Jump to content

dekksalong seilbåt

Sun Flyer

Recommended Posts

Jeg er overbevist om at rullemast er tingen.

Jeg tror det kan være vanskelig å få solgt brukt turseiler uten dette i fremtiden.

Lundhsail i Sverige lager såpass gode rulleløsninger, med positive akterlik og spiler. Dette fungerer !! :yesnod:

mange fler Segelmakerier enn Lundh fixer dette

en rullmast motsv 2-3 extra hundra kilo i kjölen för att båten skall ha samme rettningstabilitet som motsv konventionell rigg efter vad jag lest noenstans .......

S/Y Gunga Din

Nå har jeg vel aldri påstått det ?

Nei det var vel han uten regina som mente det.

Å ikke velge rullemast på en turbåt, blir like idiotisk som å ikke ha rull på toalettpapiret.... :puke:

Nå vet ikke jeg hva slags seil han har, men det er kanskje nærliggende å tro at sammenlikningen med toalettpapir ikke var tilfeldig? :wink:

[

Ingen har sagt at det er et problem, men her er det snakk om å gjøre det enkelt.

Enkelt, det er et ord vi kan være enige om. Rullestor betyr litt for mye vekt i masta etter min smak. Jeg klarer meg ganske fint med lazyjacks og lazybag, og en enkel reveløsning som ikke bruker kroker og malje. For å gjøre det enkelt og lett brukte jeg litt penger på en fallvinsj med motor. Den kan brukes til andre ting også dersom jeg trenger litt hjelp til å hale i en line.

De franske Ovni-båtene er eksempel på turbåter som verftet nekter å levere med rullemast. Man tenker jo sikkerhet når man bygger langturbåt som skal kunne seiles på hele kloden...

Verden går fremover også på konvesjonelle storseil. På min båt er storseilet montert på noen kulelagrede vogner som går i et spor i masten. Dette gir så lite friksjon at jeg kan dra storseilet (50kvm) opp uten vinsj på min 40-foter. Da går det ikke mye tregere enn rullestorseil. Slikt oppnår en når man kjøper båter som er utrustet med skikkelig dekksutstyr.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

hvorfor leverer da Oyster og HR stadig mer på rull? fordi de ikke tenker sikkerhet?

ofte har man lite mannskap ombord selv på en stor båt. da vil helt klart rullestorseil føre til øket sikkerhet.

rullestorseil med spiler kan jeg riktignok være med på at tøyer grensen motsatt vei .. da blir det ekstra trangt i rullen og sannsynligheten for at seilet låser seg øker betraktelig. dette er jo selvf. avh. av hvilken mastetype man har, hvor tjukke spiler, osv.

Min erfaring for at uhell skjer når man skal berge seil i lazyjack i storm (evt. ikke har mannskap/evt. mannskap som ikke tør gå på fordekk, er større enn at det skjer noe tull med rullestorseilet som fører til uhell i slikt vær om man har trening i å håndtere dette.

Liker ikke Seilas sine journalister som ligger og driver inn i Oslofjorden og forbanner rullestor.... Hadde de bodd der det alltid blåser 10m/s og mer, så tror jeg de hadde skjønt fordelene. Men når man driver og"seiler" rundt Kadettangen, Grassholmen og Hovedøen så har man ikke så mye å bekymre seg over...

Man bør bare prøve å unngå å få bommen i hodet - den kommer fort (spesielt når man ligger og driver) !

Redigert av regina_nei_takk (see edit history)
De franske Ovni-båtene er eksempel på turbåter som verftet nekter å levere med rullemast. Man tenker jo sikkerhet når man bygger langturbåt som skal kunne seiles på hele kloden...

Hanse leveres heller ikke med rullestor, men med selvslående fokk som alternativ løsning for å gjøre ting lett for en familie. Dette begrunnes med seilegenskaper, ikke sikkerhet såvidt jeg ser selv om jeg har hørt om at dette kan medføre problemer når du minst ønsker det.

Vi hadde forøvrig et problem når vi var ute med min kompis sin nyinnkjøpte Bav 36, da kilte tauet på rullegenoaen seg og det var ikke lett å få hverken inn eller ut og siden seilet var halveis rullet inn ville det ikke kunne blitt dradd ned, ergo vil vel problemstillingen fort bli den samme på rullegenoa og rullestorseil, men selvsagt er det mindre plass inn i masta og ergo må det vel antas at sjansen for kiling er betydelig større der, spesielt når det blåser hatter og strå og en ikke får rullet inn optimalt (dvs holdt igjen på uthaleren)...

Vel, er i tvil om jeg skal velge rullestor, fordelene er jo udiskutable. Vips så er seilet inne og det uten at en har måttet lette på r... fra cokpit. Lettere blir det ikke uansett hva som sies. Hos oss vil nok forskjellen fort bli at rullestor kan mor håndtere, men tradisjonelt seil det må far styre med, det vil jo alltid bli tyngre å dra opp enn å rulle ut... Spesielt når båtene blir store... Når jeg likevel er skeptisk er jo det når du ser opp på dette standardseilet fra Bavaria som står på rull... Det ser jo nesten flaut ut og MÅ jo bety mye for seilegenskapene... Ellers syns jeg det er en meget flott båt!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Hanse leveres heller ikke med rullestor, men med selvslående fokk som alternativ løsning for å gjøre ting lett for en familie. Dette begrunnes med seilegenskaper, ikke sikkerhet såvidt jeg ser selv om jeg har hørt om at dette kan medføre problemer når du minst ønsker det.

Et valg mellom hanse og f.eks bavaria innebærer vel først og fremst om en vil ha en ren turbåt eller om man vil en en performance-cruiser. Min erfaring er at en performance cruiser er både lettere å håndtere og virker sikrere til turseiling. Men du får litt mindre bovolum for pengene. Reginaen til Iano er jo rigget som en performance cruiser hvis man ser bort fra rullemasten. Derfor har den sikkert noe trekk derfra i egenskaper. Jeanneau nekter å sette performance rigg og kjøl på sin DS-båter, så det er vanskelig å finne en dekksalongbåt som fungerer som er ren performance cruiser. Ihvertfall til en normal pris. Men det nye franske merket (RM1200) har potensiale hvis en syns det er greit med lite treverk i båten.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...