Jump to content

Hva er reglene for bruk av VHF? Må man registrere?

Selco18

Recommended Posts

VHF'en kan brukes selv uten omregistrering og lisens?

:nonod: Ikke lovlig, og lovlydig er vi jo de aller felste av oss, håper jeg... Sikkerhetsutsyr skal brukes i henhold til regelverket etter mitt syn.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hva om jeg kjøper en båt med VHF, da blir det vel "frivillig" om jeg vil oppgi dette? Eller?

VHF'en kan brukes selv uten omregistrering og lisens?

joda visst kan den det............det går oxo bra o kjöre bil uten 'lappen'........

men tenk på att VHF er oxo ett proffsutstyr.....di store båterne....benytter samme kanaler.....

det er ikke mange år tilbake som det var 'nesten umöjligt' för oss fritidsseglare att ha VHF ombord......

lär dig att bruke den....att ta ett 'sert' tar maks en uke's plugging på kvelder....... :yesnod::smiley:

S/Y Gunga Din

• 3 år senere...

Gjenbruker denne gamle tråden.

Jeg bruker ofte en båt som tilhører en kamerat, denne båten har ikke VHF. Jeg har VHF sertifikat og lisens for en annen båt. Tar selvsagt for sikkerhets skyld med meg min håndholdte VHF når jeg er ute med båten til kameraten. Lytter til kanal 16 gjør jeg også.

Hva har jeg lov til og ikke lov til når jeg har med meg den håndholdte i båten som ikke er min?

Jeg spurte om dette da jeg var på kurs. Fyren fra Telenor sa at det ikke var noe problem å bruke håndholdt fra en annen båt som du eier ombord i f.eks. en venns båt. Bare husk å bruke navnet på den båten du er i om du skulle bruke VHF'n.

Spurte fordi jeg også bruker mye andres båter uten VHF.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Jeg spurte om dette da jeg var på kurs. Fyren fra Telenor sa at det ikke var noe problem å bruke håndholdt fra en annen båt som du eier ombord i f.eks. en venns båt. Bare husk å bruke navnet på den båten du er i om du skulle bruke VHF'n.

Spurte fordi jeg også bruker mye andres båter uten VHF.

Nja, jeg ser for meg at dette fort kan bli et problem om du må bruke VHF-en f.eks. i en nødsituasjon og du ikke kan bruke den rette identiteten? Hvilket kallesignal skal du bruke når du blir bedt om å identifisere deg?

Men en VHF med feil identitet er selvsagt mye bedre enn ingen VHF i det hele tatt, det er så....

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Interessant trå dette! :yesnod:

Konsesjonskravet er der for å redde liv i første rekke... Riktig nødprosedyre er til for å sikre at opplysningene kommer korrekt frem til mottaker (helst til radiosasjon på land), OG for å hindre at viktig trafikk ikke blir forstyrret.

(Husker de kaotiske forholdene som til tider hersket på 11-meteren (WalkieTalkie-båndet på 60>80-tallet) hvor det ofte var vanskelig å få gjennom et budskap på grunn av uvettig bruk!)

For å få konsesjon må du avlegge en kunnskapstest (prøve / eksamen) for å vise at du kan bruke VHF-radioen, og da er det nødprosedyrene og kjennskap til kanalene som er viktigst. Det maritime VHF-båndet er et offentlig nett, og blir avlyttet /brukt av MANGE! Også til telefonering. Derfor konsesjon!

MEN: Kommer du i en nødsituesjon, må man bruke alle hjelpemidler for å redde seg selv (og andre?), og det betyr at du KAN bruke ombordværende VHF (eller annen radio) for å påkalle oppmerksomhet. Problemet er at når et "ulovlig" anrop kommer inn til skipsradiostasjonen (som skal lede en slik nødsituasjon), blir det endel tidsforsinkelse med å fastslå identiteten til anroperen OG holdbarheten i nødsendingen.

Et eksempel: For mange år siden (før jeg fikk konsesjon), kjøpte jeg en båt med VHF innmontert; På en tur ut Trondheimsfjorden fikk vi se en seilbåt det begynte å ryke fra Vi var for langt unna til å kunne yte hjelp (og med flere små barn ombord), så jeg gikk på kanal 16 og brukte riktig nødprosedyre (som jeg hadde lest meg til), samt identifiserte meg med min radioamatørlisens og sa fra at jeg ikke hadde gyldig VHF-lisens. Selv DA ba de meg vente litt for å sjekke om signaturen min stod i lista; De kom raskt tilbake og videre kommunikasjon "gikk etter boka". men hvis vi hadde opptrått feil, ville det sikkert gått mye lengre tid til assistanse hadde kommet frem...

(Det hører med til historien at etter at mit nødanrop hadde blitt akseptert, begynte det å brenne i hele riggen, folk hoppet i sjøen men ble plukket opp av hurtiggående båter i nærheten. Det var stille sommerdag med sol.)

Tidligere var det meget strengt med kjøp og salg av VHF-stasjoner, men har inntrykk av at dette er utvannet i dag. Var på JULA (allehåndesjappe á la Biltema og Claes Ohlsson) før påske og kjøpte en slik radio MED DSC (automatisk nødsender), UTEN å bli spurt om navn etc. og betalte kontant...

Det er sikkert "gøy" å avlytte VHF-radioen (av samme underholdningsønske som politiradioen?) :lipseal: men har man først VHF ombord, anbefales sterkt at man tar lisensen! OG registrere den på båten hvis den er fatsmontert med DSC. Dette kan redde livet! :smash:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

En egen VHF? Mener du VHF-lisens så er svaret nei, du registrere alt av radioutstyr på samme lisens.

Så hvilket problem har man da ved bruk av en VHF i en venns båt som man ikke har ved bruk i egen jolle?

Nja, jeg ser for meg at dette fort kan bli et problem om du må bruke VHF-en f.eks. i en nødsituasjon og du ikke kan bruke den rette identiteten? Hvilket kallesignal skal du bruke når du blir bedt om å identifisere deg?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Så hvilket problem har man da ved bruk av en VHF i en venns båt som man ikke har ved bruk i egen jolle?

Det er vel ganske innlysende; når man er i sin egen jolle brukar man sin egen identitet, når man er i sin venns båt (som ikke har vhf-lisens) så bruker man altså ikke sin egen identitet (iflg. det som står i det opprinnelige innlegget).

Jeg har konsesjon for vhf på begge båtene.

OK, det var en ny vri ;-).

Tja, jeg er ikke ekspert på dette, ta en telefon til lisensavd. så får du et sikkert svar. Men så lenge som det er snakk om en bærbar VHF uten DSC så kan jeg ikke se at dette skulle være problematisk, skjema for utstyrsendring finner du her.

Redigert av hev (see edit history)

Et spørsmål jeg stiller meg etter all denne diskusjonen om kurs, regler osv:

(jeg har ikke kurs, eller vhf, for å si det med en gang)

2 tenkte og reelle problemstillinger:

1:

Jeg bruker båten til en venn, denne har vhf. Skal jeg la den være av, eller skal jeg la den stå på 16 tilfelle noen rundt meg er i nød? (vet jeg ikke har "lov", men skal moralen veie til fordel for dem som trenger hjelp eller de som vil ha lisens/kurs penger hos meg også?)

2:

Jeg har en vhf i min båt, midlertidig(kanskje lånt eller glemt), skal den forbli avslått eller skal jeg når jeg kanskje har muligheten til å bidra, la denne stå på nødkanalen?

Vet jeg burde ha lisens og alt det dær, men det kommer ikke til å skje denne sesongen heller. Kommer neppe til å kjøpe noen vhf heller for den saks skyld...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...