Jump to content

Kjøpt Nidelv 24 - Første spørsmål


Nybåt

Recommended Posts

Nettopp kjøpt Nidelv 24 - 79 med Volvo Penta MD17C og har da følgende spørsmål:

 

- Glad i å fiske. Dorge fart er gjerne 2 - 2,5 knop. Er det problematisk for motoren å kjøre så sakte over lengere tid?

 

- Drypper litt fra akslingen ved fettkoppen. Ikke mye, litt. Hvordan fikse det?

 

- Ser at det er bittelitt vibrasjoner på akslingen ved lavt turtall, retter seg ved litt høyere. Bør det gjøres noe med, eventuelt hva er for mye og hva er ok?

 

- Hva er marsjturtall og maks turtall på denne motoren?

 

Tja - det var alt etter første båttur. Båten er jo kjempefin og et fantastisk løft etter å ha duppet rundt med motorstopp i trebåt i flere år.

Link to post
Share on other sites

Hej. Jeg har sejlet med samme motor i 17 år dog i en JodaTur 24. Motoren kan sagtens kører i lang tid med lave omdrejninger. Motoren gik rigtig godt mellem 1700 og 1900 omdr. Find det sted hvor der er færrest vibrationer. Rigtig god motor, aldrig problemer. Hvis Fedt koppen er med fedtsnor så gør det ikke noget at det drypper lidt. Så er man også sikker på at lejet bliver kølet.

God sommer. :flag_da:

Link to post
Share on other sites

Har kjørt samme båt i flere år, og har erfaring med at akslingen på disse Nidelvene trenger en avbalansering etter noen års drift. Den vibrasjonen blir så godt som borte etter det ! Ta den av og få det gjort til vinteren. Da vil du oppleve at du ikke trenger å fylle på så mye grease også !

Link to post
Share on other sites

Aksling med litt kast i skaper noe irritasjon og bør justeres av og til. Med det så mener jeg at du bør sjekke dette hvert 2 eller 3 år. Det er helt normalt at motorlabbene endrer seg når de blir eldre. De synker gjerne litt sammen og dette skaper den ubalansen du har i akslingen din. Jeg har akkurat gjort denne jobben med å rette opp motoren slik at akslingen står riktig / fjernet kast i akslingen. Det finnes toleranseavvik på hvor mye kast du kan ha før du bør / må gjøre noe med dette problemet. Jeg justerte min motor opp i fremkant med nesten 2 cm for å fjerne dette kastet og fikk en vesentlig mer behagelig båt med mye mindre støy. Det som nå gjenstår er å få avbalansert propellen men det skal gjøres til vinteren.

 

Tror mange båteiere med aksling ikke er klar over at akslingen skal måles for ubalanse med jevne mellomrom og konsekvensen av dette er unødvendige slitasjer i lagre og simringer samt propellhylsa.

Skulle vel ikke forundret meg om den lekkasjen du har er et resultat av lengre tids kjøring med denne ujevnheten / kastingen i akslingen.

Dette er uansett en relativt enkel jobb å rette opp motoren og som du kan gjøre i løpet av noen kveldstimer selv om båten står på sjøen men vannlekkasjen må nok tas når båten kommer på land. Da må du nok skifte cutlesslageret ditt... Det står mye info om dette på disse kunnskapsrike sidene :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...