Kruse Knallkul Startet 20.Juni.2007 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2007 Jeg har kommet i en artig diskusjon på jobben ang motorinstallasjoner, det dreier seg om man skal velge en stor eller to mindre motorer. Etter noe stagnering og tendenser til stillingskrig (ikke fra min side) må jeg spørre forumet om råd. Dette dreier seg i første omgang om påhengere på RIB, konsollbåter og annet lettplanende, argumentet mitt om bedre plass i motorrom til vedlikehold ble ikke således ikke tatt til følge. Utgangspunktet er en stor påhenger (ca 225hk) vs to mindre (2x ca 115hk) og jeg trenger avklaring på følgende påstander: 1. To motorer akselererer fortere enn en. 2. En stor motor vil gi større toppfart. 3. To motorer bruker like mye drivstoff som en stor. 4. To motorer må være kontraroterende (dyrt?) for å fungere skikkelig. 5. En båt med to motorer kan lastes mer uten å miste toppfart. 6. Vedlikeholdskostnader vil dobbles med to motorer. 7. Synkronisering av to motorer (styring og gasspådrag) er avgjørende for effektiviteten og koster skjorta å få utført. Andre argumenter som ikke er nevnt tas også imot med takk. Kruse Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 20.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2007 Flere argumenter finnes her: Highperformance Sitat: "Videre kan nevnes at 2 motorer gir økt driftssikkerhet om uhellet skulle være ute og det blir mer balanse i båten under høyere hastigheter. Båten hviler da på 3 punkter (2 propeller samt akterende skrog) hvor punktene står i en 3-kant, fremfor 2 punkter i rett linje om man velger 1 motor. Videre kan nevnes at ved twin installasjon har babord motor kontraroterende girkasse. Sistnevnte vil si at babord propell går motsatt vei i forhold til styrbord propell hvilket igjen bidrar til økt balanse." Og mulig her.... Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Larspo Svart 21.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2007 Synkronisasjon av gasspådrag er ikke kritisk. Om den ene ligger litt under og den andre litt over har ikke noe å si. Selv endrer jeg hastighet på mine motorer når jeg skal ta lange slakke svinger. Har forbruksmåler montert separat på begge motorene, ikke noe forskjell på totalen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.