Jump to content

dekksalong seilbåt

Sun Flyer

Recommended Posts

Iano2: Jeg har et par kompiser (tro det eller ei..). Han som har rullemast spjæret en gang seilet slik at uthalhjørnet ble revet av. Han måtte da bryte den regattaen han seilte. En annen med vanlig storseil fikk akkurat samme problemet. Han tok da ned et rev i storseilet og fortsatte regattaen. På et rolig tidspunkt reparerte han skaden og kunne ta opp resten av seilet igjen. Den første båten var en svær 50-foter med dekksalong og det hele. En ordentlig havseiler/langturbåt. Den andre var en bavaria match 35. Denne viste seg derfor å takle kulingen på byfjorden(!) best... Nei, gi meg en lett performance-cruiser. Det er sikrere.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Å ikke velge rullemast på en turbåt, blir like idiotisk som å skulle velge "vanlig" forstag, uten rull. Tror ikke det er lett å selge turbåt uten rullemast lenger. Rullemast er fremtiden for oss alle, bortsett fra journalistene fra Seilas og Seilmagasinet, som ligger å driver rundt i Oslofjorden. ( Les: Alle i Oslofjorden klarer å håndtere seil i 2 m/s , men hvor ofte blåser det så lite i Mandal ? )

Å ikke velge rullemast på en turbåt, blir like idiotisk som å ikke ha rull på toalettpapiret.... :puke:

Jeg skjønner ikke at det er så idiotisk å ikke ha rullestorseil - er det bare meg? Å si at det er det samme som rulleforseil blir vel litt søkt. Et vanlig storseil pakkes på bomen eller i lazybag, mens det ikke er like genialt å pakke et forseil som ikke er på rull rett på fordekket?

Jeg har bare seilt med rullemast en gang, det var demo på en ny båt med en seilinstruktør - seilet hadde kilt seg inne i bommen og han brukte 15 min på å få det ut. Det kan godt hende at de som rullet det inn ikke hadde gjordt en god jobb, men en skal vel ha med seg uerfarne båtfolk på seiltur av og til?

Mine neste seil skal også ha vertikale spiler, både i kryssfokk og storseil. ( VERTECH fra Lundsail.se )

Å ikke velge rullemast på en turbåt,

Å ikke velge rullemast på en turbåt, blir like idiotisk som å ikke ha rull på toalettpapiret.... :puke:

det finns alternativ.........

jag ruller oxo mitt storseil, men i bommen........har fullängdspiler o riktig akterende på storseilet..... :smiley:

S/Y Gunga Din

Syens det er enkelt nok uten rullemast, og dessuten er det en mye enklere konstruksjon, og dermed mindre "leamikk" som kan gå istykker.

Derfor kan man virkelig lure på hva det feiler regina_nei_takk som skriver

"Å ikke velge rullemast på en turbåt, blir like idiotisk som å ikke ha rull på toalettpapiret.... "

:nonod:

både ja o nej.......

funker i stort sett helt OK

jag måste opp i vind när jag rever.........

sen ett eller to rev er OK men bunnrev....då mister seglet fasongen blir litt för mye buk/bus.....

skall exprimentere litt i sommar med en liten kort tamp jag legger närmast rullen,näre masten, så att omkretsen på rullen öker litt, vilket

skulle göra att jag ruller in 'mer' duk nära masten...ungefer som foam på genuan

den store fördelen er att jag kan alltid få ned seglet, hissas konventionellt....+ lavare tyngdpunkt i riggen....

S/Y Gunga Din

Synes det er enkelt nok uten rullemast, og dessuten er det en mye enklere konstruksjon, og dermed mindre "leamikk" som kan gå istykker.

Derfor kan man virkelig lure på hva det feiler regina_nei_takk som skriver

:nonod:

..."leamikk" som kan gå i stykker ? Der avslørte du deg. Du har med andre ord ikke peiling på rullemast !!! :lol:

Du har med andre ord ikke peiling på rullemast !!! :lol:

Har jeg påstått det da? Nei, jeg har ikke peiling på rullemast rett og slett fordi jeg ikke trenger det. Har ingenting imot rullemaster.

Minner om:

Å ikke velge rullemast på en turbåt, blir like idiotisk som å ikke ha rull på toalettpapiret....

Hvorfor det?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...