Camilla25 Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 Hei! Noen som vet hvor man kan finne en manual/håndbok for min AQAD40-motor? (Fra 1985, 165 hk) Jeg har det originale, lille heftet fra fabrikanten, det fulgte med båten. Men det inneholder ganske lite informasjon, og iallfall svært lite om problemløsing og reparasjoner. Jeg fant en manual fra Clymer, men det viste seg visst bare å være for bensinmotorer. Fant også en fra Seloc, men også den kun for bensinmotorer. Veldig takknemlig for all hjelp her! Bor langt fra noen Volvo Penta forhandler eller reparatør, og skulle gjerne hatt en manual som kunne gi meg mer inngående kunnskap om motoren! -Camilla Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 Hei og velkommen til Båtplassen Du finner en god del manualer i Dokumentarkivet. Den du spør etter ligger nok her. Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Camilla25 Posted June 20, 2007 Author Share Posted June 20, 2007 Takk for tipset! Litt vanskelig å orientere seg inne i alle disse emnene, synes jeg :-) Jeg fant nok noe der jeg kan bruke, ja. Får få typen til å være med å se på dem, tenker jeg. Har problemer med at det lekker fra ferskvannskjølinga, og synes den lille manualen jeg har ikke er til stor hjelp. Rart at de store aktørene som lager manualer (som Clymer og Seloc) kun lager for bensin og ikke diesel. Er kanskej ikke så vanlig med dieselbåter i USA, i likhet med bilene over there? Synd, for de bøkene ser utrolig bra ut. Massevis av illustrasjoner og tverrsnitt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 Hvor lekker det fra ? er det varmeveksleren det lekker fra? er du sikker å at det er ferskvann, forsvinner vannet fra beholderen ?? Er det vannpumpen/impeller det lekker fra? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Camilla25 Posted June 20, 2007 Author Share Posted June 20, 2007 Ja, det er ferskvann det lekker, må jevnlig fylle på. Det lekker en del, ca 1 dråpe hvert eller annenhvert sekund, faktisk. Men følger jo med på det hele tida, og kjører ikke motoren hardt, så det går jo... Men det må selvfølgelig fikses så fort som mulig. Prata med en i dag som mente at det kunne være ved varmeveksleren ja. Evnt at ferskvannspumpa måtte skiftes... Er så utrolig vanskelig å se noe eller å komme til, i og med at det ikke er allverdens plass i motorrommet! Lekkasjen er under motoren, kan du si. Nokså midt på motoren, kanskje litt lenger framme enn bak, og på høyre side, hvis man står bak motoren og ser framover. Motoren er gått lite, og OK vedlikeholdt, ikke allverdens med rust, så jeg tror nok ikke at det er noe veldig alvorlig. Men det tar jo vekk gleden ved å kjøre båt :-) Problemet her rundt omkring er at det er få som fikser båtmotorer, så når først noe går galt, er det vanskelig å få fatt i folk som kan fikse det! Greit med slike nettsider som dette, da! Takk for svar! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ola dunk Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 kommer du til alle slangeklemmer... sjekk disse. også kan du jo sjekke lokket til varmeveksleren.... sånn for syns skyld. og til å begynne med. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Camilla25 Posted June 21, 2007 Author Share Posted June 21, 2007 Det beste hadde vært å få løftet ut hele motoren for en slik gjennomgang. Men det er ikke så lett nå rett før ferien. Men vi får prøve å finne en som har tid og kan slikt! Fant en manual her inne på denne sida, og ut i fra tegningene, kan det se ut som om det er rett ved varmeveksleren eller ferskvannspumpa problemet ligger. Men jeg er ingen mekaniker :-) Og det er uansett utrolig dårlig med arbeidsplass rundt motoren når problemet ligger såpass ufremkommelig til, så det er jo nesten umulig å se noen når man ikke er fagmann. Får bare å prøve å få tak i noen som kan. Det høres jo ikke ut til å være noe stort problem, det kunne vært mye verre, tror jeg:-) Må jo få den tilbake i stand - for hva er vel en sommer uten båtliv? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ola dunk Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 kan jo prøve md speil da. bare for å prøve å få sett litt Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ola_dunk Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 sikkert fra frostpluggene bak manifoilen ( de pleier å eire i stykker ) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Camilla25 Posted June 22, 2007 Author Share Posted June 22, 2007 Takk for alle forslag når det gjelder lekkasjen:-) Skal sjekke ut alle tingene som er blitt foreslått. Vi prøvde å se med et speil, men i og med at det er såpass langt under motoren, var det ikke mulig å se noe særlig... Det beste hadde vært å få motoren ut av båten, men det passer dårlig nå, rett før ferien. Men hvis det er sirkulasjonspumpa, varmeveksleren eller noen slanger i det området, og lekkasjen ikke øker, bør det vel kunne gå greit å bruke båten som normalt i sommer (inntil vi får fiksa den) så lenge vi holder øye med kjølevannet og temperaturen. Vi har uansett ikke tenkt oss på langtur. Eller blir det å tøye strikken vel langt? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts