hev Svart 23.April.2011 Link til dette innlegget Svart 23.April.2011 Et spørsmål jeg stiller meg etter all denne diskusjonen om kurs, regler osv: (jeg har ikke kurs, eller vhf, for å si det med en gang) 2 tenkte og reelle problemstillinger: ...osv-osv... Regelverket er vel ganske greitt her; I begge tilfellene skal VHFen være avslått. Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
hifo Svart 23.April.2011 Link til dette innlegget Svart 23.April.2011 Det er da fornuften bør seire mener jeg. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
FjordHT Svart 25.April.2011 Link til dette innlegget Svart 25.April.2011 Regelverket er vel ganske greitt her; I begge tilfellene skal VHFen være avslått. Joda, det sier regelverket, men hva ønsket du at jeg hadde gjort? hva hvis jeg var nærmeste båt til deg når du var i nød og jeg fulgte reglene? Det er da fornuften bør seire mener jeg. Og hva sier fornuften deg? Sitér dette innlegget Link to post
hev Svart 25.April.2011 Link til dette innlegget Svart 25.April.2011 Joda, det sier regelverket, men hva ønsket du at jeg hadde gjort? hva hvis jeg var nærmeste båt til deg når du var i nød og jeg fulgte reglene? --- og Og hva sier fornuften deg? Det viktigste av alt er selvfølgelig at folk som er i vanskeligheter får den hjelpen de trenger så hurtig som mulig, vi er nok ikke uenige på det punktet Nettopp derfor er det viktig at så mange som mulig har VHF og lærer seg korrekt bruk og prosedyrer. Nå er det en gang slik at lover og regler er det på de fleste områder i samfunnet, og desse må vi, enten vi liker det eller ikke, prøve å overholde så godt vi kan. Det kan være fartsgrenser, aldersgrenser, promillegrenser, effektgrenser - you-name-it. Av og til skulle vi kanskje ønske at noen regler gjaldt bare for andre og ikke for meg og mine, men slik kan det nok ikke være. Når det gjelder maritim VHF så kan den nå kjøpes over disk når det måtte passe, men for å ta den i bruk så er det altså krav om lisens og sertifikat, og har du ikke papirene i orden så bør du la utstyret stå urørt. (Det blir som med bil; du kan kjøpe den og ha den stående ubrukt i garasja så lenge som du vil, men for å ta den i bruk så må du ha vognkort/kjennemerke. Og skal du eller noen andre kjøre den så må du/de ha sertifikat). Slik er det bare.... Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
MaSa Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Har noen spørsmål rundt bruken av vhf.Jeg tok vhf sertifikatet for ett år siden, i fjor brukte jeg ikke vhf da jeg kun hadde håndholdt apparat som virket dårlig, snakket litt med båtfølge på avtalt kanal uten at det var noe seriøst over oppkall osv .men så dårlig rekkevidde og signaler at 50 meter ble for langt unna.Vi bruker vhf ifm arbeid omtrent daglig på avtalt kanal uten at det foreligger sertifikater på de fleste. Så bruker det mye i jobbsammenheng.Men nå har jeg kjøpt stasjonær vhf og loddet kabel osv selv til eksisterende ubrukt antenne på båten og var litt nysgjerrig på om det virket greit og signalene fungerte bra.Så jeg gjorde som jeg husket fra kurset. Her er samtalen ganske nøyaktig slik jeg husker den."Tjøme Radio *2 dette er MaSa *2 på kanal 1 for vhf test!""Ja masa, tjøme svarer. Hva er kallesignalet ditt masa""Kallesignalet er Lima Golf 8077" " Ett Øyeblikk" "Masa, hvor ligger du hen?""Jeg er i firerfjorden inn mot porsgrunn""Ja signalene dine fungerer fint ser det ut som"" Det er flott , jeg ville bare teste ut før sesongen sparker i vei da anlegget er nytt"" Ha en fin sesong, Slutt Tjøme"" Takk for det"Så kommer spørsmålene er det normalt ved henvendelser å bruke kallesignalet fremfor båtnavnet? det hører jeg sjeldent på vhf iallefall.Og nå en slik samtale avsluttes, burde jeg kvittert den siste mld min med slutt Masa, også ?Og når dere kjører flere båter i følge så er jo gjerne avtalt en kanal man prates på, kaller dere opp på skikkelig måte da, eller roper dere bare per,ola,kari eller båten og venter på svar?som om du er i tlf?Det er slik jeg stort sett hører det blir gjort på vhf når jeg er ute.og slik vi har gjort det også uten og følge vhf kutyme..Håper vi blir flinkere til å benytte oss av vhf denne sommeren da jeg har en som virker skikkelig.Og folk snakker om at vi burde bruke vhf mer aktivt, snakker vi da om oss båter i mellom eller hva mener vi, for er vel ikke meningen å preike ned tjøme og rogaland for og praktisere?Jeg har lyttet aktivt på 16 med håndholdt men brukte den ikke aktivt selv. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Benji Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Hei MaSa, ja bruk kallesignalet ditt når du kaller opp, det er bare ditt, og er sikreste identifikasjon av deg. Veldig hyggelig at du fikk klart svar fra Tjøme. Du skriver at du har loddet kabelen til antenne - veldig bra, eneste som duger - og resultat ble jo også bra. Kvitere etter ett slikt oppkall som her, ikke nødvendig, du har jo "kvittert" med "det er flott, jeg vil bare........... Båt - båt mellom kjente, helt sikkert greit med navn, man kjenner som regel igjen stemmen også på kjentfolk. (boka sier noe annet) Lytt aktivt på 16, det skal du, og det er der tryggheten ligger. Ikke vær redd for å "mase" ned Kystradiostasjonene, ta du og test med jevne mellomrom, du får svar, vi er glad for at det testes, opprettholder kunnskapen om bruk hos alle. God sommer. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
MaSa Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Takk for svar Benji du er vel kanskje den som kan svare best uansett :)Men hvordan fungerer dette når jeg kaller opp tjøme, for de opp min gps posisjon så lenge den er aktivert på VHF og får dere automatisk opp mmsi nummeret?Lytte på 16 gjør jeg uansett :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Benji Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Hei Nei vi får ikke opp din posisjon, den kommer kun opp om det sendes Distress. I noen tilfeller også om du sender ett routinekall til oss på DSC, noe jeg anbefaler alle å trene på. Bruk ev simulatoren på www.maritimradio.no til trene, veldig nyttig verktøy. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 (redigert) Når det gjelder maritim VHF så kan den nå kjøpes over disk når det måtte passe, men for å ta den i bruk så er det altså krav om lisens og sertifikat, og har du ikke papirene i orden så bør du la utstyret stå urørt. Er forsåvidt ikke uenig men syns din konklusjon blir litt feil. Om man har VHF utstyr i egen båt bør man, som et minimum, levere inn søknad for å bli konsesjonshaver på utstyret. Da har man en lovlig installert VHF i båten som alle med VHF sertifikat kan bruke, inkludert en selv om man en dag ønsker å ta sertifikat eller er i nød. Særlig er jo dette aktuelt om man har flere brukere på båten, eller hvis man feks leier/låner ut båten av og til. Det at man selv ikke har VHF sertifikat bør jo ikke stoppe en i å ha lovlig konsesjon og fungerende utstyr som hvem som helst med VHF sertifikat kan bruke. --------- Med en godkjent installasjon mener jeg at man bør overholde lytteplikten og derav hjelpe folk i nød, også uten sertifiakt, men holde seg unna å snakke i VHFen med mindre det handler om liv og helse. ---------- Har man fungerende og godkjent utstyr ombord vil jeg si at man har misforstått loven og intensjonen hvis man hevder at man ikke skal lytte på kanal 16 fordi en ikke har VHF sertifikat. Nød går foran andre lovregler. Om det å lytte på kanal 16 uten sertifikat så er ulovlig så er man i det minste innenfor moralen. Det er tross alt best å være innenfor moralen og utenfor loven enn motsatt. Bare selve ideen om at noen kan dø eller bli skadd fordi man i følge loven ikke skal lytte på kanal 16 uten sertifikat når man har lovlig montert og godkjent utstyr ombord.. Ok, man har kanskje rett etter loven men man har gjort feil etter alle moralske og etiske standarder. Redigert 16.Mars.2015 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
plotte Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Tok lappen under grand prix på lørdag , tok ca 45 min på nett. fikk i dag lisensen på den gamle vhf som står i min nye båt . med lesing tok dette 1,5 timer jobb for meg og koster bare 12-1300 kroner for lappen og lisens. Det er veldig lite for din og andres trygghet mener jeg :) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Tok lappen under grand prix på lørdag , tok ca 45 min på nett. fikk i dag lisensen på den gamle vhf som står i min nye båt . med lesing tok dette 1,5 timer jobb for meg og koster bare 12-1300 kroner for lappen og lisens. Det er veldig lite for din og andres trygghet mener jeg :) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
176-671 Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 ...og sørger du i tillegg for litt praksis, med DSC-rutineanrop til en bekjent eller til kystradioen samt et oppkall for å sjekke at det hele virker (prøv å ringe kona over kystradioen!), så blir det hele virkelig verdt investeringen i tid og penger! :) Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
MaSa Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Hvis jeg vil kalle opp en båt som jeg ikke vet hva heter som jeg ser, enten på kollisjonskurs eller vil advare han mot noe. Kaller jeg da bare opp båten på k-16 med den infoen jeg har og håper på svar? Det er jo langt ifra alle som har vhf og som har den på bestandig. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Benji Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Hvis jeg vil kalle opp en båt som jeg ikke vet hva heter som jeg ser, enten på kollisjonskurs eller vil advare han mot noe. Kaller jeg da bare opp båten på k-16 med den infoen jeg har og håper på svar? Det er jo langt ifra alle som har vhf og som har den på bestandig. Ja, ikke stort annet du kan gjøre. Mer info du kan gi om type båt, og hvor du/dere befinner deg, større sjanse for svar. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Hvis jeg vil kalle opp en båt som jeg ikke vet hva heter som jeg ser, enten på kollisjonskurs eller vil advare han mot noe. Kaller jeg da bare opp båten på k-16 med den infoen jeg har og håper på svar? Det er jo langt ifra alle som har vhf og som har den på bestandig. Om du investerer i en Ais mottaker vil du jo i hvert fall få opp navnet på de båter som har AIS om bord dette gjelder da alle over 15 meter. Dette synes jeg fungerer meget bra. vurderer og sette inn sender også. slik at alle andre med AIS ser meg også. Kalte opp M/S Oslofjord i sommer. det var tåke og dårlig sikt, hvor ga beskjed om at jeg krysset forran han og at vi holdt 25 knop. Han takket for anropet og sa at han allerede så oss på radaren og skulle holde oppsyn. Sitér dette innlegget Link to post
plotte Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 ...og sørger du i tillegg for litt praksis, med DSC-rutineanrop til en bekjent eller til kystradioen samt et oppkall for å sjekke at det hele virker (prøv å ringe kona over kystradioen!), så blir det hele virkelig verdt investeringen i tid og penger! :) Sitér dette innlegget Link to post
Kyst1 Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 (redigert) Tok lappen under grand prix på lørdag , tok ca 45 min på nett. fikk i dag lisensen på den gamle vhf som står i min nye båt . med lesing tok dette 1,5 timer jobb for meg og koster bare 12-1300 kroner for lappen og lisens. Det er veldig lite for din og andres trygghet mener jeg :)Helt enig ! :-) I det store pengesluket båtliv er, burde det helt klart ikke nødvendigvis stå på kostnaden :-) Tok selv lisens på 1 dag ved hjelp av båtførerprøven.com og netteksamen fra Telenor Maritim Radio. Veldig lærerikt. Anbefales! Redigert 16.Mars.2015 av Kyst1 (see edit history) Sitér dette innlegget Gjør som folk flest - BRUK VEST ! Link to post
hev Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 (redigert) Er forsåvidt ikke uenig men syns din konklusjon blir litt feil. ...osv. Denne diskusjonen dukker opp igjen og igjen og igjen, så tror jeg avstår fra å kommentere utover det jeg har gjort tidligere. Regelverket er slik det er, og om man skal trekke moral inn i bildet så blir det komplisert. Men bruk (inkl. lytting) av maritim VHF skal skje av en person, eller under påsyn av en person, som har skrevet under på et taushetsløftet, dvs. at vedkommende har sertifikat. mvh Helge Redigert 16.Mars.2015 av hev (see edit history) Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
plotte Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 (redigert) Var i min "nye",brukte marex i går :) kikka litt på vhf`n et gammelt rakleverk av en skanti 3000. skjønte ikke en dritt av den, så bestilte STANDARD HORIZON GX-1200E den virker ok ????? anyone ?? Redigert 18.Mars.2015 av plotte (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Var i min "nye",brukte marex i går :) kikka litt på vhf`n et gammelt rakleverk av en skanti 3000. skjønte ikke en dritt av den, så bestilteSTANDARD HORIZON GX-1200E den virker ok ????? Standard Horizon lager bra utsyr, de er også store på radioer til radioamatører, men da under ett annet navn, og der regnes de som veldig bra. Det er en helt enkel og grei VHF som har det du trenger. Som Rema sier, det enkle er ofte det beste. Lykke til Plotte, og husk å tes nå da før du stikker over fjorden fra Halden. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
plotte Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 skal gjøre det :) er vel bare og kaste skanti`n ,eller ????????? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Aldri si aldri, men tror ikke du får noe for den. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Denne diskusjonen dukker opp igjen og igjen og igjen, så tror jeg avstår fra å kommentere utover det jeg har gjort tidligere. Regelverket er slik det er, og om man skal trekke moral inn i bildet så blir det komplisert. Men bruk (inkl. lytting) av maritim VHF skal skje av en person, eller under påsyn av en person, som har skrevet under på et taushetsløftet, dvs. at vedkommende har sertifikat. mvh Helge Se vekk fra lytteplikten. Det var mer det at du utelot/underkommuniserte at det selvsagt er smart å ha en lovlig, funksjonell og registrert VHF stasjon ombord, uavhengig av om man selv har VHF lappen eller ei. Enhver funksjonell og registrert VHF stasjon i båt er et steg mot økt sikkerhet. At en med lappen på VHF har raskest mulig tilgang på en funksjonell og registrert VHF er en fordel for alle. --------- For alles sikkerhet burde det bli mulig å registrere konsesjonen (kun) på båten slik at nye båter kunne bli levert med fungerende utstyr klar til bruk. Kostnaden for en VHF relatert til nybåtkjøp er "ingenting" og det ville motivert mange flere til å ta sertifikat slik at VHF ikke dør ut til fordel for mobil. Sitér dette innlegget Link to post
hev Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 Se vekk fra lytteplikten. Det var mer det at du utelot/underkommuniserte at det selvsagt er smart å ha en lovlig, funksjonell og registrert VHF stasjon ombord, uavhengig av om man selv har VHF lappen eller ei. Enhver funksjonell og registrert VHF stasjon i båt er et steg mot økt sikkerhet. At en med lappen på VHF har raskest mulig tilgang på en funksjonell og registrert VHF er en fordel for alle. --------- For alles sikkerhet burde det bli mulig å registrere konsesjonen (kun) på båten slik at nye båter kunne bli levert med fungerende utstyr klar til bruk. Kostnaden for en VHF relatert til nybåtkjøp er "ingenting" og det ville motivert mange flere til å ta sertifikat slik at VHF ikke dør ut til fordel for mobil. Ja, enig i at en registrert VHF ombord i flest mulig båter vil være et stort pluss, og det vil helt sikkert bidra til økt sikkerhet. Den løsningen du skisserer, med å registrere på fartøy og ikke på eier, ligner på den som blir brukt på målepliktige fartøy, men om det ville ha noe for seg når det gjelder fritidsflåten er jeg usikker på. Faktisk så har det gått litt i motsatt reting i det siste ifm. bærbare VHFer som blir registrert på person til brukt i kajakker og mindre åpne båter. Om det skulle skje endringer så vil det nok uansett være et langt lerret å bleke, så enn så lenge så må vi forholde oss til de reglene som gjelder per idag mvh Helge Sitér dette innlegget Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2015 En ting jeg tenkte på, så lenge fritidsflåten ikke er registrert på noen måte (utover frivillig) så er jo en slik idé jeg trodde jeg hadde i ett opplyst øyeblikk selvfølgelig dødfødt. Men allerede i dag så kan feks nybåtselgere si: -"Vi monterer VHF og registrer den i ditt navn, bare signer her så ordner vi papirene". - "Vil du ha kurs så får du xx% rabatt om du tar nettkurset hos xxx som vi har en avtale med". Kanskje Maritim radio skulle ta en liten kampanje mot båtforhandlere? Er ikke sikkert forhandlerne er helt oppdatert på hvor, relativt sett, enkelt både regelverk og tilgjengelig lovlig bruk av VHF er. Billig er det også. Jaja. I mellomtiden er ting som de er, og de er jo ikke så værst :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.