Mare Nostrum Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 Problemstillingen er som følger: Har ett startbatteri og to forbruksbatterier. Etter tre uker uten lading (og uten forbruk) er situasjonen som følger: Startbatteri 12.65 V (hvilket vel må sies å være bra) Forbruksbatteri 1: 11.8 V Forbruksbatteri 2: 12.05 V Setter på lader, 20 A trestegs, kun en utgang, tilkoblet + på ene forbruksbatteriet og - på det andre. Måler betydelig forskjell i ladespenningen på de to batteriene. Er det rett og slett så enkelt at det ene batteriet er kaputt? Har akkurat kjøpt båten, og har således ikke klart å få helt oversikt over el-anlegget. Forbruks- og startbank er forresten skilt med Mastervold diodesplitter, men det har vel ikke noe å si i denne sammenhengen?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kurt Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 Mulige årsaker er forskjell i oppladingsnivå, at noen batteri er gåen eller at noe har utladet batteriene. Sjekk at det er vann på batteriene. Lad de så opp skikkelig. Koble fra en pol på hvert batteri og se hva som skjer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 (edited) Enten virker ikke laderen, eller batteriene er gående. Det som irriterer meg er at det er bare 0,7 Volt forskjell. Sjekk både om det finnes nok vann på batteriene og om syrevekten er likemessig. Kan du ikke åpne batteriene da kan du tilkoble hver batteri for seg på laderen (anbefales). Mål både spenning og strøm (tangamperemeter) på hver batteri mens du lader. Tomme som de er skulle du måle noe mellom 10 og 15A som lades i første minuttene. Strømmen skulle tar av mens spenningen øker. Sjekk også om en av batteriene blir varmt (varmere enn den andre) mens du lader. Klarer du å lade en batteri, slik at den senere holder spenningen på 12,4 til 12,6 Volt, skulle du sjekke hvordan utladingen går. Tar deg en forbruker (f.eks. 25W lampe), tilkoble lampen og mål om spenningen minker rask. Minker den langsomt med tidels Volt da er det foreløpig greit. Men hold øye med også denne batterien som synes er forløpig o.k., fordi den kan allerede ha fått knekk også. => ikke lade disse batterier uten oppsyn. Finner du ut at noe er tvilsomt i det minste => "kast" batteriet / -ene. Jørg Edited June 20, 2007 by Joerg Becker (see edit history) Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 En ting jeg ikke forstår: først måler du - uten lading - ulik spenning på begge batteriene. Så lader du med én lader og kobler de 2 ladekablene til de ulike batteriene. det første skulle tilsi - uansett tilstanden til batteriene - at de er skilt fra hverandre på en eller annen måte. Dersom det andre - ladingen av begge - skulle funke så måtte batteriene være sammenkoblet i parallell. Under litt tenkte forutsetninger har jeg egentlig bare en forklaring: du har en dårlig forbindelse et sted mellom batteriene som noen ganger (under målingen) er helt brutt, noen ganger (under ladingen) bare svært dårlig - slik at ladestrømmen forårsaker spenningsfall. Uansett hvor dårlig et eller begge batteriene skulle være: hadde du god elektrisk forbindelse mellom batteriene ville du målt den samme - kanskje dårlige - spenning. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mare Nostrum Posted June 20, 2007 Author Share Posted June 20, 2007 => ikke lade disse batterier uten oppsyn. Finner du ut at noe er tvilsomt i det minste => "kast" batteriet / -ene. Jørg Point taken Takker for tilbakemeldinger. Skal i båten i morgen for nermere sjekk. La forresten merke til at det ene batteriet ble varmere enn det andre ( ikke veldig mye) under lading. Men, hvis en (eller flere av cellene i det ene batteriet er defekt ) skulle vel differansen vært 2V eller mere? Begge forbruksbatterier hadde lavt syrenivå, men dette er vel en logisk følge av lav spenning? (syren trekker inn i platene?) La også merke til at det var et svart belegg på påfyllingsproppene til begge forbruksbatteriene, dette kan vel tyde på at batteriene har vært utsatt for "hard ladning" ( startbatteriet, som kun lades av Yanmar dynamo hadde ikke slikt belegg) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 Enig med Andreas her. Måler du på batteriklemme eller rett på batteripolen? Har vært borti slikt tilfelle med nye batteriklemmer og kabler, og likevel ,selv om alt så rent og nytt ut, var det spenningsfall i den ene klemma. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 Jeg er også enig med dere ang. klemmeproblemer. Men jeg kan likevel ikke se noen grunn at batteriene er så veldig lav med spenning etter 3 uker lading. Dette ville jo vise på at ikke laderen har kontakt med batteriene. Men vi får vente på hva det blir av når han har sjekkt alt i morgen en gang til. Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 Men jeg kan likevel ikke se noen grunn at batteriene er så veldig lav med spenning etter 3 uker lading. Uten lading, Joerg, UTEN - men også uten forbruk Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Uten lading, Joerg, UTEN - Ja riktig, Andreas. "Murmelen" på skuldrene mine gikk vel automatisk ut i fra at en prøver å måle om det overhodet finnes ladespenning på batteriene. Dette ville i hvert fall jeg gjøre både automatisk og først når man allerede har kommet i tvil at batteriene får dårlig lading. Unnskyld for det, men vi leser jo snart hva resultatet ha blitt. Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Trodde du jobbet, og ikke ville belaste arb.giver for BP surf ! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Trodde du jobbet, God morgen lano2. Å gi hjelp til snille medmennesker for å finne feil er både ren glede og en del av jobben min, kjære deg For det får jeg også betalt, minst med en takk eller viten om at det kanskje hjalp noen. Men å diskutere religion, som f.eks. for å frelse andre til en favoritttype batteri, er det ikke. Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Godt !! Da kan jeg vel komme med et spørsmål jeg lurer på .... Vil batteriene ta skade av temp. på 30 grader i forhold til f.eks 20 grader ? ( Vurderer å isolere batterirommet bedre, slik at varme fra motor etc. ikke skal komme inn der batteribanken er installert ? ) Er det noe poeng kun pga f.eks 10 varmegrader ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Vil batteriene ta skade av temp. på 30 grader i forhold til f.eks 20 grader ? ( Vurderer å isolere batterirommet bedre, slik at varme fra motor etc. ikke skal komme inn der batteribanken er installert ? ) Teoretisk er det bedre med kjølige batterier, men med fornuftig ladeutstyr viser dette praktisk ikke noe virkning. En annen ting er det med "riktig" strålingsvarme, f.eks. fra motoren. En motorrom kan blir varmt på 80°C , dette er ikke så bra for batterier og da anbefaler seg isolering i så fall. Men man skulle ikke bruke andre tråder for slike spørsmål. Kanskje Andreas kan både flytte dette på en egen tråd og slette disse to siste settninger? Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mare Nostrum Posted June 21, 2007 Author Share Posted June 21, 2007 (edited) Tiden strakk ikke til for videre testing. Gjør derfor kort prosess og kjøper to nye batterier og tar det derfra. Takker for alle nyttige innspill. Kommer tilbake med rapport ved en senere anledning. Edited June 21, 2007 by Seabiscuit (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Javel, hvorfor ikke kjøpe ny båt? Du har kanskje flere mystiske feil ombord Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.