OT-flyktning Svart 25.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 Lano2 har hytte på skjøen - med sentralstøvsuger regner jeg med Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 25.Juni.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 Iano2: Jeg har et par kompiser (tro det eller ei..). Han som har rullemast spjæret en gang seilet slik at uthalhjørnet ble revet av. Han måtte da bryte den regattaen han seilte. En annen med vanlig storseil fikk akkurat samme problemet. Han tok da ned et rev i storseilet og fortsatte regattaen. På et rolig tidspunkt reparerte han skaden og kunne ta opp resten av seilet igjen. Den første båten var en svær 50-foter med dekksalong og det hele. En ordentlig havseiler/langturbåt. Den andre var en bavaria match 35. Denne viste seg derfor å takle kulingen på byfjorden(!) best... Nei, gi meg en lett performance-cruiser. Det er sikrere. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mulligan Svart 25.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 lazy-bag er en løsning som fungerer bra for storseil. Kan bekreftes. Jeg berger i alle fall storseiler raskere enn noen med rullestor. Jeg bærer storseilet til og fra båten liggende i lazybagen. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 25.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2007 Lano , nå ligger jeg i Mandal og venter på få et glimt av Reginaen ? Hvor er du ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
lano2 Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Jeg kjørte nettopp forbi deg i Bryggegada, på vei til jobb. Det var rett og slett mange båter i Mandal i dag. Skulle nesten tro det var sommer.... Ha en fin dag i Mandal careka. Du finner meg litt lenger øst. Sitér dette innlegget Link to post
regina_nei_takk Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Å ikke velge rullemast på en turbåt, blir like idiotisk som å skulle velge "vanlig" forstag, uten rull. Tror ikke det er lett å selge turbåt uten rullemast lenger. Rullemast er fremtiden for oss alle, bortsett fra journalistene fra Seilas og Seilmagasinet, som ligger å driver rundt i Oslofjorden. ( Les: Alle i Oslofjorden klarer å håndtere seil i 2 m/s , men hvor ofte blåser det så lite i Mandal ? ) Å ikke velge rullemast på en turbåt, blir like idiotisk som å ikke ha rull på toalettpapiret.... Sitér dette innlegget Link to post
regina_nei_takk Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 ...du må nok på østsiden av Norges sydligste punkt Elseodden for å finne lano2..... Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Jeg skjønner ikke at det er så idiotisk å ikke ha rullestorseil - er det bare meg? Å si at det er det samme som rulleforseil blir vel litt søkt. Et vanlig storseil pakkes på bomen eller i lazybag, mens det ikke er like genialt å pakke et forseil som ikke er på rull rett på fordekket? Jeg har bare seilt med rullemast en gang, det var demo på en ny båt med en seilinstruktør - seilet hadde kilt seg inne i bommen og han brukte 15 min på å få det ut. Det kan godt hende at de som rullet det inn ikke hadde gjordt en god jobb, men en skal vel ha med seg uerfarne båtfolk på seiltur av og til? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Nå har jeg seilt med rullemast i 7 år, uten et eneste problem, men det er klart at en selger fra Østlandet sikkert klarer å kludre det til. Det har jo med IQ å gjøre... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Å ikke velge rullemast på en turbåt, blir like idiotisk som å ikke ha rull på toalettpapiret.... Hvorfor det? Det er da ikke noe problem å heise eller ta ned et vanlig storseil hvis man har to bein og to armer som fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Nå har jeg seilt med rullemast i 7 år 28åring med Dufour 36 med rullemast? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 (redigert) Ingen har sagt at det er et problem, men her er det snakk om å gjøre det enkelt. Redigert 26.Juni.2007 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Mine neste seil skal også ha vertikale spiler, både i kryssfokk og storseil. ( VERTECH fra Lundsail.se ) Å ikke velge rullemast på en turbåt, Å ikke velge rullemast på en turbåt, blir like idiotisk som å ikke ha rull på toalettpapiret.... det finns alternativ......... jag ruller oxo mitt storseil, men i bommen........har fullängdspiler o riktig akterende på storseilet..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
bliss X Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Syens det er enkelt nok uten rullemast, og dessuten er det en mye enklere konstruksjon, og dermed mindre "leamikk" som kan gå istykker. Derfor kan man virkelig lure på hva det feiler regina_nei_takk som skriver "Å ikke velge rullemast på en turbåt, blir like idiotisk som å ikke ha rull på toalettpapiret.... " Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Er du fornøyd med rullebom ? ( Hører om mange som knekker sporet inne ved masten ...) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 ...og en av oppfinneren til rullebom John Mast fra Danmark, som har brukt rullebom på mange Nordship, har sluttet å anbefale rullebom. Beslaget som må sitte på masten, for å få flyttet seilet nok ut fra masterøret, knekker lett. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 både ja o nej....... funker i stort sett helt OK jag måste opp i vind när jag rever......... sen ett eller to rev er OK men bunnrev....då mister seglet fasongen blir litt för mye buk/bus..... skall exprimentere litt i sommar med en liten kort tamp jag legger närmast rullen,näre masten, så att omkretsen på rullen öker litt, vilket skulle göra att jag ruller in 'mer' duk nära masten...ungefer som foam på genuan den store fördelen er att jag kan alltid få ned seglet, hissas konventionellt....+ lavare tyngdpunkt i riggen.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
regina_nei_takk Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Synes det er enkelt nok uten rullemast, og dessuten er det en mye enklere konstruksjon, og dermed mindre "leamikk" som kan gå istykker. Derfor kan man virkelig lure på hva det feiler regina_nei_takk som skriver ..."leamikk" som kan gå i stykker ? Der avslørte du deg. Du har med andre ord ikke peiling på rullemast !!! Sitér dette innlegget Link to post
regina_nei_takk Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 (redigert) ...jeg ser jo også at bliss x er en osloseiler som aldri rever et seil innforbi Drøbak. Redigert 26.Juni.2007 av regina_nei_takk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Hilow Ser ut som om Mandalseilerne har heist dopapiret og seilt østover. Til Orust? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Sitér dette innlegget Link to post
regina_nei_takk Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 ...man bør jo også passe på å montere rullen riktig: Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 (redigert) Det kan tenkes at utviklingen på rullemaster har gått fremover også. Tror en del vegrer seg for produktutvikling. Klart det vil bli en del feil før ting oppleves optimalt. Redigert 26.Juni.2007 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
lano2 Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Jeg er overbevist om at rullemast er tingen. Jeg tror det kan være vanskelig å få solgt brukt turseiler uten dette i fremtiden. Lundhsail i Sverige lager såpass gode rulleløsninger, med positive akterlik og spiler. Dette fungerer !! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 26.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2007 Du har med andre ord ikke peiling på rullemast !!! Har jeg påstått det da? Nei, jeg har ikke peiling på rullemast rett og slett fordi jeg ikke trenger det. Har ingenting imot rullemaster. Minner om: Å ikke velge rullemast på en turbåt, blir like idiotisk som å ikke ha rull på toalettpapiret.... Hvorfor det? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.