Kosmix Svart 28.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2007 Det lå en Farr 56 i Mandal Ikke dum den, Lano2! Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Mulligan Svart 2.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2007 (redigert) Ligger en i Sandefjord. Å du hildrande du. Redigert 2.Juli.2007 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 2.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2007 ...bortsett fra MYE innsyn i disse Farr båtene. Jeg kunne jo se hva kapteinen hadde på brødskiva ! Liker meg bedre bak sotet glass i Regina'en. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 2.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2007 Gardiner? Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
regina_nei_takk Svart 4.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2007 Island Packet SP Cruiser 41 er en vinner !! ...liker du denne lano2 ? (holdt på å skrive navnet ditt ) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2007 den ser ju ikke klok ut.... e det en Bav?! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Careka Svart 4.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2007 Island Packet SP Cruiser 41 Det må være en båt for den som syns det er kjet å ha mast og seil. og nødvendigvis ikke trenger å seile. Eller må seile. ser ut som at det er litt vanskelig å se seila. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
no wind Svart 4.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2007 Rullestor er sikkert OK. Hvis: du seiler i farvann der det finnes deler og riggverksteder lett tilgjengelig, og at deler kan DHLes innen få dager. Men hvis man tenker langtur gjelder prinsippet KISS - keep it simple, stupid. Jeg ville ikke likt å havne et eller annet sted i Stillehavet med et "låst" seil. Og jeg vil på det sterkeste motsi dem som mener at rullestor har noe med sikkerhet å gjøre. Etter mer enn femti tusen utseilte har jeg vært borti en del situasjoenr der problemer med å få ned/inn storen hadde vært kritisk. Et eksempel er da kabelen til vind-måleren (som lå i storseil-tracket) løsnet, og seilet kilte seg under en heftig innseiling i stiv kuling. Dette løste vi enkelt, - tør ikke tenke på et seil som låser seg INNE i masta..... Rullestor har IKKE med sikkerhet å gjøre, men bedagelighet! Sitér dette innlegget Link to post
seilbaat Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 jeg har seilt noen tusen jeg og .. ca. 5000 i året de siste 6 år. ofte sammen med både erfarne og uerfarne seilere i konvoi med flere båter. std. rullestorseil på en nyere z-spar mast er generelt sikrere for mange (spesielt på båter over ca. 35 fot) enn vanlig seil er min påstand. kabel skal ligge i egen kabelgate i masten så da "kan" slikt du nevner ikke skje. skulle et låst seil (noe jeg kun har opplevd få ganger og ikke på nevnte båter) alikevel skje har man mulighet til å løsne bomuthal og heise reserveseilet i reservesporet. De skumleste opplevelsene mine har vært når de som ikke har hatt rullestorseil har vært for sene med å ta ned seil. I storm er to rev ikke alltid nok og man vil nødig slippe ned seil løst i zip pack i slikt vær. Det er heller ikke så kjekt å gå opp i vinden. Man drøyer å reve med påfølgende overbelastning. Hva er da sikrest? et svært lite seil med 4 rev ? ja skal man på jordomseiling så kanskje .. til praktisk bruk med begrenset mannskap og stor båt tror jeg rullestorseil fra en leverandør som kan dette godt er sikrest. Ellers kan jeg nevne at vi en gang mistet opphalet på rullestorseilet under seilas. Ikke kjekt men nå vet ihvertfall alle at det bør sjekkes at det er montert riktig så slikt ikke skjer. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 no wind har tydeligvis ingen erfaring med rullestorseil. Har du rullegenoa forresten ? Evt. Hvorfor i huleste har du det ? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 Evt. Hvorfor i huleste har du det ? en halvering av problemet......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
lano2 Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 Rullegenoa er jo livsfarlig. Pass på så du ikke ruller blondinen inn i seilet,på vei inn til havn.... Sitér dette innlegget Link to post
regina_nei_takk Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 Og jeg vil på det sterkeste motsi dem som mener at rullestor har noe med sikkerhet å gjøre. Rullestor har IKKE med sikkerhet å gjøre, men bedagelighet! ...tipper du er journalist i Seilas og "seiler" 99% av tiden innforbi Drøbak Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 7.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2007 En liten oppdatering fra trädstarter: Jeg og admiralinnen har etter nöye vurdering droppet ä gä over til dekksalongbät. Dette fordi det virket umulig ä fä en rask letthändterlig ds til en akseptabel pris. Vi har derfor gätt til innkjöp av "ny" bät som ligner pä den vi har nä. Valget falt pä en Ex-charter Jeanneau Sun Fast 43. Vär nävaerende bät (sun fast 40) er derfor til salgs. Vi overtar den nye bäten i slutten av september. Takk for morsomme innspill.... Viggo Bätboer Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
gimi Svart 11.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2007 (redigert) kommer dette bildet opp nå? 53 fot aluminiumsbåt - med rorkult.....kuuult Redigert 11.Juli.2007 av gimi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Driver i min søken etter nye båt og kikker på ekte dekksalong båter.... det vil si med to styreposisjoner, hvorav den ene selvsagt er "innomhus".... Ser at en "svenske" med navn Charles Rutgersson har et lite "snikkeri" på vestkusten og der lager han noen DS båter som ser rett bra ut etter mitt syn. Konstruktører er en ikke helt ukjent krabat ved navn Karl Beijer som er skyld i at Regina af Vindö lager nesten like fine båter CR Yacht. CR 400 DS er den jeg finner mest spennende og som kunne passe meg..... dog er ikke lommeboken helt enig i at den passer meg, men jobber med saken.. Etter som jeg har fått noen skrytemail fra "snikkeriet" om hvor gode disse båtene og at de i tillegg kan seiles.. skroget skal etter det jeg kjønne være skodd om samme lesten som CR400 så må jeg sjekke hva dekksalong ekspertisen mener om saken... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Framtia Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Personlig synes jeg slike båter blir for "trange" med mange nivåer som alle blir litt for små. Jeg er veldig fasinert over Moody 45, så den ligger øverst på min ønskeliste. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Servicemannen Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Et valg mellom hanse og f.eks bavaria innebærer vel først og fremst om en vil ha en ren turbåt eller om man vil en en performance-cruiser. Ren turbåt ? Er 2 dørs Corolla kanskje blitt race-car ! Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
jm Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Ege yachts i Tyrkia har noen interessante båter: http://www.synkefri.no/ege/Ege_Normad_presentasjon. Om de selges i Norge nå, vet jeg ikke, men det er Quality Yachts som står oppført. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 25.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Driver i min søken etter nye båt og kikker på ekte dekksalong båter.... det vil si med to styreposisjoner, hvorav den ene selvsagt er "innomhus".... Ser at en "svenske" med navn Charles Rutgersson har et lite "snikkeri" på vestkusten og der lager han noen DS båter som ser rett bra ut etter mitt syn. Konstruktører er en ikke helt ukjent krabat ved navn Karl Beijer som er skyld i at Regina af Vindö lager nesten like fine båter CR Yacht. CR 400 DS er den jeg finner mest spennende og som kunne passe meg..... dog er ikke lommeboken helt enig i at den passer meg, men jobber med saken.. Etter som jeg har fått noen skrytemail fra "snikkeriet" om hvor gode disse båtene og at de i tillegg kan seiles.. skroget skal etter det jeg kjønne være skodd om samme lesten som CR400 så må jeg sjekke hva dekksalong ekspertisen mener om saken... Hei, Jeg møtte en slik i går. Veldig fint. Du har råd, det er bare spørsmål om prioritering.... mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sydvesten Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Er enig i at Moody 45 er en meget spennende båt..... men frågen jeg og fruen stiller oss... eller rettere sagt jeg er om vi trenger så stor båt... Vi blir bare 2 voksne og 1 barn ombord i fremtiden når en slik båt skal kjøpes... Fruen er av en annen oppfatning og vil gjeren ha størst mulig båt...... selv om jeg forsøker meg med at størrelsen ikke betyr så mye, så er det ikke sikkert jeg får gjennomslag for mine sysnpunkter. Prisen er jo virktig den også og jeg har kikket på Ege 40 DS som virker å være en grei båt og til 138000 Euro så er ikke det så hakkende gale(skal innom Istanbul og kikke litt på verftet og båten i løpet av året).... CR400 koster 294000 Euro uten avgifter... Mener at Moody 45 kommer på rundt 330.000Euro... alt er standrad båter... Ege 40 DS og CR 400DS klarer jeg å få hjem som flyttegods og dermed spare momsen og det lille som er av hk avgift... Moody 45 er for stor til å komme inn under regelen for flyttegods... De andre er på grensen og krever noe demontering før måling.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Kosmix Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Spennende, Sydvesten! Hva vil du ha likt og annerledes i forhold til din forrige båt? I tillegg til to styreposisjoner? Skulle være interessant å høre litt om hvilke krav du har. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Sebaldus Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Har du vurdert katamaran? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Ege 40 DS og CR 400DS klarer jeg å få hjem som flyttegods og dermed spare momsen og det lille som er av hk avgift... Det er et meget godt argument, ja. Alternativet er å skrive til fru Halvorsen og spørre om det ikke er på tide å justere grensen fra 12 til f.eks. 15 meter (kall det harmonisering med reglene for småbåter eller noe). Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 CR400DS: Kjenner ikke båten, men av bildet aner det meg at uteplassen i cockpit er snau. Har Sydvesten gitt opp håpet om godværsdager og flyttet inn? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.