Sleipner93 Startet 20.Juni.2007 Del på Facebook Startet 20.Juni.2007 Hei. Har bare et enkelt spørsmål jeg. Har altid vært fasinert av starting med sveiv og lurer litt på 30hk'ene til Sabb. Var det slik at man startet først den ene sylinderen og så komprimerte man den andre når den første sveiv så drog sylinder en rundt sylinder 2 sånn den også startet? Legger ved et bilde jeg fant på nett. Dette blir vel også likt på 2G isåfall? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Den der er ikke lett å starte med sveiv! Vil tro at man slår over begge dekompresjonsventilene, sveiver opp god fart på svinghjulet og slår over dekompresjonsventilen på den ene sylinderen. Når denne så har startet er det på tide å legge inn sylinder nummer to ved å vippe hendelen over også her. 2G har vel en felles arm for begge sylindrene. Slik var det i alle fall på den 2H'en jeg hadde. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
alnorbåt Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Gjør slik som Index forklarer,slå over den forreste først,den mot dynamoen,uvist av hvilken grunn,men sånn blir det gjort ved el.start,men denne karen er ikke lett å sveive. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 20.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Da vet jeg det. Har desverre ingen motor å prøve på men hadde vært kjekt. Selvom jeg tviler på jeg hadde klart det. Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Å starte en Sabb 30 hk med sveiv vil nærmest være umulig, har ikke hørt om det før. Men lykke til om du prøver !! Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 20.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Det er så tungt altså? :eek: Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Vel på 70 tallet sveivet vi nå igang en slik en daglig.... Brukte samme fremgansmåte som er nevnt her..... god fart på sveiven og så var det å slå over hendelen mens du fortsatte å sveive..... som bare...... mens derimot en 16/18hk. den var totalt umulig å sveive igang, måtte ha elektrisk start... Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 20.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Dette var vel fordi du måtte dra over 2 sylindere? Kan vel kutte den stanga på midten kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 20.Juni.2007 Del på Facebook Svart 20.Juni.2007 Vet bare at det er fort gjort å slå seg helseløs når kompresjonen stopper sveiven brått og brutalt! Har fått meg noen saftige på slikt... ;) Sitér dette innlegget Link to post
mekkaren Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Hei. Som de andre skriver her, starter man først den ene så den andre, men det er faktisk eller skal være lett og starte de med sveiv. Når vi bygget disse motorene, startet vi de alltid med sveiv, det gir en god indikasjon på rikets tillstand kan du si. Når det gjelder 2G er ikke ( skal ikke ) den være noe verre og sveive selv om man her fyrer begge på en gang. 2H derimot er det litt verre med, der må man sveive til mannen med ljåen tar deg heheh. Det krever litt trening og ¨å dette til men, viktig og slå over på riktig tidspunkt ellers kan man glemme det. Ved starting med EL starter, skal det ikke være nødvendig og røre disse hendlene i det hele tatt. Man har da enten for dårlig komp, feil tenning, dårlig dyse, dårlig batteri osv Sitér dette innlegget Link to post
Troll 20 Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Hei Denne 2J har eg ingen erfaring med, men vil vel tru at man slår over ein og ein sylinder. Har derimot erfaring med 2H og 2G. 2H er relativt enkel å starte for sveiv etter min erfaring, mens 2Gen er komplett umulig. Sveiver det eg makter og enda litt til, men i det eg slår over hendelen for kompresjonen er det bom stopp for all rotasjon i motoren Har i alle fall ikkje problem med kompresjonen på denne Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
fiskekroken Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 denne motoren er lett å starte. de to lokkene oppå toppene er til olje. fyll disse med mineralisk olje. sveiv fort med løftede ventiler slå ned en og en. ikke bruk startgass på disse motorene de blir fort vanedyr. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Også sveiv med alle fingrene på samme side av sveiven. Ikke med sveivhåndtaket mellom de fire fingre og tommelen. Det er brukket noen tomler på den måten mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Det er vel derfor Sabb oppgir at man skal stå på babord side av motoren, og sveive med venstre hånd. Dvs tommelen bakover.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kritrov Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 I sabb boken eg har, står det at man skal stå på styrbord side av motor og sveive med venstre hånd, og stenge ventilene med høyre hånd.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Lenge siden jeg leste i Sabb boken, siden den gikk med båten når jeg solgte den. Men jeg trodde virkelig det var babord? Hos meg var det uansett ikke plass til å stå på styrbord og sveive med venstra..... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sleipner93 Svart 21.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Er styrbord ettersom disse motorene går mot klokka... Men er det mulig og kutte dekompresjons "stanga" på G2 og da starte en sylinder om gangen? Sitér dette innlegget Link to post
kritrov Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Mener det skal gå an å kutte stangen og starte en sylinder om gangen, men det må jo være lettere å starte begge sylinderne samtidig når du først sveiver. først sveive til du får bra turtall, så slå over hendlene , så skal vel motoren gå. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 21.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Ja, men det vil jo bli vestenlig og starte en sylinder først og så bare slå på den andre etterpå når første sylinder har startet ville nå jeg tro?? Sitér dette innlegget Link to post
kritrov Svart 21.Juni.2007 Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 jo det blir det, så lenge den starter på kun en sylinder. hadde tidligere en volvo md2b som måtte sveives i gang. denne var kunne du slå over kompresjonen på den sylinderen du ville, men for at den skulle starte så måtte du slå begge hendlene ned samtidig, ellers startet den ikke. når den først hadde startet, så kunne du kjøre den på den sylinderen du ville.... Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 21.Juni.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2007 Daså! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Juni.2007 Del på Facebook Svart 22.Juni.2007 Forskjellen er vel at 30hk'eren er direkteinnsprøytet, og dermed lettstartet, mens 2G og 2H er forkammermotorer som er noe tregere og dermed trenger å tenne på begge for å få noe gang på det..... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
slettet Svart 23.Juni.2007 Del på Facebook Svart 23.Juni.2007 (redigert) hadde en G10 - også en forkammermotor og den startet alltid så lett som bare D uten vidre uten ekstra olje i sylinder mv. i følge manualen skal de startes på full gass og det er greit men min startet like greit i tomgangsstilling når sveivet i gang.. sannsynligvis en meget frisk motor selv om den tidvis hadde tilbragt noe tid saltvann og ikke minst saltspray. ensete problemet som jeg kan se med håndstart er når dynamo/vannpumper ol er koblet til er det en del friksjonsmotstand i reimene sopm gjør den tyngre å sveive. i nødsfall kan disse demonteres for å lette manuell start, regner med at de 2 sylindrede starter like lett på 1 sylinder ved samme prinsipp for de som har 2 separate dekompresjonshendler og og begge to med felles koblet dekompresjonshendel. 30 hken - produksjonen stoppet for ikke så mange år siden - til stor frustrasjon verden over - siste versjon som ble laget: http://www.xsw.com/boojum/Sabb30/index.html Redigert 23.Juni.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.