sigurd_92 Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Hei! Har akkurat fått kjøpt en Tohatsu 9,9 hk som ser slik ut: Det jeg lurer på er om man trimmer den til 15hk ved å bare skru ut den skrua som stopper gassarmen fra å gå helt rundt, eller må man ta ut en pakning mellom innsug og forgasser?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
goggen Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Jeg har nylig kjøpt en tilsvarende Tohatsu 9,9 hk til lettbåten. Da fikset butikken oppjusteringen før jeg hentet motoren. Så vidt jeg forsto ble pakningen byttet ut med en med bedre gjennomgang..... (Eller fjernet eller modifisert...) I tillegg måtte forgasseren justeres på nytt når dette var utført. Det er uansett ikke nok å justere skruen. Quote Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post Share on other sites More sharing options...
GameOver Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Jeg har en 9.9 tohatsu 2004 mod. Jeg fjernet den pakningen mellom forgasser og motor og tok pakkningspasta mellom og skurdde igjen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sigurd_92 Posted June 21, 2007 Author Share Posted June 21, 2007 Takk for svar, men jeg lurer fortsatt på om det å ta ut skruen som sitter her: (på det crappy bildet jeg tegnet står den på full gass og butter mot den øverste skrua) Eller blir det ikke noe særlig effektøkning av det? Jeg må prøve det med forgasseren Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sigurd_92 Posted June 21, 2007 Author Share Posted June 21, 2007 anyone??? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Anonym Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Har man Tohatsu bør man bare være overlykkelig så lenge den går, og ikke skru på den mer enn absolutt nødvendig! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Burde gå greit å ta ut den skrua. Pass uansett på at du ikke får overturtall på motoren. Jeg hadde nok prøvd dette ja Quote Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 (edited) Det står en del om dette temaet på erfaringsdatabasen her på BP. (under Tohatsu) Har selv en 25 hk Tohatsu, 2004 mod. Her må lysåpning i pakning mellom forgasser og manifall gjøres større. Edited June 21, 2007 by chagall (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 Skru av luftfilter og kikk inn i innsugningen der ser du gasspjeldet står det rett ut ved fult pådrag er det ingen vits i å stille på den skruen ...ved justering av skuen kan det også være at tenning justeres da det er normalt på flere merker Quote Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Posted June 21, 2007 Share Posted June 21, 2007 , og ikke skru på den mer enn absolutt nødvendig! Jeg er helt enig forsåvidt, da det ikke er nødvendig med skruing på en Tohatsu. Så sant man ikke er opptatt av å oppjustere motoren for høyere ytelse , trenger man ikke "skru"mye på en Tohatsu. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
p-kaill Posted June 22, 2007 Share Posted June 22, 2007 I tillegg til mer bensin har hvilken type propell har nok også noe å si for hvor mye fart en får. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sigurd_92 Posted June 28, 2007 Author Share Posted June 28, 2007 Jeg er helt enig forsåvidt, da det ikke er nødvendig med skruing på en Tohatsu. Så sant man ikke er opptatt av å oppjustere motoren for høyere ytelse , trenger man ikke "skru"mye på en Tohatsu. Har du lest hva jeg har skrevet? det jeg vil fram til ER hvordan jeg skal få høyere ytelse ut av 9,9 hk`en min... ved å trimme den til 15 hk Altså, jeg spør igjen, er det noen som har peiling på Tohatsu 9,9hk(15hk) 2006 og kan gi meg en trinn for trinn oppskrift på hvordan man gjør den om til en 15 hk?? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
gammabusa Posted June 28, 2007 Share Posted June 28, 2007 Det du må gjøre er å gå i Tohatsubutikken å kjøpe en ny "gasskam" som vi kaller det og skifte ut 9,9 kammen med 15 kammen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Posted June 28, 2007 Share Posted June 28, 2007 (edited) Har du lest hva jeg har skrevet? det jeg vil fram til ER hvordan jeg skal få høyere ytelse ut av 9,9 hk`en min... ved å trimme den til 15 hk Hvis du leste mitt innlegg, var dette et svar til Anonym!!!!!! Ellers henviste jeg til EMNEOVERSIKT her på BP, hvor det står en god del om dette under TOHATSU. Edited June 28, 2007 by chagall (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sigurd_92 Posted June 28, 2007 Author Share Posted June 28, 2007 Det du må gjøre er å gå i Tohatsubutikken å kjøpe en ny "gasskam" som vi kaller det og skifte ut 9,9 kammen med 15 kammen. Hvor sitter gasskammen, og hvordan ser den ut? Hvis du leste mitt innlegg, var dette et svar til Anonym!!!!!!Ellers henviste jeg til EMNEOVERSIKT her på BP, hvor det står en god del om dette under TOHATSU. Jeg var innpå der og titta, men det sto ingenting om hvordan du trimmer en Tohatsu 9,9... Det var jo bare noen "presentasjoner" av forskjellige båter Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Posted June 28, 2007 Share Posted June 28, 2007 Hei klikk på Emneoversikt øverst på siden. Gå da til fremdrift utenbordsmotorer. Da finner du Tohatsu og ser alt som medlemmer har skrevet om Tohatsu 9,9 (15 hk) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GøyPåHavet Posted October 8, 2010 Share Posted October 8, 2010 Jeg kjøpte samme motor i dag Jeg skal også trimme denne. Hvordan gikk det med din trimming? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GøyPåHavet Posted October 9, 2010 Share Posted October 9, 2010 Som jeg har forstått så er det bare og fjerne en plastdings mellom forgasser og motor? Så stille på tenningen? Jeg får min slik motor på Mandags morgen blir spennende. Gidde 6000,- for en som er ubetydelig brukt Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Vindfang Posted October 10, 2010 Share Posted October 10, 2010 Hei Du må som nevnt her kjøpe deg en gasskam for 15 hester utgaven og i tilleg justere overføringen bort til gasspjeldet til denne. Du finner denne ved en plastrulle du ser veveger seg når du vrir på gassen. Du må løsne snorstart-systemet for å bytte denne (ikke den midterste skruen!). Den sitter festet med to skruer(unbraco).Jeg har lagd meg en selv som gir en jevnere spjeldåpning enn den du kjøper. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GøyPåHavet Posted October 10, 2010 Share Posted October 10, 2010 Noen som vet om en side jeg kan bestille den kammen fra? Noen soom vet hvor mye en slik koster? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Vindfang Posted October 10, 2010 Share Posted October 10, 2010 Hei Jeg ser en i en tidligere tråd har kjøpt en hos MC Marin i Bergen for 108 kroner. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GøyPåHavet Posted October 11, 2010 Share Posted October 11, 2010 Blir nokk ikke noe Tohatsu 9,9 2006 modell Grunnet at Selger ¨¨sendte motoren med hurtigruta¨¨. Dagen etter motoren skulle komt fram ringte jeg terminalen som sa at det ikke hadde kom noe pakke til meg. Selger tar ikke telefonen eller svarer på melding heller. Glad jeg ikke forhåndsbetalte! Annonsen ligger på autodb. :headbang: Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts