Jump to content

Hvordan starter man 30hk sabb med sveiv?


Sleipner93

Recommended Posts

Hei. Har bare et enkelt spørsmål jeg. Har altid vært fasinert av starting med sveiv og lurer litt på 30hk'ene til Sabb. Var det slik at man startet først den ene sylinderen og så komprimerte man den andre når den første sveiv så drog sylinder en rundt sylinder 2 sånn den også startet? Legger ved et bilde jeg fant på nett.

 

nF6ABGqXWwso9Nxb29NFzw==.jpg

 

Dette blir vel også likt på 2G isåfall?

Link to post
Share on other sites

Den der er ikke lett å starte med sveiv! Vil tro at man slår over begge dekompresjonsventilene, sveiver opp god fart på svinghjulet og slår over dekompresjonsventilen på den ene sylinderen. Når denne så har startet er det på tide å legge inn sylinder nummer to ved å vippe hendelen over også her.

 

2G har vel en felles arm for begge sylindrene. Slik var det i alle fall på den 2H'en jeg hadde.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vel på 70 tallet sveivet vi nå igang en slik en daglig....

Brukte samme fremgansmåte som er nevnt her..... god fart på sveiven og så var det å slå over hendelen mens du fortsatte å sveive..... som bare......

mens derimot en 16/18hk. den var totalt umulig å sveive igang, måtte ha elektrisk start...

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Som de andre skriver her, starter man først den ene så den andre, men det er faktisk eller skal være lett og starte de med sveiv.

 

Når vi bygget disse motorene, startet vi de alltid med sveiv, det gir en god indikasjon på rikets tillstand kan du si.

Når det gjelder 2G er ikke ( skal ikke ) den være noe verre og sveive selv om man her fyrer begge på en gang.

 

2H derimot er det litt verre med, der må man sveive til mannen med ljåen tar deg heheh.

 

Det krever litt trening og ¨å dette til men, viktig og slå over på riktig tidspunkt ellers kan man glemme det.

 

Ved starting med EL starter, skal det ikke være nødvendig og røre disse hendlene i det hele tatt.

Man har da enten for dårlig komp, feil tenning, dårlig dyse, dårlig batteri osv

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Denne 2J har eg ingen erfaring med, men vil vel tru at man slår over ein og ein sylinder. Har derimot erfaring med 2H og 2G. 2H er relativt enkel å starte for sveiv etter min erfaring, mens 2Gen er komplett umulig. Sveiver det eg makter og enda litt til, men i det eg slår over hendelen for kompresjonen er det bom stopp for all rotasjon i motoren :eek: Har i alle fall ikkje problem med kompresjonen på denne :smiley:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Lenge siden jeg leste i Sabb boken, siden den gikk med båten når jeg solgte den. Men jeg trodde virkelig det var babord? Hos meg var det uansett ikke plass til å stå på styrbord og sveive med venstra.....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

jo det blir det, så lenge den starter på kun en sylinder. hadde tidligere en volvo md2b som måtte sveives i gang. denne var kunne du slå over kompresjonen på den sylinderen du ville, men for at den skulle starte så måtte du slå begge hendlene ned samtidig, ellers startet den ikke. når den først hadde startet, så kunne du kjøre den på den sylinderen du ville....

Link to post
Share on other sites

Forskjellen er vel at 30hk'eren er direkteinnsprøytet, og dermed lettstartet, mens 2G og 2H er forkammermotorer som er noe tregere og dermed trenger å tenne på begge for å få noe gang på det.....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

hadde en G10 - også en forkammermotor og den startet alltid så lett som bare D uten vidre uten ekstra olje i sylinder mv.

i følge manualen skal de startes på full gass og det er greit men min startet like greit i tomgangsstilling når sveivet i gang..

sannsynligvis en meget frisk motor selv om den tidvis hadde tilbragt noe tid saltvann og ikke minst saltspray.

 

ensete problemet som jeg kan se med håndstart er når dynamo/vannpumper ol er koblet til er det en del friksjonsmotstand i reimene sopm gjør den tyngre å sveive.

i nødsfall kan disse demonteres for å lette manuell start,

 

regner med at de 2 sylindrede starter like lett på 1 sylinder ved samme prinsipp for de som har 2 separate dekompresjonshendler og og begge to med felles koblet dekompresjonshendel.

 

30 hken - produksjonen stoppet for ikke så mange år siden - til stor frustrasjon verden over - siste versjon som ble laget:

http://www.xsw.com/boojum/Sabb30/index.html

Sabb30-m.JPG

 

2Jdim.GIF

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...