Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Synkronisasjon av gasspådrag er ikke kritisk. Om den ene ligger litt under og den andre litt over har ikke noe å si. Selv endrer jeg hastighet på mine motorer når jeg skal ta lange slakke svinger. Har forbruksmåler montert separat på begge motorene, ikke noe forskjell på totalen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.