Jump to content

Beskyttelse av baugen

Finnmaster57BR

Recommended Posts

Når vi går i land på øyer og strender sliter dette veldig på båten. Bunnstoffet slites av med en gang.

Er det noen som har noe tips for å beskytte baugen mot steiner og kvasse kanter på berget??

Et alternativ er å legge noe under men det syns jeg fungerer dårlig.

Det beste er vel å være litt mer forsiktig og velge plasser med litt omhu..

Selv om jeg må gjøre alt fra å slippe dreggen, styre og hoppe i land selv hører det med til sjeldenheten at baugen skrapes mot steiner eller land.

Jeg gjør strandhogg nærmest daglig og problemet du har er fraværende.

Ikke kjør opp på stranden.

Ikke kjør opp i fjæresteinene.

Du kan kjøpe en pioneer maxi. Den kan du kjøre opp på fjell og strand. Du har til og med en luke i baugen som du kan låre ned. Slik at du bare kan gå rett på land, selv med rullestol.

Du kan eventuelt montere stålstevn i baugen.

Det beste er vel å være litt mer forsiktig og velge plasser med litt omhu..

Selvfølgelig gjør jeg det men man er uheldig av og til

Du kan montere på en metall list, det hjelper
Hvordan :confused::confused:

Når du sliter bunnstoffet av med en gang og disse strandhoggene sliter veldig på båten handler det vel om mer enn å være uheldig av og til.

Men nok om det.

En metallist eller stevn i baugen på din båt synes jeg vil se corny ut. Men til å feste noe slikt kan vel sikaflex eller tech 7 brukes.

Kjøp en smygvinkel hos Jernia. Mål vinkelen på baugen din. Bank så til stålplaten i den rette vinkelen. Du kan eventuelt bestille en ferdig laget. Borr så hull i platen og skroget. Skru så en skrue i hvert hull inn i skroget.

Når du sliter bunnstoffet av med en gang og disse strandhoggene sliter veldig på båten handler det vel om mer enn å være uheldig av og til.

Overdrev vel litt når jeg skriver med en gang. Men på noen få punkt(små flekker) vises det at jeg har vært borti kanter på stein.

Noen jeg pratet med sa at det var normalt med en "stålstreng" på baugen. Jeg betvilte dette da jeg ikke har sett det på noen båter. Men er fersk innen båtfaget så det kan jo hende at jeg ikke har lagt merke til det :eek::eek:

For å sjekke om det finnes noe slikt har jeg jo heldigvis baatplassen.no :drink::drink:

Maskinister gir her et svært godt råd. Stålstevn gjør en svært god jobb. Alternativt kan du feste en tung fender (eksempelvis et gammelt trillebår hjul) under kjølen i forkant av båten med feste på hver side av dekket. Men dette er en noe arbeidskrevende prosedyre.

Har sett i et båtblad en slags beskyttelse som limes fast nede på baugen men finner ikke artikkelen igjen :confused: .Tror det var 3M som laget den.

sto det skjæret i kartet????

men komb av lim og nagler

Kjenner til en som brukte popnagler for å feste stevnjernet - det gikk bra helt til ekspansjonsnaglen i midten rustet litt og datt ut.

Da sakk båten - og det var litt synd for den var under året gammel. :eek:

Tror det er mest vanlig å feste denslags med syrefaste skruer og sikaflex evt T7.

-koh

Og når limet på keelguard slipper i 30 knop så trenger du ny propell.

Lekker frøken i bikini som sjekker dybden når man gjør strandhugg er vel det beste... :wink:

Ikke kjør opp på stranden.

Ikke kjør opp i fjæresteinene.

Du kan kjøpe en pioneer maxi. Den kan du kjøre opp på fjell og strand. Du har til og med en luke i baugen som du kan låre ned. Slik at du bare kan gå rett på land, selv med rullestol.

Den båten heter ikke Pioner Maxi, den heter Pioner Multi :)

Med vennlig hilsen

PIP