Jump to content

Hva er reglene for bruk av VHF? Må man registrere?

Selco18

Recommended Posts

Hei

Nei vi får ikke opp din posisjon, den kommer kun opp om det sendes Distress.

I noen tilfeller også om du sender ett routinekall til oss på DSC, noe jeg anbefaler alle å trene på.

.

Nyskjerrig spurt, det føres vel statestikker/avvik ved feil bruk? Har du noe tall på det?

Hvor lenge prøver dere å kalle opp før det blir satt i gang aksjon?

Men det er en liten forskjell. Den som har sertifikat har ikke lov å videreformidle det han har hørt. han hag skrevet under på taushetsløfte, men det har ikke han uten lappen! :giggle:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nyskjerrig spurt, det føres vel statestikker/avvik ved feil bruk? Har du noe tall på det?

Hvor lenge prøver dere å kalle opp før det blir satt i gang aksjon?

Det føres statestikk på hvem som kaller opp for test, og lignende - all trafikk skal registreres hos oss.

Om det er noen som utløser Distressmelding -ved å bruke knappen - så er jo det første vi gjør å prøve å oppnå kontakt med vedkommende, om vi ikke oppnår kontakt så vil det bli satt igang en aksjon umidelbart i sammarbeid med HRS som er ansvarlig for all redning i Norge.

Vi tar heller en gnag for mye, enn en for lite.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Guest Avmønstret#

Ehh nei, lytting er også bruk :nonod:

Det er jeg helt enig i.

Men så var det spørsmålet om å være innenfor regelverket og utenfor moralen da. Det blir et personlig valg.

I en båt med fungerende/registrert VHF skal, i min moral, en lytte på kanal 16 uansett hvilke folk som er ombord og hvilken sertifisering de måtte ha. Det kan være minutter eller sekunder som avgjør om noen blir skadd for livet eller dør. Det er viktigst etter min moral men feil etter regelverket.

Tror ikke noen vil ha problemer i ettertid med å stå inne for at de har "tyvlyttet" på kanal 16 om det gjorde at de kunne hjelpe noen i nød.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...