Jump to content

dekksalong seilbåt

Sun Flyer

Recommended Posts

underrigget så det holder i forhold til vekt. Derfor er den treg i lite/mellomvind. I veldig mye vind vil den ha for mye avdrift på kryss pga den grunne kjølen.

8,5 knop holder for oss. Vi liker oss på sjøen, og har ingen hast med å komme i havn. Tross alt er vi på tur. Regatta seiler jeg med andre båter.

Rullemast. Det er ikke spesielt smart verken for sikkerheten eller seilegenskapene.

:crazy::crazy::crazy::crazy::crazy:

8,5 knop holder for oss. Vi liker oss på sjøen, og har ingen hast med å komme i havn. Tross alt er vi på tur. Regatta seiler jeg med andre båter.

:crazy::crazy::crazy::crazy::crazy:

Det er veldig mange seilbåter som kan seile i 8,5 knop, men du trenger ikke prøve å få meg til å tro at dette er det den normale farten din for seil.

Hva er det som er bra med rullemast?

Her er noen minus:

- Seilet blir dårligere

- masten blir tyngre

- det kan henge seg opp, og da kan virkelig farlige situasjoner oppstå

Hvis du seiler i stiv/sterk kuling. Da er selvfølgelig seilet revet. Hva om det spjæres? Ruller du det inn eller ut da? Kjenner en som rullet det inn i masten. Han hang der oppe i 4 timer for å få det ut igjen når han kom i havn. Er det et alternativ å rulle det ut for å ta det ned? Neppe noe en prøver i stiv kuling, eller? Spesielt hvis seilet har disse 16 meter lange stående spilene. Fint hvis du kan fortelle hva du har som plan i en slik situasjon. Kan være avgjørende for om jeg tør å kjøpe en båt med rullemast.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg synes at det med rullemast kommer helt an på båten det sitter på. Det er uegnget for regattaseiling, men til turseiling ser jeg helt klart fordelene med det. ER selv ikke noen tilhenger av rullestorseil, men har det på min nye 48 foter og vil ikke bytte det i noe annet. Fordelen med det på en såpass stor båt er helt klart det at det blir seilt mye mer og spesielt siden jeg seiler mye alene er dette en kjempefordel. ER ikke mange som seiler båter på over 45 fot alene med full seilføring på små ettermiddagsturer (eller lengre for den saks skyld). Jeg synes det fungerer kjempefint for mitt bruk, men ville nok ikke betalt ekstra for å få rullestorseil hvis jeg hadde kjøpt en båt under 45 fot. DA er det like greit med tradisjonelt storseil, men er ikke enig i at det kun er bakdeler med rulleseil.

Fordeler jeg ser:

-Kjempefint å håndtere alene

-Enkelt å reve

-gjør at man bruker seilet mer

-Når seilasen er avsluttet er seilet ferdig innpakket.

Det er veldig mange seilbåter som kan seile i 8,5 knop, men du trenger ikke prøve å få meg til å tro at dette er det den normale farten din for seil.

Dette har vel du svaret på. Hvor fort seilte du med Regina'en du påstår å ha seilt ?

Hva om det spjæres? Ruller du det inn eller ut da? Kjenner en som rullet det inn i masten.

Hva gjør du med rullegenoa'en, hvis du spjærer forseilet ? ( Akkurat det samme gjør jeg også. Ruller ut og slipper fallet )

Rullemast er jo kliss likt en rullegenoa. Hvorfor være imot ny teknologi som fungerer perfekt hele tiden ? :confused:

Fordi jeg kjenner en håndfull mennesker som ikke ville valgt det hvis de fikk valget. Selv har jeg ikke prøvd rullemast, bare hørt om typiske ting som skjærer seg. Har du lange spiler i ditt storseil?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg har seilt båter med og uten spiler med rullemast.

Aldri hatt problemer.

Jeg ser jo også det poenget ditt med vertikale spiler, at man ikke kan slippe fallet sånn uten videre. Da vil jo spilene brekke, men hvis valget er kræsj eller brukne kullfiber spiler, så er jo valget enkelt. Men seilet vil man jo alltids få ned. Det er jo bare å bruke makt.

Jeg skal ALDRI ha en turbåt uten rullemast.

quote.gif

Her er noen minus:

- Seilet blir dårligere
- masten blir tyngre

Hvis du seiler i stiv/sterk kuling. Da er selvfølgelig seilet revet. Hva om det spjæres? Ruller du det inn eller ut da? Kjenner en som rullet det inn i masten. Han hang der oppe i 4 timer for å få det ut igjen når han kom i havn. Er det et alternativ å rulle det ut for å ta det ned? Neppe noe en prøver i stiv kuling, eller? Spesielt hvis seilet har disse 16 meter lange stående spilene. Fint hvis du kan fortelle hva du har som plan i en slik situasjon. Kan være avgjørende for om jeg tør å kjøpe en båt med rullemast.

Dersom noen ser det som et potensielt problem at man kan komme til å måtte bruke 4 timer i havna etter at situasjonen er under kontroll for å forhindre en "farlig situasjon" bør de koste på seg et kurs i kost/nytte vurdering - spesielt med tanke på hvor ofte man erfarer at selilet spjæres...

Mine neste seil skal også ha vertikale spiler, både i kryssfokk og storseil. ( VERTECH fra Lundsail.se )

Å ikke velge rullemast på en turbåt, blir like idiotisk som å skulle velge "vanlig" forstag, uten rull. Tror ikke det er lett å selge turbåt uten rullemast lenger. Rullemast er fremtiden for oss alle, bortsett fra journalistene fra Seilas og Seilmagasinet, som ligger å driver rundt i Oslofjorden. ( Les: Alle i Oslofjorden klarer å håndtere seil i 2 m/s , men hvor ofte blåser det så lite i Mandal ? )

Her er noen minus:

- Seilet blir dårligere

- masten blir tyngre

jeanneau dine inlegg føles alltid som om de kom i åttiåra.

Dette har blitt sagt før om rullegenoa, dine innlegg i andre saker angående Bavaria er lik de som tidligere var om Maxi.

Vet ikke hvor gammel du er men er du gammel nok så var du nok mot plastbåter, da tre var best og sikkert kraftigt inne i diskusjonen om redningsskøytene burde bli motorisert

Hva gjør du med rullegenoa'en, hvis du spjærer forseilet ?

Jeg får svare. Med rullegenoa fortsetter du bare å rulle inn selv om seilet er spjæret. Det er ikke nødvendigvis mulig med rullemast.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Å ikke velge rullemast på en turbåt, blir like idiotisk som å skulle velge "vanlig" forstag, uten rull.

Nuvel.

Lazy-bag for forseil har jeg ikke sett ennå. Men lazy-bag er en løsning som fungerer bra for storseil. Dessuten finnes det jo rullebom. Mao flere gode alternativer til rullemasten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...