Selco18 Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 Hva er reglene for bruk av VHF? Det var tidligre nødvendig å registrere dette, men det er vel nå borte?? Quote Link to post
Espen C Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 (edited) Du må ha et VHF sertifikat og så må du registrere vhfen hos Telenor og betale lisens Edited June 20, 2007 by Espen C (see edit history) Quote Link to post
bliss X Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 Reglene vel som de alltid har vært? Du må ha sertifikat, og du må ha konsesjon. Quote Link to post
xpen Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 Hva om jeg kjøper en båt med VHF, da blir det vel "frivillig" om jeg vil oppgi dette? Eller? VHF'en kan brukes selv uten omregistrering og lisens? Quote Link to post
Sydvesten Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 VHF'en kan brukes selv uten omregistrering og lisens? Ikke lovlig, og lovlydig er vi jo de aller felste av oss, håper jeg... Sikkerhetsutsyr skal brukes i henhold til regelverket etter mitt syn. Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
bliss X Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 Ja, apparatet slutter jo ikke å virke selv om du ikke har lov til å bruke det? Quote Link to post
Gunga Din Posted June 20, 2007 Share Posted June 20, 2007 Hva om jeg kjøper en båt med VHF, da blir det vel "frivillig" om jeg vil oppgi dette? Eller?VHF'en kan brukes selv uten omregistrering og lisens? joda visst kan den det............det går oxo bra o kjöre bil uten 'lappen'........ men tenk på att VHF er oxo ett proffsutstyr.....di store båterne....benytter samme kanaler..... det er ikke mange år tilbake som det var 'nesten umöjligt' för oss fritidsseglare att ha VHF ombord...... lär dig att bruke den....att ta ett 'sert' tar maks en uke's plugging på kvelder....... Quote S/Y Gunga Din Link to post
Selco18 Posted June 21, 2007 Author Share Posted June 21, 2007 Hvor finner jeg gyldige regler, konsessjon etc????? Quote Link to post
Espen C Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Tror du finner det meste her http://www.maritimradio.no/ Quote Link to post
bjorngb Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Anbefaler på det sterkeste vhf-kurs. Pensum er rimelig enkelt og en lærer noe som en kan bruke i det daglige. Kursene er ikke spes dyre heller Quote Link to post
abbor Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 Gjenbruker denne gamle tråden. Jeg bruker ofte en båt som tilhører en kamerat, denne båten har ikke VHF. Jeg har VHF sertifikat og lisens for en annen båt. Tar selvsagt for sikkerhets skyld med meg min håndholdte VHF når jeg er ute med båten til kameraten. Lytter til kanal 16 gjør jeg også. Hva har jeg lov til og ikke lov til når jeg har med meg den håndholdte i båten som ikke er min? Quote Link to post
CSL Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 Jeg spurte om dette da jeg var på kurs. Fyren fra Telenor sa at det ikke var noe problem å bruke håndholdt fra en annen båt som du eier ombord i f.eks. en venns båt. Bare husk å bruke navnet på den båten du er i om du skulle bruke VHF'n. Spurte fordi jeg også bruker mye andres båter uten VHF. Quote VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
hev Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 Jeg spurte om dette da jeg var på kurs. Fyren fra Telenor sa at det ikke var noe problem å bruke håndholdt fra en annen båt som du eier ombord i f.eks. en venns båt. Bare husk å bruke navnet på den båten du er i om du skulle bruke VHF'n. Spurte fordi jeg også bruker mye andres båter uten VHF. Nja, jeg ser for meg at dette fort kan bli et problem om du må bruke VHF-en f.eks. i en nødsituasjon og du ikke kan bruke den rette identiteten? Hvilket kallesignal skal du bruke når du blir bedt om å identifisere deg? Men en VHF med feil identitet er selvsagt mye bedre enn ingen VHF i det hele tatt, det er så.... Quote Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
Mouche Posted April 23, 2011 Share Posted April 23, 2011 Så du mener at man må ha egen vhf i jolla, eller i redningsflåten for den saks skyld for ellers har man et problem (som man trolig allerede har hvis man befinner seg i redningsflåten)? Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
snorken Posted April 23, 2011 Share Posted April 23, 2011 Hiver meg på her. Bør/skal man registrere bærbar vhf på en båt hvor man har konsesjon? Quote Link to post
Mulligan Posted April 23, 2011 Share Posted April 23, 2011 (edited) Du skal. Alt av radioutstyr ombord skal stå i konsesjonsdokumentet. Edited April 23, 2011 by Mulligan (see edit history) Quote Link to post
hev Posted April 23, 2011 Share Posted April 23, 2011 Så du mener at man må ha egen vhf i jolla, eller i redningsflåten for den saks skyld for ellers har man et problem (som man trolig allerede har hvis man befinner seg i redningsflåten)? En egen VHF? Mener du VHF-lisens så er svaret nei, du registrere alt av radioutstyr på samme lisens. Quote Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
snorken Posted April 23, 2011 Share Posted April 23, 2011 Bruker 2 båter. Kan den registrers på begge båtene? Quote Link to post
Marwin Posted April 23, 2011 Share Posted April 23, 2011 (edited) Interessant trå dette! Konsesjonskravet er der for å redde liv i første rekke... Riktig nødprosedyre er til for å sikre at opplysningene kommer korrekt frem til mottaker (helst til radiosasjon på land), OG for å hindre at viktig trafikk ikke blir forstyrret. (Husker de kaotiske forholdene som til tider hersket på 11-meteren (WalkieTalkie-båndet på 60>80-tallet) hvor det ofte var vanskelig å få gjennom et budskap på grunn av uvettig bruk!) For å få konsesjon må du avlegge en kunnskapstest (prøve / eksamen) for å vise at du kan bruke VHF-radioen, og da er det nødprosedyrene og kjennskap til kanalene som er viktigst. Det maritime VHF-båndet er et offentlig nett, og blir avlyttet /brukt av MANGE! Også til telefonering. Derfor konsesjon! MEN: Kommer du i en nødsituesjon, må man bruke alle hjelpemidler for å redde seg selv (og andre?), og det betyr at du KAN bruke ombordværende VHF (eller annen radio) for å påkalle oppmerksomhet. Problemet er at når et "ulovlig" anrop kommer inn til skipsradiostasjonen (som skal lede en slik nødsituasjon), blir det endel tidsforsinkelse med å fastslå identiteten til anroperen OG holdbarheten i nødsendingen. Et eksempel: For mange år siden (før jeg fikk konsesjon), kjøpte jeg en båt med VHF innmontert; På en tur ut Trondheimsfjorden fikk vi se en seilbåt det begynte å ryke fra Vi var for langt unna til å kunne yte hjelp (og med flere små barn ombord), så jeg gikk på kanal 16 og brukte riktig nødprosedyre (som jeg hadde lest meg til), samt identifiserte meg med min radioamatørlisens og sa fra at jeg ikke hadde gyldig VHF-lisens. Selv DA ba de meg vente litt for å sjekke om signaturen min stod i lista; De kom raskt tilbake og videre kommunikasjon "gikk etter boka". men hvis vi hadde opptrått feil, ville det sikkert gått mye lengre tid til assistanse hadde kommet frem... (Det hører med til historien at etter at mit nødanrop hadde blitt akseptert, begynte det å brenne i hele riggen, folk hoppet i sjøen men ble plukket opp av hurtiggående båter i nærheten. Det var stille sommerdag med sol.) Tidligere var det meget strengt med kjøp og salg av VHF-stasjoner, men har inntrykk av at dette er utvannet i dag. Var på JULA (allehåndesjappe á la Biltema og Claes Ohlsson) før påske og kjøpte en slik radio MED DSC (automatisk nødsender), UTEN å bli spurt om navn etc. og betalte kontant... Det er sikkert "gøy" å avlytte VHF-radioen (av samme underholdningsønske som politiradioen?) men har man først VHF ombord, anbefales sterkt at man tar lisensen! OG registrere den på båten hvis den er fatsmontert med DSC. Dette kan redde livet! Edited April 23, 2011 by Marwin (see edit history) Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
hev Posted April 23, 2011 Share Posted April 23, 2011 Bruker 2 båter. Kan den registrers på begge båtene? Nei det går nok ikke, lisensen blir tildelt et enkelt fartøy. REF. lisenssøknad på maritimradio.no Quote Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
Mouche Posted April 23, 2011 Share Posted April 23, 2011 En egen VHF? Mener du VHF-lisens så er svaret nei, du registrere alt av radioutstyr på samme lisens. Så hvilket problem har man da ved bruk av en VHF i en venns båt som man ikke har ved bruk i egen jolle? Nja, jeg ser for meg at dette fort kan bli et problem om du må bruke VHF-en f.eks. i en nødsituasjon og du ikke kan bruke den rette identiteten? Hvilket kallesignal skal du bruke når du blir bedt om å identifisere deg? Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hev Posted April 23, 2011 Share Posted April 23, 2011 Så hvilket problem har man da ved bruk av en VHF i en venns båt som man ikke har ved bruk i egen jolle? Det er vel ganske innlysende; når man er i sin egen jolle brukar man sin egen identitet, når man er i sin venns båt (som ikke har vhf-lisens) så bruker man altså ikke sin egen identitet (iflg. det som står i det opprinnelige innlegget). Quote Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
snorken Posted April 23, 2011 Share Posted April 23, 2011 Bruker 2 båter. Kan den registrers på begge båtene? Jeg har konsesjon for vhf på begge båtene. Quote Link to post
hev Posted April 23, 2011 Share Posted April 23, 2011 (edited) Jeg har konsesjon for vhf på begge båtene. OK, det var en ny vri ;-). Tja, jeg er ikke ekspert på dette, ta en telefon til lisensavd. så får du et sikkert svar. Men så lenge som det er snakk om en bærbar VHF uten DSC så kan jeg ikke se at dette skulle være problematisk, skjema for utstyrsendring finner du her. Edited April 23, 2011 by hev (see edit history) Quote Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
FjordHT Posted April 23, 2011 Share Posted April 23, 2011 Et spørsmål jeg stiller meg etter all denne diskusjonen om kurs, regler osv: (jeg har ikke kurs, eller vhf, for å si det med en gang) 2 tenkte og reelle problemstillinger: 1: Jeg bruker båten til en venn, denne har vhf. Skal jeg la den være av, eller skal jeg la den stå på 16 tilfelle noen rundt meg er i nød? (vet jeg ikke har "lov", men skal moralen veie til fordel for dem som trenger hjelp eller de som vil ha lisens/kurs penger hos meg også?) 2: Jeg har en vhf i min båt, midlertidig(kanskje lånt eller glemt), skal den forbli avslått eller skal jeg når jeg kanskje har muligheten til å bidra, la denne stå på nødkanalen? Vet jeg burde ha lisens og alt det dær, men det kommer ikke til å skje denne sesongen heller. Kommer neppe til å kjøpe noen vhf heller for den saks skyld... Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.