Jump to content

dekksalong seilbåt

Sun Flyer

Recommended Posts

Rullestor er sikkert OK.

Hvis: du seiler i farvann der det finnes deler og riggverksteder lett tilgjengelig, og at deler kan DHLes innen få dager.

Men hvis man tenker langtur gjelder prinsippet KISS - keep it simple, stupid. Jeg ville ikke likt å havne et eller annet sted i Stillehavet

med et "låst" seil.

Og jeg vil på det sterkeste motsi dem som mener at rullestor har noe med sikkerhet å gjøre. Etter mer enn femti tusen utseilte har jeg vært borti

en del situasjoenr der problemer med å få ned/inn storen hadde vært kritisk.

Et eksempel er da kabelen til vind-måleren (som lå i storseil-tracket) løsnet, og seilet kilte seg under en heftig innseiling i stiv kuling.

Dette løste vi enkelt, - tør ikke tenke på et seil som låser seg INNE i masta.....

Rullestor har IKKE med sikkerhet å gjøre, men bedagelighet!

jeg har seilt noen tusen jeg og .. ca. 5000 i året de siste 6 år. ofte sammen med både erfarne og uerfarne seilere i konvoi med flere båter. std. rullestorseil på en nyere z-spar mast er generelt sikrere for mange (spesielt på båter over ca. 35 fot) enn vanlig seil er min påstand.

kabel skal ligge i egen kabelgate i masten så da "kan" slikt du nevner ikke skje.

skulle et låst seil (noe jeg kun har opplevd få ganger og ikke på nevnte båter) alikevel skje har man mulighet til å løsne bomuthal og heise reserveseilet i reservesporet.

De skumleste opplevelsene mine har vært når de som ikke har hatt rullestorseil har vært for sene med å ta ned seil. I storm er to rev ikke alltid nok og man vil nødig slippe ned seil løst i zip pack i slikt vær. Det er heller ikke så kjekt å gå opp i vinden. Man drøyer å reve med påfølgende overbelastning.

Hva er da sikrest? et svært lite seil med 4 rev ? ja skal man på jordomseiling så kanskje .. til praktisk bruk med begrenset mannskap og stor båt tror jeg rullestorseil fra en leverandør som kan dette godt er sikrest. Ellers kan jeg nevne at vi en gang mistet opphalet på rullestorseilet under seilas. Ikke kjekt men nå vet ihvertfall alle at det bør sjekkes at det er montert riktig så slikt ikke skjer.

Og jeg vil på det sterkeste motsi dem som mener at rullestor har noe med sikkerhet å gjøre. Rullestor har IKKE med sikkerhet å gjøre, men bedagelighet!

...tipper du er journalist i Seilas og "seiler" 99% av tiden innforbi Drøbak :sailing::sailing::sailing:

En liten oppdatering fra trädstarter:

Jeg og admiralinnen har etter nöye vurdering droppet ä gä over til dekksalongbät. Dette fordi det virket umulig ä fä en rask letthändterlig ds til en akseptabel pris. Vi har derfor gätt til innkjöp av "ny" bät som ligner pä den vi har nä. Valget falt pä en Ex-charter Jeanneau Sun Fast 43. Vär nävaerende bät (sun fast 40) er derfor til salgs. Vi overtar den nye bäten i slutten av september. Takk for morsomme innspill.... :wink:

Viggo

Bätboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

• 11 måneder senere...

Driver i min søken etter nye båt og kikker på ekte dekksalong båter.... det vil si med to styreposisjoner, hvorav den ene selvsagt er "innomhus".... Ser at en "svenske" med navn Charles Rutgersson har et lite "snikkeri" på vestkusten og der lager han noen DS båter som ser rett bra ut etter mitt syn. Konstruktører er en ikke helt ukjent krabat ved navn Karl Beijer som er skyld i at Regina af Vindö lager nesten like fine båter CR Yacht.

CR 400 DS er den jeg finner mest spennende og som kunne passe meg..... dog er ikke lommeboken helt enig i at den passer meg, men jobber med saken..

segling%20sn%20bakifrån.jpgsegling%20fr%20sidan%20lä.jpg

Etter som jeg har fått noen skrytemail fra "snikkeriet" om hvor gode disse båtene og at de i tillegg kan seiles.. skroget skal etter det jeg kjønne være skodd om samme lesten som CR400 så må jeg sjekke hva dekksalong ekspertisen mener om saken...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Driver i min søken etter nye båt og kikker på ekte dekksalong båter.... det vil si med to styreposisjoner, hvorav den ene selvsagt er "innomhus".... Ser at en "svenske" med navn Charles Rutgersson har et lite "snikkeri" på vestkusten og der lager han noen DS båter som ser rett bra ut etter mitt syn. Konstruktører er en ikke helt ukjent krabat ved navn Karl Beijer som er skyld i at Regina af Vindö lager nesten like fine båter CR Yacht.

CR 400 DS er den jeg finner mest spennende og som kunne passe meg..... dog er ikke lommeboken helt enig i at den passer meg, men jobber med saken..

segling%20sn%20bakifrån.jpgsegling%20fr%20sidan%20lä.jpg

Etter som jeg har fått noen skrytemail fra "snikkeriet" om hvor gode disse båtene og at de i tillegg kan seiles.. skroget skal etter det jeg kjønne være skodd om samme lesten som CR400 så må jeg sjekke hva dekksalong ekspertisen mener om saken...

Hei,

Jeg møtte en slik i går. Veldig fint. Du har råd, det er bare spørsmål om prioritering....

mvh

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Er enig i at Moody 45 er en meget spennende båt..... men frågen jeg og fruen stiller oss... eller rettere sagt jeg er om vi trenger så stor båt... Vi blir bare 2 voksne og 1 barn ombord i fremtiden når en slik båt skal kjøpes... Fruen er av en annen oppfatning og vil gjeren ha størst mulig båt...... selv om jeg forsøker meg med at størrelsen ikke betyr så mye, så er det ikke sikkert jeg får gjennomslag for mine sysnpunkter.

Prisen er jo virktig den også og jeg har kikket på Ege 40 DS som virker å være en grei båt og til 138000 Euro så er ikke det så hakkende gale(skal innom Istanbul og kikke litt på verftet og båten i løpet av året).... CR400 koster 294000 Euro uten avgifter... Mener at Moody 45 kommer på rundt 330.000Euro... alt er standrad båter... Ege 40 DS og CR 400DS klarer jeg å få hjem som flyttegods og dermed spare momsen og det lille som er av hk avgift... Moody 45 er for stor til å komme inn under regelen for flyttegods... De andre er på grensen og krever noe demontering før måling..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ege 40 DS og CR 400DS klarer jeg å få hjem som flyttegods og dermed spare momsen og det lille som er av hk avgift...

Det er et meget godt argument, ja. :yesnod: Alternativet er å skrive til fru Halvorsen og spørre om det ikke er på tide å justere grensen fra 12 til f.eks. 15 meter (kall det harmonisering med reglene for småbåter eller noe).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...