Jump to content

Glassfiber til båtbygging


mavi

Recommended Posts

Glassfiber oppgis vanligvis i kg men det er ikke så langt unna 1 kg på 1 liter.

Hvis du har noen bekjente som kan hjelpe deg med å få handlet direkte fra produsent av polyester burde du kunne få den for ca 15,- pr kilo vel å merke ved kjøp av 200kg fat.

Er å få i enda større fat også.

 

Av matte kan du bruke 300 og 600 gram pr kvatrat meter. Har sett at de bruker et lag med Devold matte i støpen. Denne matten er veldig stiv, er vevd.

Prisen på matte vet jeg ikke

Link to post
Share on other sites

Jeg (vi) skal igang med å støbe 6 stk. 24 fots sjarker. Jeg har hørt at polyester og dug koster ca 20 kr. pr. kilo.

Devold matte har jeg ikke hørt om, men den hørtes ikke dum ut.

Hvor i landet skal du støbe, kanske vi kan "samarbeide" om innkjøb +++

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Jeg vil advare litt mot bruk av den såkalte "Devoldmatta" til hobbybruk. Den er så tett at det er nesten umulig å få polyesteren inni slik at det blir god bonding. De som oppnår resultater med denne laminerer med infusionteknikker eller lignende.

Rettede fibrer skal man holde seg vekk fra hvis man ikke vet hvilke krefter som skal taes opp. Rettede fibre selges i et utall varianter som 90, 90/30, o.s.v til UDM som kun har fibre i en retning. Framifrå til laminering av rundspant og lignende.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg (vi) skal igang med å støbe 6 stk. 24 fots sjarker. Jeg har hørt at polyester og dug koster ca 20 kr. pr. kilo.

Devold matte har jeg ikke hørt om, men den hørtes ikke dum ut.

Hvor i landet skal du støbe, kanske vi kan "samarbeide" om innkjøb +++

Dersom jeg skal støpe er det på sørlandet. Men vet ikke om jeg får låne formene og om jeg har tid til å støpe før sommeren så for min del så er det et stykke frem i tid.

 

Men planlegginga er jo halve moroa.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...