Jump to content

Hva er populært i Norge, men ikke i Sverige?


BEG

Recommended Posts

Man ser at enkelte båttyper på bruktmarkedet i Norge er etterspurt og høyt prissatt. Det virker i hvertfall slik når man ser på "utropspris" og sammenlikner alder, utstyr osv. med tilsvarende båttyper. Nordwest 900 kan nok brukes som eksempel på båt med forholdsvis høy bruktverdig, Wikingboats likeså.

 

Jeg vil anta at et tilsvarende fenomen er å finne hos våre brødre i øst. Men, spørsmålet er om "søta bror" har samme "smak" som oss. Altså; er det båtertyper i Norge som er attraktive, men som svenskene ikke har samme sans for?? Har forsøkt å sammenlikne litt på utbudet av båter i de to land, men synes priser er vanskelige å sammenlikne.

 

Dette er kanskje ikke et spørsmål som kan bli besvart på en sikker måte, men prøver meg allikevel. Er det noen der ute som vet om slike forskjeller?? Jeg tenker helt konkret på flybridgebåter i størrelsen 30-35 fot.

 

Mvh. BEG (som fant fine båtting under treet)  :santcheers:

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Det kan vel Gunga Din svare på?Hva jeg bet meg merke i da jeg gjorde en måneds jobb i Øxelesund(Syd for Stockholm) for 2 år siden var at Saga så ut til å være en populær båt.

Tror aldri jeg har sett så mange Sagaer på en plass så denne plassen er nok Lars H.`s våte drøm :lol:Forbausende mange norsk produserte båter å se generellt og da spesiellt motor båter.

Link to post
Share on other sites

Hej på er!

 

Eysteind,Thor  har helt rett ! Norske båter står generellt veldi högt i kurs i Sverige!

 

Saga, Joda, Polar, Scand, Nidelv, Tresfjord, Sandvik, Windy  mfl er veldi populäre !  

 

Saga 27an står vel i en klass för sig, det er vel så nära fulländning man kan komma

på en 'långfärdsnipa' !  :rolleyes:

 

Men även Saga 24, Nidelv24  o  Joda Tur 24 er eftertraktade! (dessa havets Volvo 240! :lol:)

rejäla kombi-båtar som duger till mycket; fiske, långfärd, eller bare ute på weekend!

(duger till det meste, dock ej att rigge o segla!  :lol:  )

 

Varför?, svårt o säga men förmodligen för att dom er byggde för våre förhållanden

her oppe i Norden, sjösäkra og genomgående med bra kvalitet !

Det kan også vare så att (lite generellt da!, det finns undantag!) att för 20-30 år sedan så tillverkades motorbåtar i Norge o Segelbåtar i Sverige!

Den som skulle ut på sjön med segel så blev det svenskt som gällde o norskt om man skulle ut med motor!  O dessa båtar 'lever' ju än idag, kansje med ny maskin, men båten isig

överlever tack vare bra kvalitet !

 

Att finne båter som generellt er billigare i Sverige og då bortåt 20-30% billigare

(Om man räknar ev moms o tull o andre avgifter som kan tillkomma vid import)

det vet jag faktiskt ikke!

BEG, frågar spes. om flybridge o liknande. desse båter har jag nog minst pejling på

Skulle jag våga mig på en gissning, så tror jag, att de som äger en lite dyrare båt

som dessa Flybridge-båter er, vet båtens pris o säljer ikke förrän han får rett pris!

 

litt annet er det med  dessa 'Havets Volvo 240' när det har sålts en hel del av ett o

samme märke så blir det en viss tröghet i pris-sättningen !

dessa ligger runt 110'-140' i Sverige lite beroende på årsmodell (tror att du faktiskt

kan finne dessa billigare i Norge!)

 

ett annet exempel (som jag känner bättre!)

Maxi 77or  kjöper du i Sverige för mellan 55'-65' kroner fullt utrustade og det har du

gjort 'i alla tider'  !!

Det hjälps liksom inte att alla inser att du får 'hur mycket båt som helst'

för pengarna o att båten borde vara värd, om ikke det dubbla så iallafall bra nära!

 

Prissättning för dessa båter som gjorts i så mange exemplar blir förmodligen mer

statisk o geografiskt bunden!

 

Dette er faktiskt ett ganske intressant spm o emne!

 

För oss svensker har det faktiskt öppnats en helt ny 'marknad' sedan vi kom in i EU,

vi kan idag kjöpe båt var vi vill inom EU og bare segla hjem den! inga tullar eller gebyr

tilkommer!

 

Kansje ikke er svar på emnet, vad som er 'Populärt i Norge men ikke i Sverige'

du kan nog utgå från att der er vi ganske like på den punkten ! :lol:

 

Tror att du får gå utan för Norden för att finne olikheter!

 

Exempelvis Stål-båter er veldi populäre på kontinenten men ikke like populäre her oppe!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hej på er!

 

Att finne båter som generellt er billigare i Sverige og då bortåt 20-30% billigare

(Om man räknar ev moms o tull o andre avgifter som kan tillkomma vid import)

det vet jag faktiskt ikke!

BEG, frågar spes. om flybridge o liknande. desse båter har jag nog minst pejling på

Skulle jag våga mig på en gissning, så tror jag, att de som äger en lite dyrare båt

som dessa Flybridge-båter er, vet båtens pris o säljer ikke förrän han får rett pris!

Hei Gunga Din

 

Har lastet ned priser på brukte båter som er solgt i Sverige de 2 siste årenen, rundt 6.000 båter. På de merker jeg har sett på, kan det nok se ut til at prisnivået mellom våre to land er ganske like. Det er imidlertid veldig vanskelig å sammenlikne bruktbåter ==> utstyr, alder , motorstørrelse, vedlikehold og dessuten er alle priser basert på selgers ønske.

 

Det som forundrer meg noe, er at det ikke er noe mer tydelig skille mellom svenske og norske priser. Man leser i aviser om prisnivå-forskjeller på "alt", lønnsforskjeller (fortvekk 20-30%) etc.  Men, på båter er det ikke så lett å se forskjeller.

 

Har sett litt på danske båter, der tror jeg at prisene differerer noe mer. Båter som i Norge koster under 750' synes å være høyere i pris der nede, mens de virkelig dyre båtene +1,5 mill kan virke noe billigere.

 

Tilslutt vil jeg si at dere i Sverige er blitt heldige som kan importere båter uten avgifter. Hadde jeg vært i samme situasjon, ser jeg faktisk at det finnes objekter som kunne vært interessant å kjøpe. Men, med toll etc forsvinner gevinsten.

 

Om flere har innspill på mitt opprinnelige innlegg, tas de i mot med glede.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hei Gunga Din

 

Har lastet ned priser på brukte båter som er solgt i Sverige de 2 siste årenen, rundt 6.000 båter. På de merker jeg har sett på, kan det nok se ut til at prisnivået mellom våre to land er ganske like. Det er imidlertid veldig vanskelig å sammenlikne bruktbåter ==> utstyr, alder , motorstørrelse, vedlikehold og dessuten er alle priser basert på selgers ønske.

 

Det som forundrer meg noe, er at det ikke er noe mer tydelig skille mellom svenske og norske priser. Man leser i aviser om prisnivå-forskjeller på "alt", lønnsforskjeller (fortvekk 20-30%) etc.  Men, på båter er det ikke så lett å se forskjeller.

 

Har sett litt på danske båter, der tror jeg at prisene differerer noe mer. Båter som i Norge koster under 750' synes å være høyere i pris der nede, mens de virkelig dyre båtene +1,5 mill kan virke noe billigere.

 

Tilslutt vil jeg si at dere i Sverige er blitt heldige som kan importere båter uten avgifter. Hadde jeg vært i samme situasjon, ser jeg faktisk at det finnes objekter som kunne vært interessant å kjøpe. Men, med toll etc forsvinner gevinsten.

 

Om flere har innspill på mitt opprinnelige innlegg, tas de i mot med glede.

 

 

Mvh. BEG

Hej BEG !

 

Ja, jag har ikke funnit mer än marginella skillnader mellan Norge o Sverige vad gäller

prisbild på båter, nu jämför man ju endast de modeller som man er intressert i !

så det blir ju ikke noe vetenskapligt !

Tror dock att snipor er noe billigare i Norge, om det beror på att utbudet er större

eller att svensker oppverderer norske snipor det vet jag ej!

Vad gäller segelbåtar så tror jag att de er 'litt' billigare i Sverige, men skillnaden

er ikke så stor att det lönar sig att importera!

(självklart om det er noen spes. modell man er på jakt efter!)

 

skulle vara kul o höra om noen annen sett prisskillnader på samma sorts modell

mellan de nordiske länderna?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

ett annet exempel (som jag känner bättre!)

Maxi 77or  kjöper du i Sverige för mellan 55'-65' kroner fullt utrustade og det har du

gjort 'i alla tider'  !!

Det hjälps liksom inte att alla inser att du får 'hur mycket båt som helst'

för pengarna o att båten borde vara värd, om ikke det dubbla så iallafall bra nära!

 

Prissättning för dessa båter som gjorts i så mange exemplar blir förmodligen mer

statisk o geografiskt bunden!

Hei Gunga Din og takk info'en!

 

Du får unnskylde meg meg om jeg missforstår det du skriver, men mener du at f.eks. Maxibåter er overpriset i Sverige? Jeg håper at jeg etterhvert får råd til å kjøpe meg en seilbåt som ligger på rundt 25' til 32', tre eller plast. Det blir da nærliggende å kjøpe en svensk konstruksjon, hvor burde jeg, geografisk, lete etter en "good buy"? Hadde håpet på en Maxi da de stort sett er fine familje båter, ikke noe regatta seilere, selv om jeg har seilt flere regattaer med en Maxi 95 og fått greie plasseringer innen klassen, slik at jeg kan overbevis kona om at det er flott ferie båt! Blir vel kanskje for mange "lay off's" til at du kan peke på båt merker som generelt er for dyre i Sverige?

 

Det er interesant å se på prisforskjeller mellom land. Vet at det er en del som spekulerer på det når det kommer til biler. Ikke at jeg har tenkt å gjøre business ut av kjøp og salg av båter mellom Norge - Sverige.

Link to post
Share on other sites

Hei Gunga Din og takk info'en!

 

Du får unnskylde meg meg om jeg missforstår det du skriver, men mener du at f.eks. Maxibåter er overpriset i Sverige? Jeg håper at jeg etterhvert får råd til å kjøpe meg en seilbåt som ligger på rundt 25' til 32', tre eller plast. Det blir da nærliggende å kjøpe en svensk konstruksjon, hvor burde jeg, geografisk, lete etter en "good buy"? Hadde håpet på en Maxi da de stort sett er fine familje båter, ikke noe regatta seilere, selv om jeg har seilt flere regattaer med en Maxi 95 og fått greie plasseringer innen klassen, slik at jeg kan overbevis kona om at det er flott ferie båt! Blir vel kanskje for mange "lay off's" til at du kan peke på båt merker som generelt er for dyre i Sverige?

 

Det er interesant å se på prisforskjeller mellom land. Vet at det er en del som spekulerer på det når det kommer til biler. Ikke at jeg har tenkt å gjøre business ut av kjøp og salg av båter mellom Norge - Sverige.

Hej Jibb

 

Tror du har missförstått mig, jeg tror att en Maxi er billigare i Sverige, ikke overpriset, snarare

för lavt värderad! för mig verkar det som om priserna på Maxibåter er litt högre i Norge. men

ikke tillräckligt för att det  löna sig att importere!

 

 

til Jonny,

 

det finns en annen fördel,

att man slipper o tömme barskapet innen man seglar in till Norge!  :wink:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

"det finns en annen fördel,  

att man slipper o tömme barskapet innen man seglar in till Norge!"

 

Feil, Gunga Din.

Når man seiler inn i Norge skal Plimsollmerket holdes under vann.

Hej Krapyl

 

det hender det med............ :wink:      man får låtsas att det regnar........... :wink:

 

vad er din uppfattning om båtpriser Norge/Sverige  ?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg har egentlig ikke reflektert så mye over det. Når jeg sist handlet båt, så skulle jeg ha en svenske. Orustbåt kostet for mye, så det ble Comfortina, som koster like mye på begge sider, men er betraktelig dyrere i Danmark og Tyskland. Det jeg hadde mest lyst på, var en Sweden Yacht, men den er svindyr samme hvor man leter. Strengt tatt er det ikke Orustbåt heller.

 

Det virker på meg som om markedet er mer diversifisert i Sverige. Det er flere båttyper på markedet.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...